انویدیا تراشه گرافیکی مبتنی بر پاسکال را با پشتیبانی از واقعیت مجازی برای لپ تاپ رونمایی کرد

سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
انویدیا تراشه‌ی گرافیکی جدیدی را برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد که عملکرد آن در مقایسه با نسل پیشین بیش از ۷۶ درصد بهبود یافته است. تراشه‌ی گرافیکی جدید انویدیا مبتنی بر معماری پاسکال بوده و ویژگی مهم آن پشتیبانی از واقعیت مجازی در لپ‌تاپ‌ها است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

انویدیا نیز محصولات خود را با ترند جدید دنیای فناوری یا همان واقعیت مجازی همسو کرده است. این کمپانی نسل جدید تراشه‌ی گرافیکی خود را برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد که از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند. این تراشه‌ی گرافیکی جدید مبتنی بر معماری پاسکال بوده و عملکرد آن در مقایسه با نسل پیشین بیش از ۷۶ درصد بهبود پیدا کرده است.

به طور حتم عرضه‌ی چنین محصولاتی را می‌توان بازی برد-برد برای توسعه‌دهندگان در دو جناح خواند، چراکه پشتیبانی از واقعیت مجازی در محصولاتی نظیر تراشه‌های گرافیکی هم می‌تواند استقبال از هدست‌های واقعیت مجازی را بالا برده و در نتیجه استفاده از تراشه‌‌های این چنینی در محصولات الکترونیک را افزایش دهد. کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که ارزش بازار واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۳۰ میلیارد دلار برسد که رقم کوچکی نیست. با توجه به اینکه هنوز خرید تجهیزات پی‌سی با پشتیبانی از واقعیت مجازی کمی گران است، اما انویدیا معتقد است محصول جدید این کمپانی می‌تواند هزینه‌ی کمتر را با قابلیت حمل و نقل ساده‌تر برای کاربر به ارمغان بیاورد، چراکه تراشه‌ی گرافیکی جدید برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها طراحی و توسعه یافته است.

تراشه مبتنی بر پاسکال انویدیا برای لپ تاپ

انویدیا تراشه‌ی گرافیکی جدید خود را در آستانه‌ی برگزاری نمایشگاه گیمزکام در آلمان رونمایی کرد. انویدیا پیش بینی کرده که تراشه‌ی گرافیکی جدیدش روند تحولات در حوزه‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ را تسریع خواهد کرد. آمار فروش لپ‌تاپ‌های گیمینگ طی ۳.۵ سال اخیر بیش از ۲۰ میلیون دستگاه است. انویدیا پیش‌بینی کرده فروش این لپ‌تاپ‌ها در سال جاری میلادی با افزایشی ۳۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن همراه شود.

مارک آئِورمن، مدیر تیم تراشه‌های GeForce GTX برای لپ‌تاپ در انویدیا در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

عرضه‌ی تراشه‌ی جدید خبر بزرگی برای گیمرهایی است که بسیار هیجان زده خواهند شد. رونمایی از این تراشه‌ی جدید را باید یکی از بزرگ‌ترین محصولات معرفی شده توسط انویدیا خواند. ما بیشتر تولیدکنندگان لپ‌تاپ را در کنار خود داریم.

محصول جدید انویدیا جزو تراشه‌های گرافیکی سری GeForce GTX 10 به شمار می‌رود. این محصول مبتنی بر معماری پاسکال انویدیا است که آخرین معماری مورد استفاده توسط این کمپانی است. انویدیا بهار سال جاری معماری پاسکال را رونمایی کرد. تا به امروز انویدیا چهار تراشه‌ی گرافیکی مبتنی بر معماری پاسکال را رونمایی کرده که تراشه‌ی توسعه یافته برای لپ‌تاپ، جدیدترین نمونه رونمایی شده است.

لپ‌تاپ‌های مبتنی بر این تراشه‌ی گرافیکی قیمت حداقلی ۱٫۳۰۰ دلاری خواهند داشت. این لپ‌تاپ‌ها حداقل دو کیلو بوده و ضخامت آن‌ها نیز ۱۸ میلی‌متر خواهد بود. تراشه‌ی گرافیکی جدید انویدیا به دلیل بهره‌گیری از معماری پاسکال از نظر مصرف انرژی ۳۰ درصد بهینه‌تر از تراشه‌های مبتنی بر معماری مکسول است.

آیِورمن به این موضوع اشاره کرده که نرخ فروش لپ‌تاپ‌های گیمینگ بالاتر از نرخ فروش کنسول‌ها است. برای مثال سونی بیش از ۵۲ میلیون دستگاه کنسول پلی استیشن ۴ را تا به امروز به فروش رسانده که نشان از رشد ۴ درصدی فروش در سال جاری نسبت به سال گذشته دارد. مایکروسافت نیز بیش از ۲۹ میلیون دستگاه ایکس باکس وان راهی بازار کرده که حکایت از کاهش ۴ درصدی فروش در مقایسه با سال گذشته دارد. انویدیا بیش از ۹۰ درصد بازار تراشه‌های گرافیکی مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها را در اختیار دارد.

تراشه مبتنی بر پاسکال انویدیا برای لپ تاپ

تراشه جدید انویدیا قادر است تا انجام بازی‌ها با نرخ ۱۲۰ فریم در هر ثانیه را پشتیبانی کند. همچنین می‌توان با تغییر رزولوشن به 4K، بازی‌ها را با نرخ پایین‌تری اجرا کرد. آئِورمن مدعی شده که تراشه‌ی جدید انویدیا تا چهار برابر سریع‌تر از کنسول‌های بازی است.

تراشه‌های سری ۱۰ انویدیا را می‌توان تا ۳۰۰ مگاهرتز بالاتر از حالت استاندارد اورکلاک کرد. همچنین این تراشه از فناوری G-Sync پشتیبانی کرده و اولین تراشه‌ی گرافیکی است که می‌تواند از مانیتورهای ۲۵ در ۱۴ و ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی کند.

انویدیا اطلاعات جزئی را از قیمت این محصول منتشر نکرده، حال آنکه باید به انتظار بنشینیم تا شاهد عرضه‌ی لپ‌تاپ‌هایی مبتنی بر این تراشه‌ی گرافیکی باشیم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات