بررسی گلکسی سی 5 سامسونگ

چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
سامسونگ در پرچمداران و حتی محصولات میان‌رده‌ی خود در سال‌های اخیر رو به استفاده از ترکیب شیشه و فلز آورده است. اما با تکراری شدن این طراحی گزینه‌ی جدید استفاده از بدنه‌ای تمام فلزی است. گلکسی سی 5 اولین گوشی سامسونگ با بدنه‌ی فلزی یکپارچه است که به‌نظر می‌رسد آزمایشی برای فلزی کردن گوشی‌های سری اس و نوت در سال‌های آینده است. در ادامه به بررسی اولین گوشی هوشمند تمام فلزی سامسونگ خواهیم پرداخت.
تبلیغات

گلکسی سی 5 و سی 7 به‌عنوان دو گوشی هوشمند تمام فلزی سامسونگ به‌تازگی راهی بازار چین شده‌اند. این دو گوشی اولین گوشی‌های هوشمند سامسونگ هستند که بدنه‌ی یکپارچه‌ی تمام فلزی دارند. باتوجه‌به سابقه‌ی سامسونگ می‌توان این حدس را زد که دو سال استفاده از ترکیب شیشه و فلز در گوشی‌های پرچم‌دار از گلکسی اس ۸ و نوت ۸ تغییر کرده و این دو گوشی آینده‌ی سامسونگ نیز تمام فلزی خواهند بود. به این منظور غالبا شرکت کره‌ای رو به تولید گوشی میان‌رده در بازاری محدود می‌آورد تا بازخورد بازار نسبت به طراحی جدید را قبل از ورود گوشی‌های پرچم‌دار شرکت، بسنجد.

مقاله‌های مرتبط:

    Galaxy C5 مختص بازار چین است تا به نوعی آزمایشی برای سامسونگ نسبت به این طراحی در بازاری بزرگ به شمار رود. این گوشی با ظاهری مشابه گلکسی اس ۶ و برعکس آن، بدنه‌ای تمام فلزی داشته و به‌نظر می‌رسد این طراحی باتوجه‌به تغییرات مثبتی که در آن شاهد هستیم راه خود را به گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ باز خواهد کرد. اما این گوشی چگونه عمل خواهد کرد؟ در ادامه با بررسی گلکسی سی ۵ با ما همراه باشید.

    گلکسی سی 5 را می‌توانید با قیمت ۱٫۵۷۰٫۰۰۰ تومان از فروشگاه آل‌دیجیتال خریداری کنید. برای مشاهده پایین‌ترین قیمت گوشی‌های سامسونگ از بین فروشگاه‌های مختلف به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

    سامسونگ گلکسی Samsung galaxy C5

    مشخصات فنی گلکسی سی 5:

    • پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای ۶۴ بیتی کوالکام اسنپدراگون ۶۱۷ 
    • نمایشگر ۵.۲ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل همراه‌با پنل امولد و تراکم پیکسلی ۴۲۴
    • پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 405
    • دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در پشت با فلش دو گانه و دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی
    • اندروید نسخه‌ی ۶.۰.۱ 
    • ابعاد ۱۴۵.۹ در ۷۲ در ۶.۷ میلی‌متر با وزن ۱۴۳ گرم
    • باتری ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم یونی
    • پشتیبانی از شبکه 3G و 4G و بلوتوث نسخه‌ی 4.1
    • پشتیبانی از دو سیم‌کارت هم‌زمان
    • مجهز به حسگر اثر انگشت
    • قیمت ۱.۵ میلیون تومان

    طراحی

    در اولین نگاه به‌طور قطع گلکسی سی ۵ نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این گوشی شباهت زیادی با آیفون‌های اپل دارد و می‌توان آن را آیفون ساخت سامسونگ دانست. بدنه‌ی تمام فلزی که از مواد باکیفیت نیز ساخته شده حس بسیار خوبی را به شما خواهد داد. ابعاد ۵.۲ اینچی صفحه‌نمایش درکنار حاشیه‌های کم گوشی باعث شده تا کار با یک دست با آن به‌سادگی صورت بگیرد.

    پشت گوشی همانند آیفون‌های اپل شاهد نوارهای آنتن هستیم که تجربه‌ی ظاهری بسیار آشنا را به شما خواهد داد. همچنین برآمدگی دوربین هر چند همانند گلکسی اس ۶ زیاد نیست اما همچنان به ظاهر پشت گوشی و زیبایی آن آسیب زده و در صورت نبود این برآمدگی گوشی بسیار زیباتر به‌نظر می‌رسید. همان‌طور که انتظار نیز داشتیم، بدنه فلزی باعث شده است تا گوشی لیز بوده و کمی از راحتی استفاده از آن کاسته شود.

    سامسونگ گلکسی Samsung galaxy C5

    پنل جلوی گوشی نیز شباهت بسیار زیادی با گلکسی اس ۶ دارد و همانند آن گوشی دارای دکمه‌ی فیزیکی هوم و اسپیکر و دوربین جلو در بخش بالای این پنل است. حاشیه‌های صفحه‌نمایش نیز بسیار کم بوده و پوشش شیشه‌ی 2.5D نیز به حس بهتر به هنگام کار با گوشی کمک بسیاری می‌کند. 

    در فریم سمت راست نیز همانند سری اس شاهد دکمه‌ی پاور هستیم و البته زیر این دکمه شیارهایی برای قرار دادن حافظه میکرو اس‌دی و سیم‌کارت نیز تعبیه شده است. کاملا مشابه با گلکسی اس ۶ و اس ۷ دکمه‌های تنظیم حجم صدا نیز در فریم سمت چپ گوشی قرار گرفته است. این دکمه‌ها بسیار خوش ساخت و از جنس فلز هستند و کلیک کردن آن‌ها نیز به‌راحتی صورت می‌گیرد. این طراحی در بخش‌های مختلف بسیار آشنا است اما بدنه‌ی یکپارچه‌ی فلزی و فریم انحنادار آن درکنار ضخامت بسیار کم ۶.۷ میلی‌متری باعث می‌شود تا حس بسیار خوبی به هنگام در دست گرفتن گوشی داشته باشید.

    سامسونگ گلکسی Samsung galaxy C5

    به‌طور کلی گلکسی سی ۵ با طراحی یکپارچه و فلزی خود به نوعی راه را برای پرچمداران آتی سامسونگ برای استفاده از این جنس بدنه باز می‌کند و البته باعث امیدواری علاقمندان به این برند نیز خواهد شد. گلکسی اس ۶ و گلکسی اس ۷ دارای بدنه‌‌ای از ترکیب فلز و شیشه بودند و سال بعد و به هنگام معرفی گلکسی اس ۸ می‌توان انتظار تغییرات اساسی را در طراحی گوشی داشت و احتمالا گلکسی سی ۵ نیز به نوعی برای دیدن واکنش بازار تولید شده است که اگر هدف سامسونگ از عرضه‌ی سی ۵ این موضوع باشد ما را به گلکسی اس ۸ یا نوت ۸ امیدوارتر می‌کند. در یک کلام می‌توان گفت اگر سامسونگ در پرچمداران خود نیز گوشی با این کیفیت بسازد به‌طور قطع خواهد توانست توجهات را به سمت خود جلب کند، هر چند این طراحی بسیار آشنا بوده و به نوعی همان طراحی به کار رفته در آیفون ۶ و ۶ اس اپل است.

    حسگر اثر انگشت

    سامسونگ گلکسی Samsung galaxy C5

    حسگر اثر انگشت گلکسی سی ۵ همانند گوشی‌های  دیگر سامسونگ در بخش زیری صفحه‌نمایش و در دکمه‌ی هوم جاسازی شده است. این حسگر به خوبی حسگر مورد استفاده در گلکسی اس ۷ نیست اما همچنان عملکرد سریعی دارد و راه‌اندازی و تنظیم آن نیز زمان کمی نیاز خواهد داشت. 

    اسپیکر

    اسپیکر گلکسی سی ۵ نیز در بخش زیری فریم گوشی قرار دارد که محل مناسبی به شمار نمی‌رود. این اسپیکر تک گانه عملکرد چندان خوبی نیز ندارد و در بهترین حالت می‌توان آن را متوسطی ارزیابی کرد. علاوه بر محل نسبتا نامناسب محل قرارگیری اسپیکر، کیفیت نامطلوب و حجم کم صدا را نیز می‌توان از دلایل ضعیف بودن گلکسی سی ۵ در این بخش دانست.

    سامسونگ گلکسی Samsung galaxy C5

    اسپیکرها در گوشی‌های سامسونگ هیچ‌گاه جزو نقاط قوت آن‌ها نبوده و در گلکسی سی ۵ نیز شاهد ادامه‌ی این روند هستیم.

    صفحه‌نمایش

    گلکسی سی ۵ دارای صفحه نمایشی با ابعاد ۵.۲ اینچی است که سامسونگ پنل امولد و روزولوشن Full HD را برای آن در نظر گرفته که برای این ابعاد از گوشی‌ها تراکم پیکسلی خوبی را نیز به‌همراه می‌آورد. همان‌طور که می‌توان انتظار داشت این صفحه‌نمایش رنگ‌ها را اشباع نمایش داده و دقت رنگ‌ها در آن بسیار کم است. البته اشباع بودن رنگ‌ها موردی سلیقه‌ای است و ممکن است بسیاری این نوع رنگ‌ها را درکنار عمق زیاد رنگ مشکی به رنگ‌های طبیعی‌تر پنل‌های IPS ترجیح دهند.

    سامسونگ گلکسی Samsung galaxy C5

     ازلحاظ روشنایی این پنل انتظارات را برآورده کرده و مقدار بالای روشنایی باعث می‌شود تا به‌راحتی زیر نور مستقیم خورشید نیز بتوانید با این گوشی کار کنید. به‌علاوه روشنایی حداقلی صفحه‌نمایش گلکسی سی ۵ نیز بسیار مناسب است و استفاده طولانی مدت از آن باعث اذیت چشمان شما نخواهد شد.

    نرم‌افزار

    گلکسی سی ۵ به آخرین نسخه‌ی دردسترس اندروید یعنی اندروید ۶.۰.۱ مارشملو مجهز شده است اما باتوجه‌به اینکه این گوشی مختص بازار چین است علاوه بر تغییرات همیشگی تاچ ویز شاهد حذف اپ‌دراور و اپلیکیشن‌های گوگل نیز هستیم که می‌توانید آن‌ها را به‌صورت جداگانه روی گوشی خود نصب کنید. همچنین برای مثال در ویجت آب‌و‌هوا نیز نام شهرها به زبان چینی نمایش داده می‌شود که البته تمامی این موارد را می‌توان به‌راحتی برطرف کرد.

    اسکرین شات گلکسی سی 5

    در بخش‌های مختلف رابط کاربری تاچ‌ویز شاهد طراحی آشنای همیشگی هستیم و ویژگی‌های بسیاری که در بخش‌های مختلف رابط کاربری سامسونگ وجود دارد در گلکسی سی ۵ نیز حضور دارند. امکان تغییر تم گوشی، تغییر پروفایل نمایش رنگ صفحه‌نمایش و بسیار ویژگی‌های همیشگی باعث می‌شوند تاچ‌ویز یک رابط کاربری پرامکانات باشد. همچنین در بخش‌های مختلف نیز شاهد تغییرات جزئی با تاچ‌ویز همیشگی هستیم. برای مثال اعلانیه‌های روی صفحه‌ی قفل به‌صورت آیکون برنامه‌ی مدنظر نمایش داده می‌شوند و برای دیدن آن‌ها باید هر یک از این آیکون‌ها را لمس کنید.

    اما ویژگی جذاب دیگر، برای گیمرها ساخته شده است. کاربر با این ویژگی نرم‌افزاری که Game Launcher نام دارد در حین بازی اسکرین‌شات گرفته یا از صفحه ویدئو ضبط می‌کند. همچنین با فعال بودن این ویژگی می‌توان مانع نمایش اعلانیه‌‌ها شده، دکمه‌های ناوبری فیزیکی را غیرفعال کرده و همچنین بازی را مینیمایز کنید. این ویژگی‌ها هر چند کوچک، اما برای گیمرها بسیار کاربردی هستند.

    اسکرین شات گلکسی سی 5

    در بخش‌های مختلف همچنان شاهد آیکون‌های کارتونی مانند هستیم و نبود اپ دروار نیز به نوعی نشان می‌دهد که گلکسی سی ۵ مختص بازار چین و بر طبق سلیقه‌ی آن‌ها ساخته و طراحی شده است. البته مطابقت با سلیقه‌ی چینی‌ها دلیلی بر بد بودن رابط کاربری نیست و ممکن است ویژگی‌های بسیار و متنوع آن می‌تواند کاربران بسیاری را به سمت خود جلب کند.

    به‌طور کلی رابط کاربری تاچ ویز گلکسی سی ۵ با اندروید خالص فاصله‌ی زیادی دارد و البته مانند گذشته سنگین نیست اما بااین‌حال شاید مواردی مانند نبود اپ دراور به‌طور پیش‌فرض یا زبان چینی در برخی بخش‌ها باعث دلسردی برخی کاربران نیز شود.

    دوربین

    سامسونگ در گوشی فلزی خود همانند گلکسی اس ۶ از یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی بهره برده است و دوربینی ۸ مگاپیکسلی را برای ثبت تصاویر سلفی تعبیه کرده است. با تجربه‌ای که از گلکسی اس ۶ داریم، انتظار می‌رود که این دوربین تصاویر با کیفیت و خوبی را به ثبت برساند.

    مطابق انتظار دوربین اصلی سی ۵ عملکرد بسیار خوبی داشت و تصاویر بسیار خوبی را نیز به ثبت رساند. همانند گذشته رنگ‌ها در این تصاویر کمی اشباع بوده و شاهد شارپ کردن بسیار بخش‌های مختلف عکس نیز هستیم. این شارپ کردن زیاد باعث از بین رفتن عمق در تصاویر می‌شود و وقتی روی عکسی زوم می‌کنید این تغییر نرم‌افزاری را به وضوح می‌بینید اما بااین‌حال اگر تنها می‌خواهید عکسی باکیفیت ثبت کنید که جذاب نیز باشد، به‌طور کلی شارپ کردن باعث جذاب‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

    سامسونگ گلکسی Samsung galaxy C5

    رنج داینامیک دوربین گوشی نیز باتوجه‌به رده‌ی قیمتی بسیار مناسب است و حسگر تعبیه شده از پس اکسپوژر به خوبی برمی‌آید تا بخش‌های روشن عکس جزئیات خود را از دست ندهند. البته این دوربین در محیط‌های تاریک با نور کم افت کیفیت بسیاری را تجریه می‌کند و نویز تصاویر نیز بسیار بالا می‌رود اما در مجموع عملکرد دوربین در محیط‌های تاریک متوسط است. 

    نمونه تصاویر گلکسی سی ۵:

    نمونه تصاویر گلکسی سی 5
    نمونه تصاویر گلکسی سی 5
    نمونه تصاویر گلکسی سی 5
    نمونه تصاویر گلکسی سی 5
    نمونه تصاویر گلکسی سی 5
    نمونه تصاویر گلکسی سی 5
    نمونه تصاویر گلکسی سی 5
    نمونه تصاویر گلکسی سی 5
    نمونه تصاویر گلکسی سی 5
    نمونه تصاویر گلکسی سی 5
    نمونه تصاویر گلکسی سی 5

    بازده و عملکرد

    سامسونگ گلکسی سی ۵ را مجهز به چهار گیگابایت رم کرده است اما پردازنده‌ی این گوشی چندان قدرتمند نبوده و اسنپدراگون ۶۱۷ است. بااین‌حال مانند گذشته تست‌های بنچمارک را روی این گوشی نیز انجام دادیم تا باتوجه‌به این نتایج دید بهتری از عملکرد آن داشته باشید.

    تلفن / تبلت

    AnTutu 6

    Linpack

    Single /

    Multi

    Quadrant 2.1

    3DMark 

    IceStorm

    Vellamo

    Browser /

    Metal

    CF Bench

    v1.3

    BaseMark

    OS II 

    Galaxy C5

    48102

    132.56

    254.58

    17056

    11345

    3258

    1269

    28969

    1145

    Moto G4 Plus

    47286

    131.36

    256.36

    16585

    11589

    3325

    1265

    29689

    1023

    Xperia XA

    47399

    120.36

    265.35

    17858

    11360

    3486

    1147

    29586

    1186

    Galaxy A9

    63589

    124.12

    283.40

    24897

    17235

    3045

    1758

    42589

    1198

    OnePlus 3

    141895

    421.36

    542.32

    38562

    27546

    4986

    3568

    66587

    1948

    Xperia X

    72658

    130.25

    301.28

    28659

    19858

    3589

    2235

    46589

    1214

    LG G5

    128459

    468.343

    532.072

    37017

    26152

    4869

    3465

    65986

    1895

    HTC 10

    132456

    401.25

    635.36

    35264

    24589

    4568

    3569

    64589

    1823

    Huawei P9

    95369

    360.35

    491.23

    31589

    19026

    5401

    2956

    48963

    1901

    Galaxy S7 edge

    127589

    406.49

    624.25

    34859

    24046

    4789

    3058

    65489

    1798

    LG V10

    69585

    128.589

    283.524

    25695

    18423

    3489

    2189

    44598

    1152

    Huawei Nexus 6P

    88123

    85.37

    254.783

    29823

    26644

    4653

    2421

     41882

    1923

    Xperia Z5 Premium

     69004

    245.127

    480.532

    22187 

    22420

     2951

    1286

     46757

    1540

    Nexus 5X

    63754

    80.687

    241.228

    19207

    14438

    3561

    1140

    31987

    1230

    Galaxy Note 5

    92586

    610.448

    778.421

    36014

    21404

    5469

    2545

    54810

    1820

    همان‌طور که انتظار داشتیم پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۱۷ در حد و اندازه‌های رقبای میان‌رده و حتی بالارده‌ی خود ظاهر نشده و عملکرد نسبتا ضعیفی دارد. گوشی‌هایی در بازه‌ی قیمتی گلکسی سی ۵ با پردازنده‌های بسیار قدرتمندتر نیز وجود دارند اما بااین‌حال سی ۵ در انجام کارهای روزانه و حرکت بین بخش‌های مختلف رابط کاربری و بار و بسته کردن اپلیکیشن‌ها مشکلی نخواهد داشت.

    سامسونگ گلکسی Samsung galaxy C5

    بااین‌حال نباید انتظار انجام بازی‌های سنگین را داشت و همچنین فیلم‌برداری طولانی مدت نیز می‌تواند این گوشی را به چالش بکشد، با این حساب می‌توان این گلکسی سی 5 را برای انجام کارهای روزانه مناسب دانست.

    باتری

    گلکسی سی ۵ ضخامت بسیار کم ۶.۷ میلی‌متری دارد اما این موضوع باعث نشده تا ظرفیت باتری به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند. باتوجه‌به نمایشگر Full HD این گوشی باتری ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گلکسی سی ۵ برای یک روز کاری نیمه سنگین مناسب است.

    طبق روال همیشه روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدیویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری سی ۵ توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۸ ساعت و ۲۰ دقیقه دوام بیاورد که این مدت زمان متوسطی است. به‌علاوه سی ۵ می‌تواند تا ۹ ساعت وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

    برای بسیاری مهم است که بدانند علاوه بر اینکه در طی شبانه روز باتری گوشی پاسخگو بوده یا خیر، چند ساعت صفحه‌نمایش آن در این مدت روشن بوده و در این مدت چه استفاده‌هایی از گوشی شده است. بهترین معیار برای سنجش زمان روشن بودن صفحه‌نمایش بخش Screen On Time در تظیمات باتری است. دقت کنید که این مقدار به‌معنای مدت زمان شارژدهی باتری نیست بلکه نشان می‌دهد که در مدت رسیدن شارژ باتری از صد به صفر چند ساعت صفحه‌نمایش روشن بوده است.

    سامسونگ گلکسی Samsung galaxy C5

    برای داشتن دید بهتر نسبت به این تجربه، مدت زمان Screen On Time را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. البته این زمان بستگی زیادی به استفاده کاربر از گوشی دارد اما با شرح نوع استفاده‌ی خود از آن سعی خواهیم کرد علاوه بر ایجاد یک استاندارد برای مقایسه در تجریه‌ی واقعی، دید بهتری را نسبت به باتری گوشی‌های هوشمند مورد بررسی به شما بدهیم. 

    مدت زمان SOT در سی ۵ در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی در حدود ۴ ساعت به‌صورت منظم بود. در مدت این ۴ ساعت در حدود ۱.۵ ساعت به تماشای ویدئو نشستیم، حدود ۲ ساعت به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداختیم و نیم ساعت باقی مانده نیز مربوط به انجام بازی و عکاسی می‌شود. استفاده‌ی بیان شده مجموع استفاده‌ی ما در یک روز کاری بود که نشان می‌دهد یک بار شارژ سی ۵ در طول روز برای غالب کاربران شارژدهی کافی را به‌همراه خواهد داشت. البته توجه داشته باشید تقریبا نیمی از این زمان را به اینترنت موبایل متصل بودیم و نیمی دیگر را به اینترنت وای‌فای. اگر استفاده‌ی مستمر از اینترنت موبایل داشته باشید ممکن است این زمان کمتر نیز شود. 

    نتیجه‌گیری

    گلکسی C5 به‌نظر می‌رسد تلاش سامسونگ برای گرفتن بازخورد در مورد گوشی‌های تمام فلزی است تا احتمالا در آینده‌ای نزدیک این زبان طراحی راه خود را به گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ نیز باز خواهد کرد. بدون شک نمی‌توان منکر شباهت زیاد بین این گوشی و آیفون‌های سری ۶ اپل شد اما اگر این زبان طراحی وارد سری اس یا نوت سامسونگ شود قطعا با تغییرات جزئی می‌تواند به یک فرمول برنده تبدیل شود.

    سامسونگ گلکسی Samsung galaxy C5

    در هر صورت گوشی گلکسی سی ۵ را شاید بتوان یک گوشی با بدنه‌ای در سطح پرچمداران و دوربین بسیار خوب دانست اما قدرت پردازشی آن باتوجه‌به رقبای هم‌رده بسیار کمتر است. صفحه‌نمایش این گوشی نیز عملکرد مطلوبی دارد و به‌طور قطع برای طرفداران گوشی‌های فلزی که البته قدرت پردازشی زیادی برای انجام کارهای خود نیاز ندارند، می‌تواند گزینه‌ای خوب به شمار برود.

    گلکسی سی 5 را می‌توانید با قیمت ۱٫۵۷۰٫۰۰۰ تومان از فروشگاه آل‌دیجیتال خریداری کنید.

    نکات مثبت

    • کیفیت ساخت عالی
    • صفحه‌نمایش با کیفیت بسیار خوب
    • دوربین با عملکرد مناسب

    نکات منفی

    • لیز بودن گوشی
    • رابط کاربری مخصوص چین
    • اسپیکر با عملکرد ضعیف
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات