گوگل پشتیبانی از اپلیکیشن های کروم را در پلتفرم های دیگر متوقف می‌کند

شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل تا‌کنون پکیج اپلیکیشن‌های کروم را برای سیستم‌عامل‌های مختلف مانند ویندوز، مک و لینوکس ارائه کرده است. اما اخیرا این شرکت اعلام کرده که به زودی پشتیبانی از این اپلیکیشن‌ها را در پلتفرم‌های دیگر غیر کروم، متوقف خواهد کرد. دلیل اصلی گوگل برای این تصمیم را نیز می‌توان استقبال پایین کاربران از این اپلیکیشن‌ها عنوان کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یکی از مزیت‌های اصلی کروم، اجرای راحت آن در پلتفرم‌های مختلف مانند اندروید، ویندوز، مک، لینوکس و البته سیستم‌عامل کروم است. این بدان معنا است که اپلیکیشن‌های مختلف این پلتفرم در انواع سیستم‌عامل‌ها نصب شده و توسط کاربران استفاده می‌شوند. اپلیکیشن‌های کروم با Chrome Apps مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های تولید شده توسط گوگل هستند که اساسا بر پایه‌ی وب فعالیت می‌کنند و با استفاده از مرورگر کروم، امکانات مختلفی را در اختیار کاربران سیستم‌عامل‌های مختلف قرار می‌دهند. به هر حال، گوگل اعلام کرده که پشتیبانی از این اپلیکیشن‌ها را در پلتفرم‌های دیگر مانند ویندوز، مک و لینوکس متوقف خواهد کرد. البته این خبر به معنای اتمام پشتیبانی از افزونه‌ها و تم‌ها در این پلتفرم‌ها نیست.

این خبر برای کاربران اپلیکیشن‌های کروم ناراحت‌کننده است؛ چرا که هیج اپلیکیشن جایگزینی نیز برای این سرویس‌ها معرفی نشده است. البته خبر خوب این است که این اتمام پشتیبانی به آهستگی انجام خواهد شد و تا سال ۲۰۱۸ به طول خواهد انجامید. این روند از پایان سال جاری شروع خواهد شد و نسخه‌های جدید اپلیکیشن‌های کروم برای پلتفرم‌های ذکر شده عرضه نخواهند شد و کاربران تنها می‌توانند به نسخه‌های قبلی دسترسی داشته باشند و البته توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند این اپلیکیشن‌ها را بروزرسانی کنند. در ادامه‌ی این روند، تا پایان سال ۲۰۱۷، فروشگاه اپلیکیشن کروم در سیستم‌عامل‌های دیگر فعالیت نخواهد کرد. در مرحله‌ی نهایی نیز اپلیکیشن‌های کروم از ابتدای سال ۲۰۱۸ در پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس و مک اجرا نخواهند شد.

اما در مورد دلیل گوگل برای چنین تصمیمی، نظریات مختلفی وجود دارد. یکی از این دلایل از زبان این شرکت بیان شده و عنوان می‌کند: "تنها حدود ۱ درصد از کاربران ویندوز، مک و لینوکس از پکیج اپلیکیشن‌های کروم استفاده می‌کنند." پکیج اپلیکیشن‌های کروم، بسته‌ای از این اپلیکیشن‌ها هستند که مانند یک اپلیکیشن و نرم‌افزار بومی در سیستم‌عامل مورد نظر کار می‌کنند. دلیل دیگر اعلام شده، می‌تواند مشکلات اپلیکیشن‌های تحت وب باشد. گوگل نبود قابلیت کار آفلاین و نیز نبود ارتباط صحیح با سخت‌افزار را، از مشکلات اپلیکیشن‌های تحت وب می‌داند. البته این دلیل نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای باشد؛ چرا که پیشرفت اپلیکیشن‌های تحت وب چشمگیر بوده و این مشکلات به راحتی قابل حل هستند.

نکته‌ی قابل ذکر این است که هیچ یک از این تغییرات، تاثیری در سیستم‌عامل کروم نخواهند داشت و این پلتفرم در آینده‌ نیز از اپلیکیشن‌های کروم پشتیبانی خواهد کرد. به هر حال اگر آمار گوگل را صحیح بدانیم، توقف پشتیبانی این شرکت از اپلیکیشن‌های کروم در پلتفرم‌های دیگر، درصد بسیار ناچیزی از کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات