سایت های بین المللی و خارجی به سرورهای ایرانی ‌می‌آیند

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با آماده‌ شدن زیرساخت‌های کشور و رفع مشکلات سیاسی به زودی شاهد حضور سایت‌های خارجی در ایران خواهیم بودیم. این سایت‌ها سرورهای خود را با استفاده از فناوری شبکه‌ی تحویل محتوا (CDN) به کشور منتقل خواهند کرد. این موضوع را وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل افرانت در پاسخ به سوالات خبرنگار زومیت بیان کردند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سوال خبرنگار زومیت در مورد حضور سایت‌های داخلی در سرورهای ایرانی و تمرکز بر روی ساخت دیتاسنترهای خصوصی پاسخ داد: «یکی از سیاست‌هایی که ما دنبال می‌کنیم این است که نیازمندی‌های مردم‌مان از نظر محتوا را به داخل منتقل کنیم. اگر سرورهای داده‌های مورد نیاز کاربران ایرانی در در داخل کشور باشد، مزایایی برای مردم دارد.»

واعظی افزود: «یک اینکه مردم تعرفه پهنای باند داخل را می‌پردازند که به نظر من بسیار ارزان است. دوم اینکه کیفیت به مراتب بهتر خواهد شد و سرعت نیز بالا می‌رود. یکی از اهداف ما در شبکه‌ی ملی اطلاعات این است که آنچه که مردم نیاز دارند اعم از محتوای داخلی یا خارجی در داخل ایران میزبانی شود. من فکر می‌کنم که این راهی است که حتما باید طی شود.»

وزیر ارتباطات در ادامه‌ی پاسخ سوال خبرنگار زومیت گفت: «قطعا ما از شرکت‌های خصوصی حمایت می‌کنیم تا با طرف‌های خارجی خود مذاکره بکنند. البته طبیعی است که وقتی پای شرکت خارجی به ایران باز می‌شود، یک سری چارچوب و مقررات داخل کشور است که همه را باید رعایت بکنند. قطعاً شرکت‌های ایرانی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات حاضر هستند این مقررات را می‌دانند و در مذاکرات خود با طرف‌های خارجی گوشزد خواهند کرد و این مذاکرات مورد حمایت ما خواهد بود.»

فریدون قاسم زاده مدیرعامل افرانت در پاسخ به سئوال خبرنگار زومیت در همین خصوص اعلام کرد: «خیلی از شرکت‌های خارجی دوست دارند که دیتاسنترهای خود را به ایران بیاورند. اگر مشکلات سیاسی نبود این کار انجام می‌شد. آرزوی گوگل، فیسبوک، آمازون و مایکروسافت است که کاربران ایرانی به سرور این افراد در داخل کشور مراجعه کنند.»

قاسم زاده افزود: «این کار چند حسن دارد. اول اینکه تجربه‌ی کاربری بالا می‌رود چون کیفیت و سرعت بالا خواهد رفت. دوم اینکه هزینه‌ها برای کاربران کاهش می‌یابد. به همین خاطر این شرکت‌ها خودشان دوست دارند در کشور حاضر باشند. از طرفی ما هم استقبال می‌کنیم چون انتقال علم به کشور صورت می‌گیرد و ایجاد اشتغال می‌کند. پس تمایل به صورت تجاری وجود دارد اما موانع سیاسی وجود دارد که با آمدن برجام ما امیدوار هستیم این کار به تدریج انجام شود.»

مدیرعامل افرانت تأکید کرد: «باید گفت هم شرکت‌های خارجی تمایل دارند که به دیتاسنترهای ایرانی بیایند و هم ما خیلی تمایل داریم. برخی هم که باید به ایران بیایند. نمونه‌ی آن تلگرام است. اعلام شده این سرویس دهنده تا پایان سال سرورهای خود را به ایران خواهد آورد. سازمان‌های داخلی برای حضور تلگرام به ما گفتند که چه تعداد سرور برای انتقال این شرکت مورد نیاز است. از نظر تجاری ما نیز  با شرکت‌های خارجی مانند آمازون صحبت می‌کنیم ولی باید منتظر رفع تحریم‌ها و انتقال بانکی باشیم.»

به گفته‌ی قاسم‌زاده، آمازون بسیار تمایل به حضور سرورهایش در ایران دارد و این نکته را مدیرانش مستقیماً به افرانت گفته‌اند اما گفته‌اند منتظر اجرای رفع برخی تحریم‌های خاص هستند که در آینده این شرکت در ایران حاضر خواهد شد.

مدیرعامل افرانت اضافه کرد: «در موردکاربران خارج از ایران نیز ما شبکه‌ی CDN داریم که در نقاط مختلف داخل و خارج از کشور است. هم‌اکنون خبرگزاری ایرنا از این سرویس استفاده می‌کند و در خارج از کشور سرعت باز شدن سایت ایرنا همانند BCC و CNN است و افت سرعت ندارد. ما در افرانت از این فناوری که CDN Federation نام دارد، استفاده می‌کنیم.»

با توجه به سخنان وزیر ارتباطات و مدیرعامل افرانت، به نظر می‌رسد باید به زودی شاهد حضور سرورهای سرویس دهنده‌های خارجی و بین‌المللی در ایران باشیم که احتمال دارد اولین سرویس‌دهنده تلگرام باشد و بعد از آن پای دیگر غول‌های دنیای اینترنت و فناوری به ایران نیز باز شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات