تشخیص زودهنگام پارکینسون به کمک یک آزمایش ساده چشم

یک‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان به تازگی در نتایج تحقیقات خود دریافتند که بیماری پارکینسون را می‌توان به کمک آزمایشات ساده‌ی چشم پیش‌بینی کرد. این آزمایشات در حال حاضر روی موش‌ها انجام شده و در صورت تایید آن روی نمونه‌های انسانی، راه حلی ساده و ارزان برای تشخیص زودهنگام پارکینسون ارائه خواهد شد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

نتایج تحقیقات اخیر که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده، قابلیت تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون را بسیار زودتر از آن که نشانه‌های دیگر بیماری مانند لرزش عضلات و سفت شدن آنها نمایان شوند، ارائه می‌کند. اگر نتایج این تحقیقات روی نمونه‌های انسانی نیز عمل کند، می‌توان ادعا کرد که روشی بسیار ارزان و ساده برای تشخیص این بیماری ابداع شده است. این روش، تغییرات ایجاد شده در شبکیه‌ی چشم موش‌ها را به عنوان نشانه‌ای از پارکینسون عنوان می‌کند.

وسایل مورد نیاز برای این آزمایش وسایل معمولی هستند که چشم‌پزشکان از آنها استفاده می‌کنند. به بیان دیگر، در صورت موفقیت این روش، تشخیص بهبودی بیمار و تاثیر داروها نیز به راحتی قابل انجام است. این تیم تحقیقاتی در دانشگاه لندن و به رهبری فرانچسکا کوردیرو (Francesca Cordeiro) فعالیت می‌کند. کوردیرو درباره‌ی این آزمایشات می‌گوید: "این روش می‌تواند انقلابی در تشخیص، پیشگیری و درمان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های انسان ایجاد کند. این آزمایشات نشان می‌دهد که ما می‌توانیم این بیماری را به سرعت تشخیص دهیم و با استراتژی مناسب‌تری برای درمان زودهنگام آن اقدام کنیم."

پارکینسون یک بیماری عصبی است که از هر ۵۰۰ نفر در دنیا، یک نفر به آن مبتلا می‌شود. در حال حاضر، برای تشخیص این بیماری به یک عصب شناس نیاز است که با ترکیب آزمایش‌ها و عکسبرداری‌های مختلف، می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد. پارکینسون در ابتدا با علائم ساده‌ای شروع می‌شود که اکثر افراد آنها را نادیده می‌گیرند. این علائم به صورت لرزش‌های خفیف یا از دست دادن کنترل حرکتی ظاهر می‌شوند. به دلیل نادیده گرفتن این علائم، اکثر افراد زمانی به این بیماری پی می‌برند که بیماری در مراحل پیشرفته‌ی خود قرار دارد و حدود ۷۰ درصد از سلول‌های تولیدکننده‌‌ی دوپامین را در مغز نابود کرده است. در نتیجه، آزمایشی که می‌توان آن را در کنار یک چکاپ چشم انجام داد، پیشرفتی بزرگ برای تشخیص این بیماری است.

روش آزمایش به این صورت است که نور به ناحیه‌ی پشتی چشم تابانده می‌شود و سلول‌های شبکیه یا RGC مشاهده می‌شوند. این آزمایش تعداد سلول‌های در حال مرگ شبکیه و ورم در ساختار آن را بررسی می‌کند. برای انجام تحقیقات، تیم تحقیقاتی تعدادی موش را به گونه‌ای مورد آزمایش قرار دادند که در آینده به پارکینسون مبتلا شوند. محققان با مشاهده‌ی سلول‌های شبکیه‌ی این موش‌ها، چند روز قبل از هر گونه علائم فیزیکی پارکینسون، افزایش سلول‌های مرده و ورم را در شبکیه‌ی آنها مشاهده کردند. علائم شبکیه در روز بیستم آزمایش رویت شدند و علائم عمومی پارکینسون در روز شصتم نمایان شدند. برای پیشرفت تحقیقات نیز، درمان‌های زودهنگام روی تعدادی از این موش‌ها انجام شد و با استفاده از آنتی دیابتیک رزیگلیتازون (rosiglitazone) علائم مشکلات عصبی و مرگ سلول‌ها در این گروه از موش‌ها، کاهش چشمگیری نسبت به دیگران داشت.

همان طور که قبلا اشاره شد، برای تایید نهایی این تحقیقات، باید آزمایشات مورد نظر روی نمونه‌های انسانی نیز انجام شود. گروه تحقیقاتی معتقد است که نتایج آزمایشات به قدری مطمئن بوده که به طور حتم می‌توان آن را روی نمونه‌های انسانی نیز با موفقیت انجام داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات