سیگیت از حافظه‌ی ۶۰ ترابایتی SSD رونمایی کرد

شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت Seagate در جریان نمایشگاه Flash Memory Summit از نمونه‌ی اولیه‌ی حافظه‌ی SSD خود با ظرفیت ۶۰ ترابایت رونمایی کرد. برای اطلاع از جزئیات خبر در ادامه همراه زومیت باشید.
تبلیغات

شرکت سیگیت در حال نوسازی تمام محصولات SSD سازمانی خود است. این شرکت روند نوسازی یاد شده را با افزایش ظرفیت حافظه‌ها و نمایش یک نمونه‌ی اولیه از حافظه‌ی ۶۰ ترابایتی SSD خود در نمایشگاه Flash Memory Summit ادامه داده است. سیگیت خاطرنشان کرد که SSD نمایش داده شده یک پیش‌نمایش از فناوری یاد شده است، اما این شرکت طراحی کلی SSD جدید را بر مبنای یک فناوری بالغ و اثبات شده، انجام داده است.

حافظه‌ی ۶۰ ترابایتی در ابعاد ۳.۵ اینچی عرضه می‌شود که بسیار بزرگتر از طراحی استاندارد ۲.۵ اینچی مرسوم، محسوب می‌شود. حافظه‌های SSD سازمانی اولیه در ابعاد ۲.۵ اینچی عرضه می‌شد اما به تدریج با کاهش ابعاد فلش‌ها، تولیدکنندگان SSD قادر شدند تا ظرفیت بیشتری در SSDهای کوچکتر فراهم کنند. روند کاهش ابعاد تا به امروز ادامه داشته است و ظرفیت SSDهای m.2 بیشتر شده است. سیگیت اطمینان دارد که ظرفیت شگفت‌انگیز SSDهای ۳.۵ اینچی در بین تولید‌کنندگان سیستم‌ها، بسیار پرطرفدار خواهد شد، چرا که تنها با ۱۷ نمونه از این SSDها می‌توان به حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱ پتابایت دست یافت.

سامسونگ سال گذشته PM1633، حافظه‌ی ۱۶ ترابایتی و ۲.۵ اینچی خود را معرفی کرد، اما افزایش ابعاد به ۳.۵ اینچ و پیشرفت‌های ساختاری متعدد، سیگیت را قادر ساخته است تا ظرفیتی بیش از دو برابر یک حافظه‌ی PM1633a را ارائه دهد. حافظه‌ی SSD سیگیت از فناوری 3D TLC NAND برای دستیابی به بالاترین میزان ظرفیت ذخیره‌سازی، استفاده کرده است، اما این شرکت SSD را با یک رابط ۱۲ گیگابیت بر ثانیه‌ای SAS پیوند داده است. بسیاری از سریع‌ترین SSDهای موجود در بازار از اتصال PCIe در کنار رابط NVMe بهره می‌گیرند، اما سیگیت حافظه‌ی اس‌اس‌دی جدید خود را برای کاربردهایی با تمرکز زیاد بر خواندن (read-intensive)، آرایه‌های ذخیره‌سازی بزرگ و کاربردهایی با آرشیو فعال طراحی کرده است، این به مفهوم آن است، اس‌اس‌دی جدید به جای عملکرد سطح بالا، بر ظرفیت ذخیره‌سازی ارزان‌تر تمرکز دارد. همچنین رابط ۱۲ گیگابایت بر ثانیه‌ای SAS یک قابلیت پورت دوگانه را فراهم می‌کند. این قابلیت برای دو سرور دسترسی به SSD را در جهت ایجاد دسترسی سطح بالا (High Availability)، امکان‌پذیر می‌‌کند.

حافظه‌ی اس‌اس‌دی جدید از طراحی مشابه اس‌اس‌دی‌های 1200.2 سیگیت بهره می‌برد. استفاده از ترکیب یک کنترلر TT50761 که با همکاری سیگیت و LSI ساخته شده، با آرایه‌ای از بریج‌های eASIC ONFI، در حافظه‌ی اس‌اس‌دی جدید امکان بهره‌گیری از تکنیک جایگذاری مقیاس‌پذیر کانال را فراهم می‌کند. این تکنیک به حافظه‌ی اس‌اس‌دی جدید اجازه‌ی آدرس‌دهی به ۱۲۸۰ پیوند فلش به ازای هر کنترلر را می‌دهد. طبقه‌بندی بریج‌های ONFI به سیگیت اجازه داده است تا صرفا از طریق تنظیم تعداد بریج‌ها و بسته‌های NAND، ظرفیت‌های متغیری را ایجاد کند.

در این مرحله، مشخصات عملکردی تا حدودی محافظه‌کارانه است، این موضوع می‌تواند به دلیل پیوند چنین فلش بزرگی به یک کنترلر اس‌اس‌دی تکی باشد. سیگیت می‌گوید که در حال حاضر برنامه‌ای برای عرضه‌ی این حافظه‌ی اس‌اس‌دس در سال جاری ندارد، حداقل نه در فرم کنونی آن، اما احتمالا نسخه‌ای از آن، در سال ۲۰۱۷ به بازار راه پیدا خواهد کرد. حافظه‌ی ۱۶ ترابایتی سامسونگ اخیرا در برخی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی با قیمت ۱۰ هزار دلار رویت شده است، بنابراین می‌توان حدس زد حافظه‌ی چهاربرابری سیگیت، بسیار گران‌قیمت خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات