معضل تاچ آیفون 6؛ بزرگ‌ترین مشکل گوشی های اپل در حال همه گیر شدن است

چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
هفته‌ی گذشته گزارشی مبنی‌بر وجود مشکلی در صفحه‌ی لمسی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس اپل گزارش شد. علت این مشکل به خاطر روشی است که اپل برای چسباندن تراشه‌های کنترلی صفحه‌ی لمسی (touchscreen) به مادربرد iPhone 6 و iPhone 6 plus به کار برده است. متاسفانه طبق گزارش‌های اخیر، این مشکل گریبان‌گیر آیفون‌های زیادی شده است. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

قطعا خبر هفته‌ی گذشته در مورد مشکل صفحه‌ی لمسی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس موسوم به بیماری لمسی (touch disease) برای اپل خوش‌آیند نبوده است. راهکاری که اپل برای چسباندن تراشه‌های کنترلی صفحه‌ی لمسی (touchscreen) به مادربرد iPhone 6 و iPhone 6 plus به کار برده است، باعث بروز این مشکل شده است. این تراشه‌ها فاقد ماده‌ی چسباننده‌ی زیرین (underfill) هستند. underfill یک لایه‌ مهم از موادی است که اتصال مدارهای مجتمع (IC) صفحه‌ی لمسی را قوی‌تر و پایدارتر می‌کند.

این مشکل در هفته‌ی گذشته فقط از سوی فروشگاه‌های سوم شخص گزارش شده و نشان می‌داد که بیماری لمس در حال افزایش است. هم‌اکنون تحقیقات جدید انجام شده به وسیله‌ی Apple Insider نشان از همه‌گیر بودن مشکل یاد شده دارد که قطعا خبر خوبی برای اپل نخواهد بود. این اطلاعات از چهار اپل استور شلوغ در طی یک دوره‌ی شش روزه (سه روز قبل از گزارش شدن مشکل به رسانه‌های عمومی و سه روز بعد از آن) به وسیله‌ی اپل اینسایدر گردآوری شده است.

قبل از انتشار هرگونه گزارش در مورد مشکل یاد شده، از مجموع ۲۸۰۴ مراجعه در چهار فروشگاه بزرگ، ۱۵۱۲ مورد آن مربوط به آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس بوده است که ۵۴۷ مورد از آن مربوط به آیفون ۶ و ۹۶۵ مورد مربوط به آیفون ۶ پلاس است. ۴۷ مورد از آیفون ۶ و ۲۶۵ مورد از آیفون ۶ پلاس دارای مشکل بیماری لمس بوده‌اند که به ترتیب برابر با ۸.۵ و ۲۷.۵ درصد از دستگاه‌های اپلی یاد شده می‌شود.

هنگامی که این موضوع به وسیله‌ی رسانه‌ها پوشش داده شد، تعداد مشکل بیماری لمس افزایش پیدا کرد. بعد از گذشت چند روز، از ۳۰۳۹ مصرف کننده که به فروشگاه مراجعه کرده بودند، ۱۶۵۹ نفر از آن‌ها دارندگان آیفون ۶ یا آیفون ۶ پلاس بودند. ۵۶۴ نفر از این تعداد دارنده‌ی آیفون ۶ و ۱۰۹۴ نفر دارنده‌ی آیفون ۶ پلاس بودند که به ترتیب ۶۶ و ۴۰۹ نفر از آن‌ها به خاطر مشکل بیماری لمس به فروشگاه اپل مراجعه کرده بودند. میزان مراجعان دارای مشکل صفحه‌ی لمسی بر مبنای درصد، به ترتیب برابر با ۱۱.۷ و ۳۷.۴ درصد خواهد بود.

بیماری لمس آیفون 6

با توجه به تازگی رسانه‌ای شدن خبر بیماری لمس آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس، انتظار می‌رود که این تعداد به مرور زمان افزایش یابد. با این حال این افزایش به معنی دچار مشکل شدن ناگهانی تعداد زیادی از دستگاه‌ها نیست؛ بلکه این افزایش در حقیقت به خاطر افزایش تعداد افراد باخبر شده از مشکل است. نرخ افزایش این مشکل نگران کننده بوده و تعداد آن از همه‌ی مشکلات مربوط به آیفون‌های اپل بیشتر شده است. فعلا آیفون 6 اس و 6 اس پلاس اپل به دلیل زمان اندک سپری شده از عرضه‌ی آن‌ها، بلاتکلیف بوده و وجود این مشکل در آن‌ها مشخص نیست.

اپل از چندین ماه پیش از وجود این مشکل آگاه بوده است. شرکت اپل از ۶ ماه پیش راهکاری رسمی برای مرتفع کردن این مشکل ارائه کرده که این راهکار برای کاربران، خرید آیفون جدید یا معاوضه‌ی آن بوده است. به خاطر ریفربیشد بودن دستگاه‌های آیفون معاوضه شده، مشکل بیماری لمسی دوباره گریبان‌گیر برخی از کاربران شده است.

اگر دستگاه شما هنوز شامل گارانتی می‌شود، شرکت اپل آیفون ریفربیشدی که ممکن است دارای همان مشکل باشد به شما پیشنهاد خواهد داد. در غیر این صورت، هزینه‌ی تعمیر آن بنابر گزارش‌ها بین ۸۵ تا ۲۴۹ دلار خواهد بود. با این حال احتمالا اپل کاربران را به سمت تعویض آیفون سوق خواهد داد. طبق اظهار کارکنان اپل اینسایدر، ممکن است شرکت کوپرتینویی آماده‌ی واکنش به این موضوع و پاسخگویی به آن باشد اما فعلا تاریخی برای این واکنش مشخص نیست. با وجود این که ۱۱ درصد، میزان قابل توجهی نیست اما بیش‌تر از میزان مشکلات قبلی بوده و ظاهرا تاکنون بزرگ‌ترین مشکل گزارش شده محسوب می‌شود.

آیا آیفون 6 یا آیفون 6 پلاس شما هم دچار بیماری لمس شده است؟ لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات