آژانس فضایی اروپا مهر ماه امسال بر سطح مریخ فرود می‌آید

پنج‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
آژانس فضایی اروپا ماژولی را برای ماموریتی چند روزه بر سطح مریخ فرود خواهد آورد. ماموریت اصلی این ماژول تحقیق بر میدان‌های مغناطیسی سطح مریخ است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از گذشت ۱۳ سال از گم شدن سفینه‌ی فضایی «Beagle 2» بر سطح مریخ، آژانس فضایی اروپا ماژولِ شیاپارلی (Schiaparelli) خود را بر سطح مریخ فرود خواهد آورد. با این امید که این بار همه چیز بر اساس انتظار پیش رود. این ماژول که ماه مارس گذشته به همراه مدارگرد «ExoMars Trace Gas Orbiter» به فضا فرستاده شده است؛ به عنوان بستری آزمایشی برای سیستم‌های فرود بر مریخ و پیمایش سطح این سیاره عمل خواهد کرد. شیاپارلی طبق پیش‌بینی‌ها تا ۱۹ اکتبر (۲۸ مهرماه) به مریخ خواهد رسید.

exomars

بر خلاف مریخ‌پیمای ناسا، «Curiosity»، که ماموریتی چهار ساله را بر سطح مریخ به اتمام رساند؛ شیاپارلی ماموریتی کوتاه‌مدت و بدون تحرک را تجربه خواهد کرد. باتری تعبیه شده بر روی این ماژول بین ۲ تا ۸ روز مریخی دوام می‌آورد (روزهای مریخی ۲۴ دقیقه طولانی‌تر از روزهای زمین هستند). آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ برنامه‌ دارد که شیاپارلی را بر بخش مسطحی از مریخ به نام «Meridiani Planum» فرود آورد. سطحی که مریخ‌پیمای دیگر ناسا به نام «Opportunity» در سال ۲۰۰۴ بر آن فرود آمد. شیاپارلی در مدت اقامت کوتاه خود بر سطح مریخ میدان‌های الکتریکی این سیاره را بررسی خواهد کرد. این میدان‌ها عامل شروع توفان‌های شنی بر سطح سیاره‌ی سرخ هستند و بر الگوی آب و هوای این سیاره تاثیر دارند. این ماژول سپس اطلاعات را به مدارگرد منتقل خواهد کرد تا به زمین انتقال پیدا کنند.

حتی پس از پایان عمر شیاپارلی، مدارگرد Trace Gas Orbiter تا سال ۲۰۲۲ در مدارهای پایینی مریخ در حال گردش خواهد بود. این مدارگرد اتمسفر مریخ را برای پیداگردن گاز متان و سایر گازهای کم‌یاب (که می‌توانند نشانه‌ای از وجود حیات باشند) جستجو خواهد کرد. اطلاعات به دست آمده از TGO و شیاپارلی به ماموریت بعدی آژانس فضایی اروپا در مارس ۲۰۱۸ نیز کمک خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات