تصویر ماندگار یوسین بولت در المپیک 2016 ریو چگونه ثبت شد؟

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
یوسین بولت بار دیگر در المپیک ریو ۲۰۱۶ موفق شد تا مدال المپیک دوی ۱۰۰ متر جهان را بر گردن آویزد. بولت به مدد کامرون اسپنسر، عکاس استرالیایی یکی از ماندگارترین تصاویر تاریخ ورزش را در جریان مسابقه نیمه نهایی به ثبت برساند. بولت افسانه‌ای با چهره‌ای خونسرد و تبسمی بر لب که نشات گرفته از اطمینانش برای قهرمانی است بار دیگر قدرتش را نمایش داد. حال عکاس استرالیایی چگونگی ثبت این تصویر به یادماندی را تشریح می‌کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

به طور حتم تصویر یوسین بولت، قهرمان جاماییکایی دوی ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ متر امدادی را باید از جمله‌ی ماندگارترین تصاویر ورزشی در تاریخ خواند. وی در المپیک ریو ۲۰۱۶ نیز با اطمینان خاصی که برگرفته از توانایی‌های خارق العاده‌ی این ورزشکار دارد، مدال طلای مسابقات ۱۰۰ متر را برگردن آویخت. شاید مشاهده‌ی رقابت بولت و تماشای وی در فاصله‌ی چند متر مانده به خط پایان، گویای برتری وی باشد، جایی که بولت با اطمینان از اول شدن، با آرامش از خط عبور کرد و تلاشی برای بهبود رکوردی که متعلق به خود اوست، مشاهده نشد.

اما کامرون اسپنسر، عکاس استرالیایی در آخرین ثانیه‌های برگزاری مسابقه‌ی نیمه‌ نهایی که بولت در آن حضور داشت، تصویری بی نظیر را از این ورزشکار که رقبای خود را پشت سر گذاشته بود، ثبت کرد. این تصویر که در روزهای اخیر در تمام اینترنت دست به دست شده، در بهترین زمان و مکان ممکن به ثبت رسیده است.

عکاس موسسه‌ی Getty پس از وایرال شدن تصویرش، در گفتگویی با Mashable فرآیند ثبت این تصویر را تشریح کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده اسپنسر برای ثبت این تصویر از دوربین کانن 1DX Mark II با لنز ۲۰۰-۷۰ میلی متری با فاصله‌ی کانونی ۱۳۵ میلی متر به ثبت رسانده است. اسپسنر سرعت شاتر  را روی ۱/۴۰ ثانیه تنظیم کرده است. وی پس از آغاز رقابت بولت را تعقیب کرده که نتیجه‌ی آن ثبت تصویر فوق شده است. همانطور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید با بلور شدن پس زمینه، سرعت بولت در زمان دویدن به بیننده القا می شود.

یوسین بولت

البته اسپنسر نکاتی را رعایت کرده و خود را در موقعیتی قرار داده تا این تصویر خاص را به ثبت برساند. وی برخلاف اغلب تصویربرداران در کنار زمین، داخل محوطه‌ی چمن میانی قرار داشته که عکاسان معدودی قادر به استقرار در این نقطه بوده‌اند.

نکته دیگر در مورد اسپنسر این بوده که وی در روز مسابقه، برای ثبت تصاویر سایر رقابت‌های دو میدانی در محل حاضر بوده و بصورت رسمی برای ثبت تصاویر دوی ۱۰۰ متر در استادیوم برگزاری نبوده است. وی پس از پایان رقابت‌های پرش ارتفاع که برای آن حاضر شده بود، چهار دقیقه دویده تا در موقعیت ایده‌آل برای ثبت تصویر بولت قرار گیرد.

اسپنسر می‌توانست با روش‌های دیگری تصویر خود را بلور کند، ولی وی ریسک کرده و این تصویر نتیجه‌ی تلاش اسپنسر است. عکاس Getty در این خصوص می‌گوید:

من آماده بودم تا ریسک خراب شدن ثبت تصویر در این روش را قبول کنم. سعی کردم تا جایی که ممکن است دوربین را ثابت نگه داشته و نفس خود را در سینه حبس کنم. من در طول سال‌های گذشته بارها تصاویری را از بولت عکاسی کرده‌ایم. وی در مسیر مستقیمی می‌دود و تنها کاری که باید کرد، حفظ خونسردی و تنظیم دقیق سرعت است، هرچند بعضا فرآیند عکاسی این چنینی با شکست روبرو می‌شود.

عنصر سومی که باعث شده تا این تصویر جذاب‌تر شود، برگرفته از شخصیت بولت و لبخندی است که حتی در رقابت نیز بر لب دارد.

اسپسنر در مورد لبخند بولت می‌گوید:

این لبخند گویای شخصیت بولت است. همه افرادی که بولت را می‌شناسند، می‌دانند که وی علاوه بر یک ورزشکار حرفه‌ای، شومن نیز هست. وی در تصویر به رقبای خود با لبخند نگاه کرده و به این موضوع اشاره می‌کند که در حال سپری کردن اوقات خوشی است.

اما خوش شانسی اسپنسر به همین جا ختم نمی‌شود. وی جزو ۴ عکاسی بوده که اجازه‌ی دویدن در کنار بولت پس از گذشتن از خط پایان را داشته. اسپنسر دویدن در کنار سریع‌ترین انسان روی کره‌ی زمین را تجربه‌ی بسیار جالبی عنوان می‌کند. اسپنسر می‌گوید:

وی یک ستاره‌ی واقعی و مظهر اعتماد به نفس است. بولت سلطان خونسرد بودن است.

اسپسنر به این موضوع اشاره کرده که Getty موفق شده تا در ریو رکوردهای جدیدی را از نظر ثبت تصاویر ورزشی به ثبت برساند. در المپیک ریو ۲۰۱۶ موسسه‌ی Getty یازده تصویربردار به مسابقات اعزام کرده که بیش از ۲۰٫۹۲۵ تصویر توسط این عکاسان در روز فینال مسابقات دو ثبت شده است. اسپنسر تعداد تصاویر ویرایش شده را ۸۷۶ عدد خوانده و به این نکته اشاره کرده که اولین تصویر از فینال دوی ۱۰۰ متر در ثانیه ۵۹ رقابت فینال منتشر شده که رکورد جدیدی برای Getty است. Getty اولین تصویر از رقابت دوی صد متر لندن را پس از گذشت یک دقیقه و بیست ثانیه منتشر کرد.

عکاسی ورزشی در المپیک 2016

علاوه بر ۱۱ تصویربردار، Getty سه دوربین روباتیک را نیز در اختیار داشته تا زوایای مختلفی از مسابقه‌ی فینال را پوشش دهد.

نظر شما در مورد تصویر ثبت شده از یوسین بولت توسط کامرون اسپنسر چیست؟ آیا لبخند وی را می‌توان مونالیزای دنیای ورزش لقب داد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات