بارش شهابی برساوشی امسال دو برابر سال‌ های پیش است

چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تماشای ستاره‌های دنباله‌دار یا حتی از آن زیبا‌تر، بارش شهاب سنگ برای کمتر کسی می‌تواند جذاب نباشد، هر سال در زمانی مشخص و با قرار گرفتن در شرایطی خاص، می‌توان به تماشای این پدیده زیبا نشست. اما امسال پیش‌بینی می‌شود که این پدیده زیباتر از سال‌های قبل باشد، چرا که میزان این بارش دو‌برابر می‌شود.
تبلیغات

اگر شما به تماشای رویداد‌های خوب آسمان علاقه دارید، بارش شهابی برساوشی امسال را از دست نخواهید داد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در روزهای ۱۱ و ۱۲ ماه آگوست یا ۲۲ مرداد ماه امسال، شاهد بارش شهابی برساوشی دوبرابر مقدار معمول خود است.

بیل کوک از کارمندان ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتظار می‌رود بارش امسال به مقداری دوبرابر از دفعات قبل در شب‌های ۱۱ و ۱۲ اوت برسد. در شرایط خوب این بارش معادل ۲۰۰ شهاب سنگ در هر ساعت خواهد بود.

باید گفت که در شرایط معمول این بارش در سال‌های گذشته برابر ۸۰ شهاب سنگ در ساعت بوده است.

اما چگونه امسال این بارش مقداری دوبرابر دارد؟

پدیده بارش شهاب سنگ برساوشی زمانی اتفاق می‌افتد که گردش زمین ما را در مسیر ستاره دنباله دار سوئیفت-تاتل قرار می‌دهد. همان‌طور که این ستاره در فضا حرکت می‌کند، دنباله‌های باقی‌مانده آن این تصویر را برای ما رقم می‌زنند.

اما این‌بار متفاوت است، اریک مارک توضیح می‌دهد که این موضوع نادر زمانی اتفاق می‌افتد که جاذبه مشتری کمی به ما نزدیک‌تر شود و این موضوع به سیاره ما اجازه می‌دهد که با فاصله‌ای نزدیک‌تر از این سیاره عبور کند، جایی که زباله‌های بیشتری وجود دارد و نتیجه این است که ما شهاب سنگ‌های بیشتری را خواهیم دید.

زمین در حال حاضر شروع به عبور از مسیر ستاره دنباله دار سوئیفت تاتل کرده است و انتظار می‌رود که این دنبال کردن تا ۲۴ آگوست ادامه داشته باشد.

اگر چه روزهای اوج این بارش در ۱۱ و ۱۲ آگوست اتفاق می‌افتد. چرا که شما شهاب‌های بیشتری را در بازه کوتاه‌تری از زمان مشاهده می‌کنید، ولی اگر مشتاق هستید، می‌توانید شروع به تماشای آن‌ها کنید که با سرعتی  برابر ۶۰ کیلومتر در ثانیه در حال حرکت هستند.

سارا لوین در وب‌سایت Space.com می‌گوید اگر شما در نیم‌کره جنوبی هستید، شهاب سنگ‌ها باید از صورت فلکی برساوش در آسمان شروع به حرکت کنند که در افق و در حدود ساعت ۲۲ نمایان می‌شوند. اما اگر می‌خواهید نگاهی دقیق‌تر به آن‌ها داشته باشید بهتر است که از نیمه‌شب به بعد به تماشای آن‌ها بنشینید.

 او می‌گوید شما می‌توانید آن‌ها را در سرتاسر آسمان ببینید اما آن‌‌ها از اطراف برساوش شروع به حرکت می‌کنند.

meteor shower

اما کسانی که در نیم‌کره شمالی هستند، قطعا منظره بهتری را خواهند دید، برای استرالیایی‌ها اوج بارش شهاب سنگ در ۱۱ و ۱۲ آگوست است و بهترین مکان برای دیدن این لحظات در شمال داروین، کیپ یورک، کنز، و جزیره تیوا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات