رنو به مقام دوم میزان فروش خودرو در اروپا رسید

شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با توجه به آمار ارائه شده از سوی انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) میزان فروش خودروهای شرکت رنو در اروپا در نیمه اول سال ۲۰۱۶ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل، افزایش ۱۴.۲ درصدی داشته است. این افزایش باعث شده است تا رنو با سبقت از فورد به عنوان دومین شرکت فعال اروپا از لحاظ میزان فروش خودرو، قرار بگیرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در نیمه اول سال ۲۰۱۶، شرکت‌های فورد و رنو با افزایش ۴.۸ و ۱۴.۲ درصدی در میزان فروش بازار خودروهای خود در اروپا، نسبت به نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۵ مواجه شدند. رشد بالای فروش رنو باعث شد تا این شرکت در جایگاه دوم فروش خودرو در اروپا قرار گیرد. فورد با فروش ۵۲۷٬۵۰۲ خودرو موفق نشد بیش از رنو، با فروش ۵۶۱٬۲۳۸ دستگاه، در بازار اروپا فروش داشته باشد و جایگاه دوم فروش را به این شرکت واگذار کرد. این در حالی است که سال گذشته همین آمار به نفع فورد بوده است و این شرکت توانسته ۱۱ هزار خودرو بیش از رنو به فروش برساند. البته هر دو این شرکت‌ها با اختلاف بسیاری از فولکس‌واگن، که مقام اول را در این رده‌بندی دارا است، عقب هستند.

رنو کجر

افزایش فروش رنو می‌تواند نتیجه‌ای از توسعه‌ی گستره‌ی خودروهای تولید‌ شده توسط این شرکت باشد. خودروهای جدیدی همانند رنو کجار یا قجر (Kadjar) که در مناطقی از برتانیا که رقابت داغی میان خودروسازها برای فروش وجود دارد، توانسته است آمار فروش بالایی را از خود نشان دهد.

در سوی دیگر فورد سخت در تلاش است تا خود را به جایگاه دوم برگرداند. نسل جدید کراس‌اوور فورد با نام اج (Edge) توانسته است همتای فرانسوی خود رنو کولیوس را در فروش شکست دهد. از آن سو رنو نیز بیکار نخواهد نشست و با ارائه نسخه جدید مگان بازار فورد فوکس را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به نظر می‌رسد رقابت این دو شرکت برای فروش بسیار پیچیده است. انتشار نسخه جدید فورد فیستا، پرفروش‌ترین خودروی بریتانیا، نیز به پیچیدگی این رقابت خواهد افزود.

رنو کپچر

موفقیت رنو در فروش محدود به خودروهای شاسی‌بلند آن نمی‌شود. سخنگوی شرکت رنو در این‌باره گفته است: 

خودروی کلیو سال ۲۰۱۲ به بازار وارد شد و اکنون چهار سال است که هر ساله در فروش خود رشد داشته است. این رشد مداوم برای ما مایه دلگرمی است و هم‌چنین برای خودرویی با اندازه متوسط تقریبا دور از انتظار است. هنگام تولید این خودرو انتظار می‌رفت فروش آن مدتی پس از انتشار ثابت شود، در حالی که این عدد همیشه رشد داشته است. خودروی اندازه متوسط دیگر رنو، یعنی کپچر، نیز پس از گذشت سه سال از انتشار توانسته است به پرفروش‌ترین خودروی اروپا در کلاس خود تبدیل شود. این رکورد نشان‌گر این حقیقت است که خودروهای ما، به خصوص در قسمت طراحی، به ذائقه مردم اروپا دلچسب بوده‌اند.خودروی کجار نیز که در انتهای ۲۰۱۵ به گروه خودروهای رنو اضافه شد، شروع پرقدرتی در ابتدای سال جدید داشته است و با فروش خود کمک بزرگی به بازار رنو داشته است. خودروهای مگان، سینیک و گرند سینیک که به ترتیب در بهار، تابستان و زمستان ۲۰۱۶ شاهد حضور نسخه‌های جدید خود بوده‌اند. این خودروها نیز به حفظ شتاب به دست آمده در فروش خودروهای رنو و افزایش آن در ابتدای سال بعد میلادی کمک خواهند کرد. خودروهای دیگر رنو، یعنی تالیسمن و اسپاس، نیز در سال جاری فروش بهتری را نسبت به نسل گذشته‌ی خود شاهد بودند.
رنو تالیسمان

فروش خودروهای رنو در بریتانیا در نیمه‌ی اول ۲۰۱۶، ۲۱ درصد رشد داشته است. در حالی که در ماه ژولیه این مقدار ۳۱ درصد افت پیدا کرده‌ است. فروش خودروهای فورد نیز در این ماه دستخوش تغییر بوده است. اما با افت ۷.۵ درصدی وضعیت آن از رنو بهتر به نظر می‌رسد.

بعضی صاحب‌نظران اقتصادی عقیده دارند این افت فروش نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی از طرح جدید شماره‌گذاری خودروها در بریتانیا است. در حالی که دیگران این افت را نتیجه‌ای از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌دانند که باعث شده‌ است مردم میل کمتری به خرید خودروی جدید داشته باشند.

در عین حال شرکت خودروسازی فولکس‌واگن با حضور پرقدرت در صدر جدول فروش اروپا قرار دارد. این شرکت با فروش ۸۵۰ هزار خودرو و در عین رشد اندک (۰.۱ درصد در سال) فاصله بسیار زیادی با فورد و رنو دارد.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که تمام آمار ارائه شده مربوط به خودروهایی است که تحت نام رنو تولید می‌شوند و خودروهای داچیا، که اکنون شریک اقتصادی رنو به حساب می‌آید، را شامل نمی‌شود. به گفته سخنگوی رنو، این شرکت عنوان بهترین سازنده خودروهای سبک را برای ۱۸ سال پی‌درپی در اروپا از آن خود کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات