سازمان بهداشت جهانی: هیچکس در طول برگزاری المپیک ریو 2016 به زیکا مبتلا نشد

یک‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه به طور رسمی اعلام کرد که در طول برگزاری المپیک ریو ۲۰۱۶ هیچ کسی به ویروس زیکا مبتلا نشده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

برزیل در نیم‌کره‌ی شرقی زمین قرار دارد و در جریان برگزاری المپیک تابستانی ۲۰۱۶، ریودوژانیرو در فصل سرمای خود قرار داشت. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی ‌می‌کرد که احتمال انتقال ویروس زیکا در این زمان خیلی کم است؛ پشه‌ی ناقل ویروس در فصل سرما فعالیت کمتری دارد.

حالا سازمان بهداشت جهانی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که هیچ کدام از کشور‌های همکار نشانه‌ای از ویروس زیکا در خون ورزشکاران، تماشاچیان، خبرنگاران یا بقیه‌ی افراد مسافر ریو پیدا نکرده‌اند. با این حال تمامی این افراد باید زیر نظر باشند تا با بروز اولین نشانه‌ها تحت مراقبت‌ قرار گیرند.

قبل از برگزاری المپیک تعدادی از ورزشکاران از شرکت در این مسابقات به دلیل ترس از زیکا انصراف دادند یا برای مبتلا نشدن به بیماری مراقبت‌های ویژه‌ای از خود داشتند.

ابتلا به ویروس زیکا معمولا نشانه‌‌هایی مثل سرماخوردگی دارد، با این حال خیلی از افراد همین نشانه‌ها را نیز از خود بروز نمی‌دهند. همچنین دوران نهفته‌ی بیماری یک هفته یا بیشتر طول خواهد کشید و در گزارش‌های متعددی وجود ویروس زنده‌ی زیکا در مایعات بدنی فرد تا ماه‌ها اعلام شده است.

سازمان بهداشت جهانی اوایل سال جاری میلادی مسافران را از سفرهای غیرضروری به مناطقی مثل برزیل با میزان بالای شیوع بیماری منع کرده بود. در این میان زنان باردار خطر بالاتری را متحمل می‌شوند چرا که زیکا صدمات جبران‌ناپذیری چون میکروسفالی را برای نوزادان به همراه دارد.

تا به امروز حضور ویروس زیکا در ۵۳ کشور گزارش شده که در این بین ۱۱ کشور نمونه‌های انتقال از انسان به انسان در آن‌ها مشاهده شده است. به علاوه ۲۰ کشور نیز بروز ناهنجاری‌های عصبی همچون میکروسفالی در نوزادان به علت ویروس زیکا و ۱۸ کشور از افزایش تعداد مبتلایان به گیلن باره خبر داده‌اند.

در کشور پورتوریکو، کانون اصلی شیوع زیکا بیشتر از ۸ هزار مورد ابتلا به این ویروس دیده شده است. همچنین در آمریکا و در ایالت فلوریدا ۴۳ نفر به زیکا مبتلا شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات