ساخت سرپناه‌های ارزان قیمت توسط چاپگرهای سه بعدی

دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
یک شرکت ایتالیایی به دنبال ساخت سرپناه‌های گلی برای پناهندگان و قربانیان حوادث طبیعی است. این سرپناه‌ها توسط چاپگر سه بعدی ساخته می‌شوند و تنها ۴۸ یورو هزینه خواهند داشت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سال گذشته گزارش‌هایی درباره‌ی یک پرینتر سه‌بعدی عظیم مخابره شد؛ که به عنوان ابزاری برای ساخت سرپناه‌های کم هزینه از مواد اولیه‌ای مانند گل و خشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت ایتالیاییِ سازنده‌ی این دستگاه، WASP، تا اینجا به عهد خود عمل کرده است؛ و تقریبا ساخت پناهگاهی جدید را به پایان رسانده که تنها ۴۸ یورو (معادل ۱۷۰ هزار تومان) هزینه خواهد داشت.

wasp 3d print
wasp 3d print
wasp 3d print
wasp 3d print

هرچند که این پناهگاه به امکاناتی بسیار اولیه مانند دیوار، در و سقف مجهز خواهد بود؛ برای پناهندگان و مردمی که در شرایط وخیم زندگی می‌کنند داشتن یک سقف ساده تفاوت مرگ و زندگی را رقم خواهد زد.

تا اینجای کار WASP ساختمانی با طول ۲۷۰ سانتی‌متر و قطر ۵ متر را توسط پرینتر سه‌بعدی و مواد اولیه‌ای مانند خشت، کاه و آهک ساخته است. پروسه‌ی ساخت این خانه‌ی کاهگلی مشابه ساختمانی است که چندی پیش توسط پرینتر سه‌بعدی در دبی ساخته شد. به این معنی که یک پرینتر عظیم لایه‌های مواد اولیه را روی هم قرار خواهد داد؛ تا به مرور ساختمان مورد نظر خود را شکل دهد.

این ساختمان گلی تا اینجا از ۱۳۵ لایه تشکیل شده است. ساخت هر یک از این لایه‌ها حدودا ۲۰ دقیقا زمان خواهد برد؛ و هرکدام وزنی معادل ۳۰۰ کیلوگرم دارند. WASP ادعا می‌کند دو نفر نیروی انسانی و یک پرینتر می‌توانند به راحتی از پس ساخت یک خانه‌ی خشتی بر‌آیند.

wasp 3d print

این شرکت برای ساخت هر ساختمان نیازمند ۲ متر مکعب آب و ۲۰۰ کیلووات نیروی برق است. اگر هزینه‌ی سوخت، مواد اولیه و سایر موارد را به این رقم اضافه کنیم؛ (بدون احتساب دستمزد نیروی انسانی) هر خانه نزدیک به ۴۸ یورو هزینه خواهد داشت.

WASP به فکر استراحتی یک هفته‌ای در ساخت پروژه است؛ و سپس به دنبال افزایش طول سرپناه تا ۴ متر و سپس اضافه کردن سقف و درها خواهد بود. این پروژه فعلا مراحل اولیه‌ی خود را طی می‌کند و تیم سازنده‌ی آن در نظر دارند پس از ساخت اولین نمونه؛ به دنبال استفاده از تکنیک‌ها و تجربه‌ی مواد اولیه‌ی متفاوت بروند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات