۶ دلیل برای اثبات تاثیر سرگرمی روی حرفه کاری افراد

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
محققان به تازگی متوجه شده‌اند که میان سرگرمی و حرفه کاری هر فرد رابطه مستقیمی وجود دارد. در ادامه به ذکر ۶ دلیل که این رابطه را نشان می‌دهند خواهیم پرداخت. با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

به نظر می‌رسد که امروزه توصیه برای یافتن سرگرمی مناسب نه تنها کار زشتی نیست بلکه می‌تواند راهنمای مفیدی باشد که روی حرفه شغلی فرد مقابل نیز تاثیر مثبت فراوانی بگذارد.

پیدا کردن یک سرگرمی نه تنها باعث می‌شود که فعالیت جسمی مناسبی داشته باشید بلکه شادی و طراوتی را به همراه خواهد داشت که می‌تواند روی زندگی شما، مخصوصا حرفه کاری‌تان تاثیر بگذارد. برای درک بهتر این موضوع به ۶ دلیلی که محققان ذکر کرده‌اند خواهیم پرداخت.

داشتن سرگرمی باعث می‌شود تا اوقات فراغتتان را زمان‌بندی کنید

به گفته دکتر جیمی کرتز سرگرمی‌ها شما را وادار می‌کنند تا زمان‌تان را به درستی سپری کنید. او می‌گوید:

در صورتی که برای زمان‌تان برنامه‌ای نداشته باشید احتمالا خود را در میان پروژه‌های کاری‌تان خواهید یافت یا زمان‌تان را به پاسخ دادن به ایمیل‌ها خواهید گذراند؛ اما اگر برای همان شب، سرگرمی در نظر گرفته باشید مانند تمرین گروه کر، وادار خواهید شد وظایف‌تان را سریع‌تر انجام دهید تا زمان بیشتری در اختیار داشته باشید و بتوانید به سرگرمی‌تان برسید؛ بنابراین سرگرمی‌ها می‌توانند باعث شوند که روی زمان‌تان تسلط بیشتری داشته و آن را مدیریت کنید.

با این حساب سعی کنید سرگرمی مناسبی برای ساعات بیکاری خود پیدا کرده و مشاهده کنید که چقدر روی مهارت‌های حرفه‌ای شما تأثیرگذار خواهد بود. سایت هاروارد بیزینس ریویو در مقاله‌ای به این موضوع اشاره کرده که راه‌ حل‌های مدیریت زمان مرسوم دیگر چندان تأثیرگذار نیستند. هرچند در مورد سرگرمی ماجرا متفاوت است زیرا برای انجام هرچه سریع‌‌تر کارهایتان سعی می‌کنید از هرچه باعث حواس‌پرتی شما می‌شود چه در محل کارتان و چه در اوقات فراغت‌تان دوری کنید.

سرگرمی باعث ایجاد توازن در شما خواهد شد

ما در دنیای شلوغی زندگی می‌کنیم. افراد بسیاری هستند که میان کار و امور شخصی گرفتار شده‌اند و زمانی برای انجام کار دیگری ندارند. هرچند داشتن یک سرگرمی می‌تواند توازن را به زندگی‌تان باز گرداند و همچنین حس شادی و احساس غروری که در انجام دادن آن سرگرمی به شما دست می‌دهد کمک خواهد کرد تا با فراز و نشیب‌های زندگی بهتر برخورد کنید.

در سال ۱۶۷۶ میلادی، سر متیو هیل، حقوق دادن انگلیسی در کتاب تأملات اخلاقی و الهی نوشت:

تقریبا هر فردی سرگرمی دارد که از انجام آن به خود افتخار کرده و احساس غرور پیدا خواهد کرد.

طبق گزارش بوستون گلوب، نبود تعادل میان کار و زندگی به مشکل فوق العاده مهمی برای کارکنان تبدیل شده است. هرچند با داشتن سرگرمی، شروع به اولویت‌بندی میان امور شخصی و کارتان خواهید کرد تا تعادل میان کار و زندگی را به دست آورید.

سرگرمی کمک می‌کند تا علایق خود را دنبال کنید

شاید گفتن این جمله که «به دنبال رویاهای خود برو» چندان منطقی نباشد؛ زیرا بیشتر رویاهای ما غیرعملی هستند. طبیعتا اگر به جای چنین جملاتی به مردم یاد داده می‌شد تا شغلی مناسب و مورد علاقه‌شان را دنبال کنند که توانایی لازم برای انجامش را داشته و همچنین بتوانند رشد فراوانی در حرفه خود داشته باشند به مراتب زندگی بهتری خواهند داشت.

هرچند این موضوع به معنی اینکه حرفه‌ها و اهداف خودتان را کنار بگذارید نیست. شما می‌توانید با مدیریت درست زمان برای شغل اصلی خود، زمانی برای انجام دیگر کارها داشته باشید؛ برای مثال مجسمه سازی کنید، نقاشی بکشید، نواختن یک ساز را یاد بگیرید یا در اوقات فراغت خود به انجام دیگر امور مورد علاقه‌تان بپردازید.

اگر در انجام آن کار استمرار و علاقه نشان دهید مشاهده خواهید کرد که در سرگرمی مورد علاقه خود پیشرفت کرده و حتی با اینکه شغل اصلی زندگی شما نیست با این حال می‌توانید فعالیت مورد علاقه‌تان را دنبال کرده و آن را به عنوان یک شغل دوم در نظر بگیرید.

نکته ظریفی که انجام چنین عملی دارد این است که می‌توانید حرفه مورد علاقه خودتان را دنبال کرده و در کنار آن شغل اصلی‌تان را داشته باشید تا با مشکل مادی مواجه نشده و بتوانید به امورات زندگی خود برسید. همچنین رشد در سرگرمی‌تان کمک می‌کند در شغل اصلی‌تان نیز موفق عمل کنید زیرا با انگیزه بیشتری به انجام آن خواهید پرداخت.

باعث احساس شادابی و تندرستی در شما خواهد شد

طبق مطالعات فیزیولوژی دانشگاه استنفورد اگر سرگرمی شما تحرکات جسمی را به همراه داشته باشد باعث می‌شود که قدرت حافظه و همچنین توانایی‌های شناختی‌تان افزایش یابد.

یکی از مسائلی که دشوار به نظر می‌رسد اضافه کردن فعالیت جسمی و ورزشی به زندگی حرفه‌ای هر فرد است؛ بنابراین سرگرمی که تحرک جسمی نیز با آن همراه باشد می‌تواند کمبود مورد ذکر شده را جبران کند.

تحقیقی که توسط روزنامه Aplied Physiology انجام شده، نشان داده است که تمرینات ورزشی باعث می‌شود قدرت حافظه شما افزایش یابد؛ چیزی که اصولا در اداره و محل کارهای مشابه نمی‌توان انجام داد.

فرصت اجتماعی شدن به شما داده می‌شود

یافتن دوستان جدید در محل کارتان می‌تواند یک اتفاق فوق العاده باشد. هرچند در بعضی کمپانی‌ها یا اداره‌ها شرایط رقابتی یا جو منفی وجود دارد که باعث می‌شود دوستان کمی پیدا کنید و همین امر باعث خواهد شد که کمی منزوی شده و شخصیت برونگرای خود را از دست بدهید.

پیدا کردن دوستان جدید که آنها نیز سرگرمی مشابهی با شما دارند متفاوت خواهد بود. شما نه تنها علایق مشابهی دارید بلکه سعی می‌کنید بیشتر همدیگر را شناخته و در نتیجه دوستی پایدارتری داشته باشید.

شارلوت استایل، نویسنده کتاب «زندگی خود را با روان شناسی مثبت تغییر دهید» می‌گوید:

حضور داشتن در یک فعالیتی که با تحرکات جسمی همراه بوده و همچنین برای شما چالش و در کنار آن روابط اجتماعی را به همراه داشته باشد می‌تواند راهی ساده و موثر برای سلامت و شاداب زیستی‌تان باشد.

بنابراین داشتن سرگرمی که روابط اجتماعی شما را بالا ببرد می‌تواند از فشارهایی که روابط سرد محیط کاری‌تان دارد بکاهد.

داشتن سرگرمی موجب کاهش استرس می‌شود

خیلی‌ها از این موضوع نگران هستند که احتمال دارد اضافه کردن یک سرگرمی به زندگی موجب ایجاد استرس شود. در حقیقت سرگرمی‌ها تاثیر مثبتی داشته و باعث می‌شوند که شما با انجامشان به آرامش برسید.

مطالعه‌ای که در دانشگاه سانفرانسیسکو صورت گرفته نشان می‌دهد کارمندانی که سرگرمی خلاقانه‌ای دارند می‌توانند‌ بهتر از پس چالش‌های کاریشان برآیند و با استرس کمتری در محل کارشان حاضر شوند. تحقیقات نشان داده است:

سرگرمی‌های خلاقانه تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی روی عملکرد افراد دارند؛ البته باید در نظر داشت که این تاثیر در عملکرد بستگی به حرفه فرد مورد نظر دارد و می‌تواند متفاوت باشد. نتایج این تحقیقات نشان داده است که سازمان‌ها باید کارمندان خود را تشویق به داشتن فعالیت‌های خلاقانه در خارج از محیط کاری‌شان کنند تا بتوانند در انجام امور مختلف سازمان بهتر ظاهر شده و در نتیجه باعث رشد سازمان شوند.

استرس مشکلی است که باید جدی گرفته شود زیرا می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی عملکردتان در محیط کاری داشته و همچنین روی سلامت‌تان نیز تاثیر منفی بگذارد. محققان متوجه شده‌اند کارمندانی که استرس زیادی دارند برای تجارت و کسب و کار فوق العاده پر خرج و مضر هستند زیرا مشخص شده کارکنانی که استرس کمی دارند نسبت به کارکنان پر استرس، ۴۱ درصد کمتر هزینه درمانی برای سازمانشان در بر خواهند داشت.

بنابراین برای خود یک سرگرمی مناسب بیابید و اگر هم اکنون سرگرمی دارید با علاقه بیشتری به انجام آن بپردازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات