آئودی سیستم تعلیق بازیاب انرژی جنبشی را معرفی کرد

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آئودی از سیستم تعلیق جدید خود با نام eROT رونمایی کرده است که توانایی بازیابی انرژی جنبشی و تبدیل آن به جریان الکتریسیته را هنگام حرکت خودرو دارد. برای آشنایی بیشتر با این سامانه‌ی پیشرفته با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هر چقدر که پیش می‌رویم سیستم‌های الکترونیک خودروها پیچیده‌تر و قوانین مربوط به آلایندگی نیز سخت گیرانه‌تر می‌شوند؛ این موارد خودروسازان را مجبور می‌کنند تا از هر راهی به دنبال بهینه‌سازی مصرف و ذخیره‌ی انرژی باشند. حال آئودی با ارائه‌ی سیستمی جدید، این تحقیقات را وارد عرصه‌ی جدیدی کرده است. نوآوری آئودی سیستم تعلیق الکترومکانیکی دوار یا اختصارا (eROT) نامیده می‌شود و طوری طراحی شده است تا ضمن اینکه کیفیت سواری بی‌همتایی را ارائه دهد، می‌تواند همزمان و در حین حرکت خودرو انرژی الکتریکی را ذخیره نماید.

آئودی

سیستم‌های تعلیق هیدرولیکی با اینکه نسبت به سیستم‌های غیر فعال (passive) بسیار پیچیده‌تر هستند، اما همچنان با محدودیت‌هایی در زمینه‌ی تنظیمات ضرایب سختی روبرو هستند. دلیل این محدودیت‌ها مواردی مانند میزان تراکم‌پذیری و بازگشت‌پذیری دمپرها (کمک‌فنر) است، ضمن اینکه آن‌ها باید سواری نرمی را ارایه دهند که این مورد سبب کاهش کنترل روی بدنه می‌شود؛ به بیان دیگر هر میزان کمک فنرها نرم‌تر باشند سبب کاهش فرمان‌پذیری خودرو می‌شود. بنابراین اگر راننده خواهان خودرویی با قابلیت حرکتی بالایی باشد باید برعکس این حالت اتفاق بیفتد و دمپر و فنربندی خودرو سفت و خشک باشد.

آئودی در این سامانه‌ی جدید موفق شده است که با استفاده از کنترل الکترونیکی کورس متراکم شدن و کورس پس زدن (بازگشت به مکان اولیه) کمک فنر را کاملا از یکدیگر جدا کند، به طوری که کمک‌فنرها در هنگام متراکم شدن عملکرد نرمی دارند و در هنگام پس زدن عملکرد سفتی را از خود نشان می‌دهند. با استفاده از این روش، آئودی موفق شده که کمک فنرهای عمودی را در خودرو حذف کند که سبب آزاد شدن فضای زیادی نیز در اتومبیل گردیده است.

یکی از بهترین قابلیت‌های سیستم تعلیق eROT این است که این سیستم می‌تواند از انرژی جنبشی که در هنگام فشرده شدن ضربه گیرها تولید می‌شوند برای تولید جریان برق استفاده کند. بازوهای اهرمی که به سیستم تعلیق متصل هستند اقدام به جذب نیروی ناشی از حرکت چرخ‌ها می‌کنند و سپس این نیرو را به یک الکتروموتور و مجموعه‌ای از چرخ‌ دنده‌ها انتقال می‌دهند که در انتها منجر به چرخش ژنراتور کوچک تعبیه شده و تولید برق می‌شود.

آئودی

این سامانه‌ی تعلیق جدید بر اساس سیستم برق ۴۸ ولتی جدید آئودی کار می‌کند که به یک باتری ۰.۵ کیلوواتی از نوع لیتیوم-یون و یک مبدل برق DC برای اتصال به سیستم اولیه‌ی ۱۲ ولتی متکی است.

آئودی می‌گوید که در شرایط عادی، این سیستم می‌تواند ۱۰۰ تا ۱۵۰ وات برق تولید کند؛ البته میزان تولید برق این سیستم کاملا به شرایط جاده بستگی دارد. در جاده‌هایی که بسیار صاف باشند این سیستم تنها می‌تواند تا ۳ وات برق تولید کند اما در مسیرهای پر دست انداز، این میزان می‌تواند تا ۶۱۳ وات نیز افزایش پیدا کند. در شرایط متوسط، میزان انرژی ذخیره شده توسط این سامانه می‌تواند سبب کاهش انتشار دی اکسید کربن به میزان ۳ گرم در هر کیلومتر شود.

دکتر استفان کنریش عضو هیئت مدیره‌ی بخش توسعه‌ی تکنولوژی آئودی در مورد این سامانه می‌گوید: «هر دست انداز، حفره و برآمدگی در سطح جاده به معنای وارد شدن انرژی جنبشی به خودرو است. سیستم‌های امروزی، این ضربات را از طریق تبدیل آن‌ها به انرژی حرارتی جذب می‌کنند، اما در سیستم تعلیق جدید ما، با استفاده از سیستم برق ۴۸ ولتی موفق شده‌ایم که این انرژی را به شکل قابل استفاده‌ای تبدیل کنیم. این سامانه همچنین به ما و مشتریانمان سطح جدیدی از قابلیت تنظیم شوندگی را ارائه می‌دهد.»

گرچه این سامانه هنوز در حال گذراندن آزمایش‌های اولیه است اما آئودی از این سیستم به عنوان یک امکان کاملا قطعی نام می‌برد. البته آئودی پیش از آن که بتواند این سیستم را به مرحله‌ی عملی برساند باید سیستم برق ۴۸ ولتی خود را به مرحله‌ی مناسبی از عملکرد برساند؛ سیستمی که قرار است از سال ۲۰۱۷ به عنوان سیستم برق اولیه‌ی خودروهای هیبریدی عرضه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات