کپسول های ساخته شده با پرینتر سه بعدی که مکمل های غذایی را زمانبندی شده به بدن تزریق می‌کنند

جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
محققین توانسته‌اند به کمک پرینت سه بعدی، کپسولی بسازند که به مصرف کننده اجازه می‌دهد آن را با مکمل های غذایی مد نظر خود پر کند؛ البته نکته‌ی جالبی که در مورد این کپسول‌های ساخته شده با پرینتر سه بعدی شما را به وجد خواهد آورد این است که امکان زمانبندی تزریق محتویات به بدن مصرف کننده وجود دارد. همراه با زومیت باشید.
تبلیغات

 به نظر می‌رسد گستره‌ی چاپ محصولات با تکنولوژی پرینت سه بعدی، پایانی ندارد. از چاپ سه بعدی اسلحه گرفته تا استفاده از پرینتر سه بعدی در فضا، همگی از دستاوردهای این فناوری جالب هستند که حال باید کپسول‌های حاوی مکمل های غذایی را نیز به آنها اضافه کرد.

Multiply Lab، نام کمپانی است که پشت این ایده‌ی جالب و خلاقانه قرار دارد. این کمپانی کپسول‌هایی ساخته که به مصرف کننده اجازه می‌دهد با توجه به رژیم غذایی و مقدار مورد نیاز خود از ویتامین‌ها و املاح معدنی، محتویات داخل کپسول‌های مکمل غذایی خود را شخصی‌سازی کند.

این تکنولوژی به مصرف کننده اجازه می‌دهد که نه تنها مکمل غذایی مورد نیازش در هر دوز از کپسول را مشخص کند، بلکه می‌تواند زمان تزریق این مواد به بدنش را مشخص کند. برای مثال فرض کنیم اشخاصی هستند که صبحانه میل نمی‌کنند و همچنین نیاز به یک خواب کوتاه مدت در بعد از ظهر دارند با استفاده از کپسول‌های ساخته شده با پرینت سه بعدی، مواد غذایی مورد نیاز در صبح به بدن آنها تزریق شده و مقداری کافئین نیز برای بعد از ظهر خود داشته باشند.

آنچه ساخت کپسول‌های حاوی مکمل های غذایی را میسر ساخته تکنولوژی چاپ سه بعدی است که اجازه می‌دهد کمپانی با توجه به درخواست مصرف کنندگان، کپسول مورد نیاز آنها را تولید کند. هر کپسول، با توجه به سفارش مشتریان، توسط پرینتر سه بعدی تولید شده و سپس توسط ربات‌ها با مواد تشکیل دهنده‌ای پر می‌شود.

3D-printed capsule - کپسول مکمل غذایی - زومیت

هر کاربر می‌تواند انتخاب کند که به چه مکمل غذایی نیاز دارد و یا این انتخاب را به سامانه بسپارد تا با توجه به مشخصه‌های سلامت خود که در اختیار گذاشته، کپسولی طراحی و چاپ سه بعدی شود. محتویات سفارشی شده می‌تواند شامل کافئین، امگا ۳، آمینو اسیدها، مینرال‌ها، ویتامین‌هایی مانند ب ۶، ب ۱۲، د ۳ و مواد دیگر باشد که در کپسول‌هایی به اندازه‌ی ۱.۲۷ سانتی‌متر قرار گرفته و به راحتی نیز می‌شود آنها را بلعید.

جالب‌ترین قابلیتی که این کپسول‌ها دارند امکان زمانبندی آنهاست که اجازه می‌دهد مکمل های غذایی در زمان مشخصی به بدن تزریق شوند. این قابلیت به لطف تکنولوژی چاپ سه بعدی و همچنین قرص‌هایی صورت گرفته که از چند جزء تشکیل شده‌اند.

پرینتر سه بعدی از پلیمرهای دارویی استفاده کرده و می‌تواند بر روی مواد مصرفی و ضخامت دیواره‌ی کپسول‌ها کنترل داشته باشد. در واقع با تغییر مواد و همچنین ضخامت هر قسمت از کپسول، سازنده می‌تواند تزریق هر مکمل غذایی را کنترل کرده و به کاربر اجازه دهد در زمان مشخص به مواد مورد نیاز بدن خود دست یابد.

کمپانی Multiply Lab در نظر دارد تا از بهار سال ۲۰۱۷ شروع به عرضه‌ی این کپسول‌ها کند و از هم اکنون قبول سفارشات را آغاز کرده است. مشتریانی نیز که سفارش مدت زمان دو هفته‌ای داشته باشند با دریافت ۱۵ قرص به قیمت ۱۹ دلار به جای قیمت خرده فروشی ۲۵ دلار، از تخفیف ۲۵ درصدی بهره خواهند برد. همچنین اشخاصی که سفارش پیش خرید داده باشند می‌توانند در تست نسخه‌های آزمایشی این کپسول‌ها شرکت کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات