بزرگ ترین نیروگاه بادی شناور جهان در سواحل کالیفرنیا تاسیس می‌شود

یک‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در آینده‌ی نزدیک سواحل مرکزی ایالات کالیفرنیای آمریکا میزبان بزرگ‌ترین نیروگاه بادی شناور جهان خواهد بود که قادر است بیش از ۷۶۵ مگاوات برق تولید کند. این نیروگاه بادی شامل توربین‌های قرار گرفته روی پلتفرم شناور است که در فاصله‌ی ۵۳ کیلومتری ساحل مستقر خواهند شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این روزها شاهد این موضوع هستیم که استفاده از انرژی‌های پاک بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند. در آینده‌ی نزدیک بزرگ‌ترین نیروگاه بادی شناور جهان کار خود را در سواحل مرکزی ایالات کالیفرنیای آمریکا آغاز خواهد کرد. این نیروگاه با ظرفیت تولید ۷۶۵ مگاوات انرژی الکتریکی، نیروگاه شناور ۶۳۰ مگاواتی London Array را در ساحل Kent پشت سر خواهد گذاشت. نیروگاه Trident Winds واقع در سواحل کالیفرنیا شامل بیش از ۱۰۰ توربین بادی مستقر روی پلتفرم‌های شناور است که در فاصله‌ی ۵۳ کیلومتری ساحل قرار خواهند داشت. انرژی تولید شده توسط این توربین‌ها، نیاز ۲۰۰٫۰۰۰ خانه را برطرف می‌کنند.

هر یک از توربین‌های مورد نظر قادرند تا بیش از ۶ مگاوات انرژی الکتریکی را تولید کنند که این موضوع در مواقعی که سرعت باد بیش از ۸.۵ متر در ثانیه باشد، میسر است. ظرفیت اسمی این نیروگاه ۷۶۵ مگاوات است و ظرفیت خالص آن ۶۵۰ مگاوات برآورد شده است. هر یک از توربین‌های شناور با استفاده از لنگرهایی که به آن‌ها متصل خواهد شد، در عمق ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ متری آب مستحکم می‌شوند تا در صورت ایجاد شرایط جوی ناآرام شاهد حرکت و برخورد آن‌ها نباشیم. البته این پروژه بدون نیاز به احداث زیرساخت‌هایی نظیر ستون‌ در زیر دریا پیاده خواهد شد و در صورت نیاز به جمع آوری نیروگاه، پسماندی از آن در محل مورد نظر باقی نخواهد ماند.

برای اینکه اثر سایه باد در زمان کار این توربین‌ها تاثیری روی عملکرد یکدیگر نداشته باشد، این توربین‌ها در فاصله‌ی ۱۰۰۰ متری یکدیگر قرار خواهند گرفت و با استفاده از کابل‌های داخلی به یکدیگر متصل خواهند شد. انرژی تولید شده به ایستگاه کوچک شناوری که در نزدیکی توربین‌ها خواهد بود انتقال یافته و سپس از طریق کابل‌های فشار قوی به ساحل منتقل خواهد شد.

اغلب نیروگاه‌های بادی که در آب قرار دارند، با استفاده از ساختارهای مبتنی بر بتن، در عمق ۶۰ متری آب مستحکم شده‌اند و مواردی که دارای ساختاری شناور بود و تنها با استفاده از لنگر در جای خود مستحکم باشند، به ندرت پیاده شده است. اغلب نیروگاه‌های شناور دارای ماهیتی تحقیقاتی هستند و مواردی که برای استفاده‌ی تجاری توسعه یافته باشند، بسیار کم است.

براساس اطلاعات ارائه شده بیش از ۶۰ درصد از مکان‌هایی که می‌توانند با در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیر سرعت، مدت و زمان وزش به عنوان منبعی خوب برای باد باشند، در فاصله‌ی ۱۰۰ کیلومتری سواحل این کشور قرار دارند. این مکان‌ها معمولا بسیار عمیق هستند و از این‌رو نمی‌توان با ساختارهای سنتی به تولید انرژی پرداخت. هر چند توسعه‌ی نیروگاه‌های بادی شناور روی آب در مقایسه با نیروگاه‌های دائمی بسیار ساده‌تر است، اما هزینه‌ی اجرای چنین پروژه‌هایی در مقایسه با نمونه‌های دائمی بسیار بالاتر است. برآوردها نشان از این دارد که تا سال ۲۰۲۰ میلادی میانگین هزینه‌ی هر مگاوات تولید انرژی ۹ میلیون دلار برای نیروگاه‌های شناور بوده و این هزینه برای مگاوات در نیروگاه‌های ثابت ۴ میلیون دلار خواهد بود.

در کنار چالش‌هایی نظیر طوفان‌ها که می‌تواند نیروگاه‌های شناور را تهدید کند، وجود لنگر و کابل‌های فشار قوی برای انتقال انرژی به ساحل، برای حیوانات نیز خطراتی را در پی دارد، بطوریکه محل پروژه‌ی Trident Winds جزو مکان‌هایی است که شماری از گونه‌های وال از آن برای مهاجرت استفاده می‌کنند.

گروه Trident در نظر دارند تا ساخت این نیروگاه را در سال ۲۰۲۱ آغاز کرده و از آن در سال ۲۰۲۵ بهره‌برداری کنند. براساس قوانین تصویب شده در ایالات کالیفرنیا، این ایالت باید تا سال ۲۰۳۰، بیش از نصف انرژی مورد نیاز خود را از طریق منابع تجدیدپذیر و پاک به دست بیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات