قدیمی ترین مهره‌ دار شناخته‌ شده، کوسه‌ ای است که تا ۴۰۰ سال عمر می‌کند

شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تحقیقات علمی تا پیش از این کشف کرده بود که طولانی‌ترین طول عمر در میان مهره‌داران مختص نوعی وال با ۲۱۱ سال عمر است. اما به تازگی دانشمندان کشف کرده‌اند که نوعی کوسه قادر است که تا ۴۰۰ سال و حتی بیشتر عمر کند. دانشمندان معتقدند که اگر بتوانند به راز این عمر طولانی پی ببرند، ممکن است قادر به کند کردن روند پیری و افزایش طول عمر انسان باشند.
تبلیغات

با قدیمی‌ترین مهره‌دار جهان آشنا شوید

greenland shark

کوسه مرموز گرین‌لند می‌تواند در اعماق دریای قطب شمال، تا حدود ۴۰۰ سال یا حتی بیشتر عمر کند.   

اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به این قضیه داشته باشیم، احتمال دارد در حال حاضر و در اعماق اقیانوس، کوسه‌هایی زندگی کنند که زمانی‌ که اولین مهاجران پا بر امریکا گذاشتند یا وقتی که اسحاق نیوتون نظریه گرانش را ارائه کرد، آن‌ها در حال شنا کردن در اقیانوس بودند. یک بررسی از ۲۷ کوسه ماده گرین‌لند نشان داد که قدیمی‌ترینِ آن‌ها حداقل ۲۷۲ سال داشت، این کوسه می‌تواند تا ۵۱۲ سال عمر کند، با این کشف می‌توان این نوع کوسه‌ها را مهره‌دارانی با طولانی‌ترین مدت عمر دانست.

وقتی که دانشمندان در یک پروژه تحقیقاتی و به طور اتفاقی موفق به گرفتن این کوسه شدند، با نگاه اول تصور می‌کردند که سنی حدود ۳۹۰ سال دارد. قبل از این تصور می‌شد که طولانی‌ترین مدت عمر در میان مهره‌داران مخصوص یک نوع وال است که می‌تواند تا ۲۱۱ سال عمر کند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کوسه گرین‌لند می‌تواند عمری دوبرابر این وال‌ها داشته باشد. تحقیقاتی بیشتر روی این گونه می‌تواند از راز‌های مهمی پرده بردارد. کشفی که شاید بتواند به آهسته کردن فرآیند پیر شدن در انسان کمک کند.

greenland shark

برای کسانی که با این کوسه آشنا نیستند باید گفت که کوسه گرین‌لند یک گوشت خوار چابک است که در آب‌های یخ زده اقیانوس قطب شمال زندگی می‌کند. کوسه‌ها می‌تواند تا بیش از ۵ متر طول داشته باشند. آن‌ها در اعماق آب‌های سرد به آرامی شنا می‌کنند و تنها زمانی بر سطح آب می‌آیند که بخواهند از ماهی‌های بزرگ یا پستانداران دریایی چون خوک آبی تغذیه کنند. ( در افسانه قدیمی اینویت آمده است که آن‌ها از انسان‌هایی که در قایق و روی این اقیانوس بودند، تغذیه می‌کردند. اما این قضیه هرگز ثابت نشده است.)

دانشمندان براساس این موضوع که کوسه‌ها بسیار بزرگ هستند و رشد آهسته‌ای دارند (حدود یک‌ سانتی‌متر در سال) همیشه به این که ممکن است آن‌ها طول عمر بالایی داشته باشند، مشکوک بودند. اما امکان کم مشاهده این موجودات غول‌پیکر و داشتن یک نگاه مختصر بر آن‌ها نمی‌توانست این قضیه را ثابت کند.

greenland shark

ژولیوس نیلسن، محقق دانشگاه کپنهاک بلژیک، می‌گوید که همیشه انتظار می‌رفته که کوسه‌ها عمری طولانی داشته باشند ولی دانستن این واقعیت که این موجودات بیشترین طول عمر را در بین مهره‌داران دارند، ما را بسیار غافلگیر کرد. برای پی بردن به این موضوع، دانشمندان ۲۷ کوسه ماده گرین‌لند را که به طور تصادفی توسط کشتی تحقیقاتی در بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ گرفته بودند را تحت بررسی قرار دادند.

روند معمول پیری روی کوسه‌های گرین‌لند عمل نمی‌کند، زیرا براساس تحقیقات دانشمندان، آن‌ها بافت کلسیفه که در بدن ته نشین می‌شود را ندارند. اما نیلسن پروتئین‌های متبلور را در عدسی چشم‌های آن‌ها یافت که در تمام طول زندگی آن‌ها تولید می‌شود. به همین دلیل این تیم از کربن پرتو‌زا روی پروتئین‌های عدسی چشم کوسه‌ها برای یافتن سن آن‌ها استفاده کرد و فورا دریافتند که قدیمی‌ترین بافت نمونه، کربن ۱۴ که در آزمایش سلاح‌های هسته‌ای که در سال ۱۹۶۰ رها شد، وجود ندارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این موجودات حداقل بیشتر از ۵۰ سال سن دارند.

از آن‌جا که این تیم تمایل داشت به اعدادی دقیق دست پیدا کند، پس از آزمایشات به دو عدد بزرگ دست ‌یافت. در میان کوسه‌ها، دو کوسه بزرگ‌تر از همه بودند. سنی که برای این دو تخمین زده شد، حدود ۷۵ (-)(+)  ۳۳۵ سال و ۱۲۰ (-)(+)۳۹۵ سال بوده است و می‌توان نتیجه گرفت که بزرگ‌ترین کوسه ماده سنی میان ۲۷۲ تا ۵۱۲ سال دارد.

greenland shark

این پژوهش یافته‌هایی دیگر هم به همراه داشت. آن‌ها دریافتند که کوسه‌ها در ۱۵۰ سالگی به بلوغ جنسی می‌رسند وبه این معنی است که زمانی بسیار طولانی نیاز است تا یک کوسه که با شکار یا تغییرات آب و هوایی از بین می‌رود، با کوسه‌ای دیگر جایگزین شود و این خبر خوبی نیست. از آن‌جا که این جانواران بیشترین طول عمر را در میان مهره‌داران دارند، کشف این موضوع نگرانی حفاظت از این گونه را چند برابر می‌کند.

یافته‌های دیگر نشان می‌دهد که دانش و شناخت بیشتر در مورد این گونه می‌تواند به ما کمک کند که شانس بیشتری برای محافظت از آن‌ها در آینده داشته باشیم، حفظ این موجودات می‌تواند ما را در درمان‌های ضد پیری در انسان بسیار کمک کند.

در حقیقت جانوری که می‌تواند بیشتر از کوسه‌های گرین‌لند زندگی کند نوعی صدف اقیانوسی است که می‌تواند حداقل تا ۵۰۷ سال عمر کند. چیزی که در این دو گونه و نوعی وال که پیش از این در مورد طول عمر آن صحبت کردیم، مشترک است، اینکه همه آن‌ها در آب‌های فوق‌العاده سرد در شمال زندگی می‌کنند. یک متخصص پیری، استیون آستاد از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، کسی که در این مطالعه شرکت نداشت، ادعا می‌کند که می‌تواند کاری در رابطه با طول عمر انجام دهد. البته احتمال می‌رود که خیلی نکات بیشتری وجود دارد که بشر هنوز موفق به کشف آن‌ها نشده است.

greenland shark

آستاد معتقد است که سرما تاثیر بالایی در تمام این قضیه ندارد، سرما تنها می‌تواند یکی از فاکتور‌های افزایش طول عمر باشد، اما مطمئن است که موجودات بسیاری با طول عمر کوتاه در اطراف این کوسه زندگی می‌کنند. چیزی که در مورد این کوسه‌‌ها برای او جذاب بوده، عضلات این گونه است که از قرن ۱۷ در حال شنا و کار هستند. او می‌گوید اگر ما بتوانیم سلول این عضلات را در آزمایشگاه رشد دهیم، ممکن است بتوانیم به راز آن‌‌ها پی ببریم.

او می‌گوید هر نوع راز فیزیولوژیکی که این کوسه‌ها برای زندگی طولانی دارند و چیزی که باعث می‌شود صدف‌ها عمری بسیار داشته باشند، احتمالا در انسان‌ها وجود ندارد. ولی اگر بتوانیم این راز را کشف کنیم، ممکن است بتوانیم آن را در بدن انسان‌ها هم به کار گیریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات