اینترنت ثابت نسل چهارم ایرانسل با فناوری TD-LTE به بهره برداری رسید

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اولین شبکه اینترنت ثابت نسل چهارم کشور (TDD-LTE ) توسط شرکت ایرانسل در مشهد و ۲۴ شهر دیگر به بهره برداری رسید. این فناوری جایگزینی برای ADSL و وایمکس است که سرعت و آنتن‌دهی بسیار بهتری دارد. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

اینترنت پرسرعت ثابت نسل چهارم یکی از خدمات 4G به حساب می‌آید. این نوع دسترسی به اینترنت به دلیل استفاده از فناوری TDD-LTE با نام TD-LTE در دنیای فناوری شناخته می‌شود.

شرکت ایرانسل امروز شبکه‌ی اینترنت پرسرعت ثابت نسل چهارم خود را با برگزاری مراسمی در شهر مشهد و همزمان در ۲۴ شهر دیگر به بهره برداری رساند.

این شرکت شهریور سال گذشته پروانه‌ی بهره‌برداری از فناوری TDD-LTE را از رگولاتوری دریافت کرده و با حضور وزیر ارتباطات به صورت آزمایشی رونمایی کرده بود.

رونمایی TD-LTE

عیلرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل در این مراسم اعلام کرد: «استفاده از کلام ثابت به معنای عدم جابجایی و حمل و نقل نیست. از این مودم‌ها در هر جای کشور که پوشش TD-LTE وجود دارد می‌توان استفاده کرد و این فناوری را به راحتی جابجا کرد. پس کلمه‌ی ثابت به معنای ثابت در فناوری ADSL نیست.»

دزفولی افزود: «فناوری 3G ایرانسل ۱۶.۵ میلیون مشترک در کشور دارد. در فناوری 4G روزانه ۲۵۰ ترابایت در روز ترافیک مصرفی کاربران ایرانسل است. در مجموع اینترنت پهن باند ایرانسل ۱۷ میلیون مشترک دارد که روزانه ۱۰۰۰ ترابایت ترافیک در روز توسط اینترنت پهن باند 3G و 4G مصرف می‌شود که ۲۵ درصد از مصرف اینترنت کل کشور است. »

مدیرعامل ایرانسل گفت: «متوسط رشد اینترنت همراه پهن باند هر کاربر در ۲ سال گذشته ۱۰ برابر شده که در مجموع رشد ۲۰ برابری داشته است. ۹۰درصد مصرف دیتای ایرانسل در 3G و 4G است. رشد گوشی‌های4G کاربران ایرانسل در سال گذشته ۳.۶ برابر شده است و ۲۵ میلیون نفر از مشترکانمان گوشی ‌هوشمند دارند.»

دزفولی ادامه داد: «میانگین سرعت کاربران ما در شبکه‌ی نسل چهارم ۱۰ مگابیت بر ثانیه بوده است. باید بدانیم هر ۱۰درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند باعث رشد ۱.۳۸ درصدی تولید ناخالص ملی (GDP) می‌شود.»

رونمایی TD-LTE

مدیرعامل ایرانسل بیان‌ کرد: «تا سال ۲۰۱۵ حدود ۷.۳ میلیارد اشتراک تلفن همراه در دنیا بوجود آمده است که با توجه به اینترنت اشیاء قرار است تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل شود. این اهمیت رشد فناوری‌های موبایل و اینترنت همراه را می‌رساند.»

او افزود: «ما در 4G همگام با دنیا هستیم اما متأسفانه به خاطر تأخیر در دریافت پروانه در 3G از دنیا عقب مانده‌ایم که در یک‌سال پیش‌رو این کمبود را برطرف می‌کنیم.»

به گفته‌ی مدیرعامل ایرانسل، با توجه به مصرف بالای ویدیو در دنیا پروژه IPTV ایرانسل به زودی راه اندازی می‌شود.

دزفولی تأکید کرد: «ما در TD-LTE یک سال دیرتر از اروپا پروانه گرفته‌ایم و بنابراین این سرویس به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسید. در حالی که دیگر کشورها مانند چین در معدود شهرهایشان در ابتدا این فناوری را ارائه دادند اما امروز ما در ۲۵ شهر کشور این فناوری را بهره‌برداری می‌کنیم.»

به گفته‌ی مدیرعامل ایرانسل میزان ping این فناوری پایین است و این مورد برای بازی آنلاین و تماشای ویدیو مهم است. در تست گرفته شده توسط ایرانسل این تست به ۳۳ میلی‌ثانیه در ‌‌‌‌latancy یا ping رسید که عدد خوبی است.

ایرانسل امروز علاوه بر مشهد TD-LTE را در شهرهای اراک، اردبیل، ارومیه، ایلام، بجنورد، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، سمنان، سنندج، شهرکرد، قزوین، قم، کرمان، گرگان، همدان، یاسوج و یزد به صورت رسمی و تجاری به بهره‌برداری رساند. نکته‌ی جالب عدم بهره‌برداری از این فناوری در تهران، تبریز، اصفهان، کرج، شیراز و کیش در این مرحله است.

رونمایی TD-LTE

فناوری TDD-LTE برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت اریکسون در هند مورد آزمایش قرار گرفت و توانست به نهایت سرعت ۸۰ مگابیت بر ثانیه برسد. این فناوری سال ۲۰۱۱ با همکاری چاینا موبایل و هواوی در ۶ شهر کشور چین عرضه شد و برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در آمریکا به بهره‌برداری رسید.

فناوری‌های TDD-LTE وFDD-LTE دو فناوری موجود در نسل چهارم شبکه‌های موبایل (4G) هستند که TDD-LTE برای اینترنت‌ ثابت و FDD-LTE برای برقراری تماس و اینترنت همراه استفاده می‌شود.

فناوری TDD-LTE همانند وایمکس دارای دو نوع مودم داخل ساختمانی (Indoor) و خارج ساختمانی (Outdoor) است. این مودم‌ها با استفاده از سیم‌کارت‌های TD-LTE که تنها قابلیت اتصال به اینترنت پرسرعت ثابت نسل چهارم را دارند، استفاده می‌‌شوند. این سیم‌کارت‌ها فاقد قابلیت تماس و پیامک هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات