تسلاموتورز به دنبال بهبود سخت افزاری در فناوری خودران خود است

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تسلا موتورز سخت در حال توسعه‌ی نسل جدید سیستم رانندگی خودران خود با نام اتوپایلوت است و در همین راستا در نسل جدید این سیستک از سخت افزارهای جدیدی مانند دوربین‌های سه‌گانه و حسگرهای بیشتر استفاده خواهد کرد. برای آگاهی از جزییات خبر با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سامانه‌ی خودران کنونی شرکت تسلا، از یک دوربین جلو و یک رادار با برد بالا و چندین حسگر التراسونیک با برد کوتاه تشکیل شده است که در خودروهای مدل‌ اس و ایکس به کار گرفته شده است. این پیکربندی، که سطح دوم این فناوری را فراهم می‌آورد، به طور هم‌زمان سرعت خودرو و فرمان‌دهی آن را کنترل می‌کند؛ اما با این حال نیاز به توجه و هوشیاری راننده دارد.

با وقوع اولین تصادف کُشنده‌ی خودروهای خودران، محدودیت‌ها و ایرادات این فناوری آشکار شد. دوربین تکی و رو‌به‌جلوی مدل اس، ظاهرا توانایی تشخیص خودروها و اجسام در لاین جانبی را ندارد و این اجسام را به غلط به عنوان پل‌های هوایی یا تابلو‌های راهنمایی و رانندگی شناسایی و تفسیر می‌کند. مطابق گزارشات، نسخه‌ی خودران ۲، این محدودیت‌ها را توسط بکارگیری سامانه‌هایی مانند دوربین سه‌گانه‌ی جلویی و حسگرهای راداری بیشتر، برطرف کرده است.

با وجود به‌کارگیری این حسگر‌های اضافی، انتظار می‌رود که سطح سوم فناوری خودران نیز فراهم شود و خودرو بتواند در برخی موقعیت‌های خاص به صورت کاملا خودران عمل کند. تمرکز اصلی این سامانه‌ها در حرکت در بزرگراه‌ها و آزادراه‌‌ها است و پس از وارد شدن به محدوده‌ی شهری، هشداری برای به دست گرفتن مجدد کنترل خودرو به راننده داده می‌شود.

سازمان مدیریت جهانی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در شرح سطح سوم این فناوری می‌نویسد: «در این سامانه نیز انتظار می‌رود که راننده در حالت آماده‌باش باشد، اما زمان هشدار برای تغییر از حالت خودران به حالت دستی به اندازه‌ی کافی مناسب است.»

با وجود بهبودهای سخت‌افزاری در سامانه‌ی خودران شرکت تسلا، با کمک بازبینی در نرم‌افزار آن، می‌توان به سطح چهارم این فناوری نیز دست یافت، اما هنوز این شرکت به طور رسمی جزییاتی در این باره منتشر نکرده است. ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا می‌گوید که این بهبود در فناوری رادار می‌تواند امکان ایجاد ابرهای نقطه درشت (Coarse Point Cloud) را فراهم کند. این ابر‌ها اجازه می‌دهند تا تجهیزات گران‌قیمت لیدار یک نقشه‌ی سه‌بعدی از اطراف خودرو را ترسیم کنند. طبق آخرین گزارشات، خودروهای جدید شرکت تسلا با سیم‌کشی‌ها و محفظه‌های دوربین‌ جدیدی تولید می‌شوند که نشان از پشتیبانی فناوری خودران سطح ۲ دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات