8 گام برای ثبت تصاویری زیبا از مناظر با تکنیک نوردهی دراز مدت

جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
Long Exposure یا نوردهی بلندمدت چیست و چگونه می‌توان با استفاده از آن عکس‌های بهتری ثبت کرد؟
تبلیغات

عکاسی با تکنیک نوردهی دراز مدت نوعی از عکاسی است که نتایج به دست آمده از آن بسیار زیبا هستند. در این حالت از عکاسی، دوربین برای مدتی طولانی (در مقایسه با شرایط عادی) از سوژه عکاسی می‌کند و در نهایت، حرکات موجود در تصویر نیز در آن ثبت می‌شوند. همراه زومیت باشید تا با ۸ نکته در خصوص عکاسی با تکنیک نوردهی دراز مدت آشنا شویم.

نوردهی دراز مدت یا همان Long exposures نوعی از عکاسی است که نتایج بسیار زیبایی دارد. با استفاده از این تکنیک، یک تصویر ایستا می‌تواند تبدیل به تصویری پویا شود و این در حالی امکان پذیر است که دوربین برای مدت طولانی‌تری از سوژه عکاسی کند و عملا نورگیری طولانی‌تری داشته باشد. در چنین تصاویری می‌توان حرکات را احساس کرد. برای مثال عکاسی با نوردهی طولانی از ابر‌های در حال حرکت یا چمن‌هایی که به دلیل باد تکان می‌خورند، نتیجه بسیار زیبایی دارد. در چنین شرایطی اگر دو عکس از منظره بگیریم که یکی به صورت عادی گرفته شده باشد و در عکس دیگر از تکنیک نوردهی طولانی مدت استفاده شود، این دو تصویر بسیار با یکدیگر متفاوت خواهند بود. نتیجه تصویر ثبت شده با این تکنیک نیز در اغلب موارد خارق‌العاده است. در این مقاله قصد داریم تا با ۸ گام مهم در عکاسی با نوردهی طولانی مدت آشنا شویم.

اما باید توجه داشت که عکاسی با چنین تکنیکی نیز فرآیند چندان ساده‌ای نیست و چالش‌هایی را برای عکاس به همراه دارد. در این نوع از عکاسی باید به چه فاکتور‌هایی توجه کرد تا نتیجه نهایی عالی شود؟

۱- موقعیتتان را عاقلانه انتخاب کنید

نوردهی دراز مدت

قبل از اینکه عکاسی را شروع کنید، باید تصمیم بگیرید که چه نوع عکسی می‌خواهید بگیرید و چه محیطی مد نظر شما است. این محیط می‌تواند یک زمین پوشیده از چمن، منظره‌ای از دریا یا بزرگراهی شلوغ باشد.

عکاسی با نوردهی دراز مدت فرآیندی در زمینه ثبت عکس است و باعث می‌شود که حرکات نیز داخل تصویر ثبت شوند. بیشتر روی این فکر کنید که می‌خواهید از چه سوژه‌ای عکاسی کنید. البته باید توجه کنید که چه حرکاتی را دوست دارید در تصویر ثبت شوند. حرکت خودرو‌ها، تکان خوردن چمن و حرکت ابرها از جمله‌ی این حرکات هستند. چند لحظه فکر کنید که می‌خواهید تصویر مورد نظرتان چه شکلی باشد و اینکه کدام بخش‌های آن ثابت و چه بخش‌هایی متحرک خواهند بود.

۲- صبور باشید و منتظر زمان مناسب بمانید

نوردهی دراز مدت

در عکاسی با نوردهی طولانی، میزان نور محیط بسیار مهم است و بهتر است که در زمان‌های طلایی عکاسی‌تان را انجام دهید. OR در دوربین‌ها میزان نوری که وارد لنز می‌شود را کنترل می‌کند. در عکاسی با نوردهی دراز مدت، دریچه دوربین برای مدت طولانی باز می‌ماند و به همین دلیل نور بیشتری با سنسور برخورد می‌کند. با این اوصاف باید یکی از متغیر‌های مربوط به نور را تغییر دهید تا نتیجه مناسبی حاصل شود. اگر نور بیشتری وارد حسگر شود، نتیجه نهایی چندان جالب نخواهد بود.

راهکار مناسب در خصوص نور محیط این است که عکاسی‌تان را در زمان‌هایی نظیر اوایل صبح یا اواخر عصر انجام دهید. در چنین زمان‌هایی نور محیط بسیار کم است و به همین دلیل می‌توانید دیافراگم را برای مدت طولانی‌تری باز بگذارید و حرکات بیشتری را ثبت کنید.

نوردهی دراز مدت

اگر نمی‌توانید در چنین زمان‌هایی عکاسی کنید، نیاز دارید تا از فیلتر‌هایی برای خنثی‌سازی نور محیط استفاده کنید. توصیه می‌شود که اگر قصد خرید چنین فیلتری را دارید، به سراغ فیلتری بروید که بتواند نور محیط را به میزان ۱۰ برابر یا بیشتر کاهش دهد. این فیلتر‌ها لایه بیشتری از یگانگی و یکتایی را به تصویر اضافه می‌کنند و دلیل این موضوع نیز این است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تصاویری با تکنیک نوردهی دراز مدت ثبت کنید. این در حالی است که در صورت نبود فیلتر، در محیط‌های پرنور امکان ثبت آن‌ها وجود ندارد.

۳- بهترین لنز را انتخاب کنید

لنز

هیچ راهکار دقیقی وجود ندارد که بگوییم چه لنزی مناسب عکاسی با نوردهی طولانی مدت است. اما عکاسان به طور سنتی برای عکاسی از مناظر از لنز‌هایی با زاویه دید گسترده (Wide-angle) استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع لنز‌ها باعث می‌شود که بخش زیادی از محیط در تصویر ثبت شود.

آیا می‌توان تصویری از منظره با لنز استاندارد ۵۰ میلی‌متری گرفت؟ البته که می‌توان با چنین لنزی از منظره عکاسی کرد. اما برای اینکه حس باز و گسترده بودن محیط القا شود، بهتر است از لنز‌هایی با زاویه دید گسترده استفاده کرد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که هرچه صحنه‌ای که ثبت می‌کنید بزرگ‌تر باشد، می‌توانید حرکات بیشتری را نیز ثبت کنید.

۴- تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید

سه پایه

زمانی که در حال فکر کردن به این هستید که می‌خواهید چه نوع تصویری را ثبت کنید، بهتر است که در خصوص تجهیزات مورد نیاز نیز فکر کنید. البته در اغلب موارد برای ثبت تصاویری با تکنیک نوردهی دراز مدت، نیاز به تجهیزات یکسانی وجود دارد. سه پایه یک جزء جدایی ناپذیر از عکاسان مناظر است و برای عکاسی با نوردهی طولانی مدت نیز سه پایه حتما باید وجود داشته باشد. چون در این تکنیک دوربین برای چند ثانیه در حال عکاسی است. هر حرکت دوربین می‌‌تواند باعث خراب شدن تصویر شود. به همین دلیل در طول این مدت باید دوربین کاملا ثابت باشد. هر لزرشی می‌تواند تصویر را بلور کند و این موضوع هرچه زمان نوردهی طولانی‌تر باشد، بیشتر جلوه می‌کند. با این اوصاف بهتر است که یک سه پایه محکم خریداری کنید و مطمئن شوید که دوربینتان روی آن به این سادگی‌ها تکان نمی‌خورد.

یکی دیگر از وسایلی که باید عکاسان در هنگام عکاسی با این تکنیک به همراه داشته باشند، ریموت کنترل است. تقریبا هیچ بهانه‌ای در خصوص نخرید این وسیله برای عکاسان مناظر قابل قبول نیست. به سادگی می‌توانید یکی از این ریموت کنترل‌ها را برای دوربینتان با قیمت حدودی ۱۰ دلار خریداری کنید. این ریموت‌ها به دوربین متصل می‌شوند و از طریق آن می‌توانید شاتر دوربین را بدون لمس خود دستگاه فعال کنید. این کار باعث می‌شود که لرزش جزئی هنگام فشار دادن دکمه شاتر خود دوربین نیز از بین برود.

۵- دوربین را به دقت تنظیم کنید

دوربین

برای اینکه بتوانید یک تصویر مناسب با تکنیک نوردهی دراز ثبت کنید، باید تنظیماتی را در دوربین در خصوص بخش‌های نوردهی و موارد این چنینی اعمال نمایید. این بدان معناست که باید دهانه دیافراگم را تا آنجایی که می‌توانید کوچک‌تر کنید. همچنین باید میزان ISO را نیز تا جای ممکن کم کنید تا نتیجه تمام این اقدامات، تصویری واضح و جالب باشد. انجام این دو تنظیم باعث می‌شود که بتوانید مدت زمان نوردهی را افزایش دهید تا تمام حرکات در تصویر ثبت شوند.

خوشبختانه اعمال چنین تنظیماتی، مزایای دیگری نیز دارد. کاهش ISO (مثل ایزو ۱۰۰) باعث می‌شود که میزان نویز موجود در تصویر بسیار کم شود و کیفیت نهایی تصویر مناسب باشد. علاوه بر این، لنز‌ها در زمانی که دیافراگم تنگ‌تر باشد، تصاویر واضح‌تری را ثبت می‌کنند. استفاده از دیافراگم f/۸، f/۱۱ یا f/۱۶ باعث می‌شود که تصویر خوبی ثبت کنید و عمق مناسبی نیز در سرتاسر بخش‌های تصویر داشته باشید. عکاسی با چنین دیافراگمی باعث می‌شود که تصویر واضح‌تر و تمیزتر از زمانی باشد که با دیافراگم f/۲۲ عکاسی می‌کنید.

پیشنهاد می‌شود که همیشه در حالت RAW عکاسی کنید. دوربین‌ها در عکاسی با این فرمت اطلاعات بیشتری را ثبت می‌کنند و می‌توانید بعد از عکاسی ویرایش بهتری روی تصویر داشته باشید. عکاسی در فرمت RAW باعث می‌شود که نیازی به تنظیم میزان سفیدی در طول عکاسی نداشته باشید. زیرا به سادگی بعد از ثبت تصویر می‌توان میزان سفیدی آن را کنترل کرد.

اگر مایل هستید که پیش از عکاسی، میزان سفیدی را تنظیم کنید، پیشنهاد می‌کنیم که آن را در حالت عکاسی در نور روز (Daylight) قرار دهید. البته تنظیمات دستی نیز می‌تواند موثر باشد. باید به گرمی و سردی رنگ‌ها نیز در زمان عکاسی توجه داشت. برای مثال در تنظیمات میزان سفیدی باید توجه کرد که گرمی رنگ‌ها در زمان غروب آفتاب به شدت افزایش می‌یابد و رنگ‌ها در زمان طلوع آفتاب سردتر می‌شوند.

۶- روی ترکیب‌بندی متمرکز شوید

نوردهی دراز مدت

حال که تمام تجهیزات را برای عکاسی آماده کرده‌اید و تنظیمات لازم نیز روی دوربین اعمال شده است، زمان آن رسیده که دقایقی به فکر ترکیب‌بندی باشید. باید به این بیاندیشید که از چه چیزی می‌خواهید عکس بگیرید و چه بخش‌هایی از تصویر قرار است حرکت را نشان دهند. اگر از یک صخره ساحلی عکاسی می‌کنید که امواج اقیانوس به صورت در حال حرکت ثبت خواهند شد، بهتر است بخش زیادی از کادر را به امواج اختصاص دهید. اما اگر هدف‌تان ثبت تصویر از ابرها و حرکت آن‌هاست، در این صورت باید بخش بیشتری از کادر را به آسمان و ابر‌ها اختصاص دهید.

۷- تجسم و پیش‌بینی حرکات

دوربین

عکاسی از یک صحنه در حال تغییر بیش از هر چیز نیازمند این است که عکاس حرکات آتی را پیش‌بینی کند. عکاس باید پیش‌بینی کند که سوژه در لحظات بعدی در کجا قرار می‌گیرد تا بتواند از آن عکاسی کند.

نکته: فکر کردن به اینکه ابرها در آسمان در طول عکاسی چقدر حرکت می‌کنند و حرکت آن‌ها در چه جهتی است، باعث می‌شود که نتیجه نهایی بهتر شود.

برای مثال، در عکاسی از جزر و مد دریا، عکاس باید بداند که مد در کجا به آخرین حدش می‌رسد. با اطلاع از این موضوع، وی می‌تواند تصویر مناسبی ثبت کند. تماشای حرکات سوژه باعث می‌شود که بدانید سوژه در کجای تصویرتان قرار می‌گیرد و سرانجام نتیجه نهایی آن عکسی می‌شود که می‌خواستید.

۸- با ویرایش تصاویر، آن‌ها را زیباتر کنید

نوردهی دراز مدت

اکنون که تصاویر مورد نظر را ثبت کردید، وقت آن رسیده تا عکس‌هایتان را ویرایش کنید و در واقع زیباترشان سازید. اگرچه تصاویری که با تکنیک نوردهی دراز مدت ثبت می‌شوند بسیار چشم‌نواز هستند، اما بهتر است عکاسان آن‌ها را نیز ویرایش کنند تا زیباییشان دو چندان شود.

اگر عکاسی را در اوایل صبح یا اواخر عصر انجام دهید، تُن رنگ‌ها دراماتیک ثبت می‌شوند و به همین دلیل بهتر است کمی رنگ آن‌ها را بهبود بخشید. از آنجایی که تصاویر را با ایزو پایین ثبت کرده‌اید، پس نیازی نیست که به سراغ ویرایش‌هایی برای کاهش نویز بروید. در انتها با کمی شارپ کردن تصویر، می‌توانید یک عکس زیبا داشته باشید.

همان‌طور که در این مقاله از زومیت مطالعه کردید، با ۸ گام برای ثبت تصاویری با تکنیک نوردهی طولانی مدت یا همان Long exposure از مناظر آشنا شدیم. شما چه نکاتی را برای گرفتن تصاویر این چنینی رعایت می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات