مبدل کاتالیستی جدید کونیخزگ با قابلیت افزایش توان خودرو

پنج‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت کونیخزگ نوع جدیدی از مبدل‌های کاتالیستی را اختراع کرده است که می‌تواند تا ۳۰۰ اسب بخار به قدرت پیشرانه اضافه کند. در ادامه همراه زومیت باشید.
تبلیغات

مبدل‌های کاتالیستی به خاطر عملکرد شگفت انگیزشان در کاهش میزان سمی بودن گاز های خروجی از اگزوز شناخته می‌شوند. با این حال این مبدل‌ها باعث کاهش عملکرد پیشرانه نیز می‌شوند؛ دلیل این امر این است که مبدل‌های کاتالیستی مانعی بر سر راه جریان گازهای خروجی از اگزوز هستند.

با این حال شرکت سوئدی کونیخزگ اقدام به ثبت اختراع نوعی مبدل کاتالیستی کرده است که می‌تواند در مقایسه با مدل های استاندارد تا ۳۰۰ اسب بخار از قدرت پیشرانه را آزاد کند و به خودروهای تولیدی این شرکت اجازه دهد تا به راحتی قدرت خروجی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار را ارائه دهند.

در این اختراع جدید به جای آنکه مانند خودروهای معمولی مبدل کاتالیستی پس از توربو شارژر نصب شود، کونیخزگ از یک پیش کاتالیست (Pre-cat) بر روی سوپاپ Wastgate توربوشارژر کرده است. بنابراین جریان اصلی توربوشارژر می‌تواند در لحظه‌ی شروع به کار پیشرانه مسدود شود که بدین ترتیب به توربوشارژر این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر گرم شود. پس از آنکه مبدل کاتالیستی اصلی به دمای مطلوب رسید، سوپاپ موجود در پشت سیستم توربوشارژر باز شده و اجازه می دهد که گازهای اگزوز یک راست از مسیر کاتالیزور اصلی خارج شوند. بدین صورت در این سیستم دیگر مبدل کاتالیستی همیشه مانعی بر سر راه گازهای خروجی از اگزوز نیست. این مورد سبب بهبود جریان یافتن گازها در سیستم اگزوز شده و به راحتی به مهندسان این شرکت اجازه داده است تا میزان فشار بوست تولیدی توسط سیستم توربو را افزایش دهند. این افزایش فشار باعث افزایش قدرتی حدود ۳۰۰ اسب بخار در خودروها خواهد شد.

به طور کلی حذف کردن مبدل کاتالیستی در خودروها یک راه ساده برای افزایش کارایی پیشرانه است البته این کار از لحاظ قانونی در بیشتر نقاط دنیا ممنوع است و جریمه‌های سنگینی دارد. اما با توجه به تقاضای بالا برای این مورد، مبدل های کاتالیستی اسپرت برای بسیاری از خودروها در بازار موجود هستند و به خودروها اجازه می‌دهند تا ضمن افزایش قدرت، همچنان آلایندگی پایینی داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات