پروژه‌ی Alloy اینتل: ترکیبی از هدست واقعیت مجازی و افزوده با ساختار مستقل از پی سی

جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را باید دو حوزه‌ای خواند که بسیاری آن را ترند بعدی دنیای فناوری می‌خوانند. هدست واقعیت مجازی ریفت از آکیولس و وایو اچ‌تی‌سی در حوزه‌ی واقعیت مجازی و هولولنز مایکروسافت در حوزه‌ی واقعیت افزوده را باید شناخته شده‌ترین محصولات معرفی شده در سال جاری خواند. اما اینتل با ترکیب واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در یک هدست مستقل از پی‌سی با نام Alloy، نشان داد رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اینتل در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌ دهندگانش، بار دیگر رویکرد متفاوت و البته خلاقانه‌ی خود در برابر چالش‌های دنیای فناوری را به رخ کشید. غول تولیدکننده‌ی هسته‌های پردازشی در جریان IDF 2016 پروژه‌ی Alloy را به عنوان هدستی که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آن ترکیب شده، با ساختاری مستقل از پی‌سی رونمایی کرد. تا پیش از معرفی هدست اینتل، محصولات دیگری نیز در بازار حضور داشتند که از جمله‌ی آن می‌توان به وایو اچ‌تی‌سی و ریفت از آکیولس در حوزه‌ی واقعیت مجازی و هولولنز مایکروسافت در حوزه‌ی واقعیت افزوده اشاره کرد، اما آنچه که اینتل رونمایی کرده، متفاوت از ایده‌های به کار گرفته شده در محصولات پیشین است. هدست اینتل علاوه بر پشتیبانی از واقعیت ترکیبی یا همان واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، از پردازنده‌ و باتری اختصاصی نیز با دوربین‌های مورد نیاز بهره می‌برد.

واقعیت ترکیبی را باید ادغام سخت افزار اینتل به همراه نرم‌افزار مایکروسافت خواند. پلتفرم هولوگرافیک مایکروسافت در پروژه‌ی Alloy در دسترس است. این پلتفرم از سال آینده برای تمام پی‌سی‌های ویندوزی ارائه خواهد شد. این قابلیت امکان کار در حالت واقعیت ترکیبی را برای تمام پی‌سی‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ قرار می‌دهد، حال آنکه برای بهره گیری از این قابلیت باید هدستی تهیه شود که احتمالا شامل هولولنز و پروژه‌ی  Alloy خواهد بود.

برایان کرازنیچ، در مورد هدست اینتل چنین اظهار نظر کرده است:

هر شخصی قادر است تا با استفاده از پلتفرم هولوگرافیک ویندوز و ترکیب آن با هدست اینتل، یک سیستم واقعیت مجازی ایجاد کند.

در مراسم رونمایی از این هدست واقعیت مجازی، یکی از متخصصان اینتل با برسر گذاشتن این هدست وارد صحنه شد، در حالی که وی از طریق هدست نزدیک شدن به دری را مشاهده می‌کرد که آن را باز کرده و چراغ مجازی را روشن کرد. این هدست به این دلیل از واقعیت ترکیبی بهره می‌برد که متخصص اینتل قادر بود تا از طریق دست خود با اشیا مجازی که مشاهده می‌کرده، تعامل داشته باشد. باز کردن در و روشن کردن چراغ اتاق مجازی را باید از این دست تجربه‌ها خواند. وی سپس به برایان کزارنیچ نزدیک شد که پس از نزدیک شدن به میزان کافی، چهره‌ی کرازنیچ نیز از هدست برای این فرد نمایش داده شد.

هدست پروژه Alloy اینتل

االبته نمی‌توان در مورد عملکرد این هدست واقعیت مجازی در دنیای واقعی اظهار نظر کرد. با توجه به بهره‌گیری از پردازنده و باتری در کنار سایر ماژول‌ها، باید به این نکته اشاره کرد که احتمالا از چالش‌های این هدست تولید گرما به دلیل پردازش سنگین محتوای نمایش داده شده از طریق هدست است. همچنین وزن بالا را نیز باید یکی از چالش‌های پیش رو خواند. اینتل فروغ چندانی را در حوزه‌ی تولید تراشه‌های موبایل نداشته، از این‌رو باید دید که تراشه‌ی مورد استفاده در این هدست واقعیت مجازی، دارای چه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی است.

پروژه‌ی Alloy را باید رویکرد اینتل و مایکروسافت به دو حوزه‌ی واقعیت افزوده و مجازی خواند. البته نکته‌ی جالب عدم پشتیبانی از بازی و حوزه‌ی کاری متفاوت دو هدست هولولنز و اَلوی اینتل است. در واقع این دو هدست مستقل از پی‌سی جایی را برای قراردادن یک پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند در کالبد خود ندارند، حال آنکه نمونه‌های دیگر نظیر ریفت آکیولس و وایو اچ‌تی‌سی با در نظر داشتن بازی در درجه‌ی اول تولید شده‌اند. با این وجود قیمت دو محصول مورد نظر نیز بسیار متفاوت از هولولنز مایکروسافت است، بطوریکه بازه‌ی قیمتی دو هدست وایو و ریفت بیت ۶۰۰۰ تا ۸۰۰ دلار است، حال آنکه هولولنز یک برچسب قیمت ۳٫۰۰۰ دلاری را روی خود می‌بیند.

نظر شما در خصوص پروژه‌ی Alloy چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات