آموزش ویندوز 10: افزایش سرعت حافظه‌ SSD با فعال کردن TRIM

پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در ویندوزهای بعد از 7، قابلیت TRIM برای حافظه‌های ذخیره‌سازی SSD به طور خودکار فعال است. بنابراین نیازی به نگرانی در مورد فعال بودن یا نبودن TRIM نیست. اما درصورتی که می‌خواهید از فعال بودن این قابلیت اطمینان حاصل کنید، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

اگر همراه با سیستم عامل‌های ویندوز 7، 8 و 10 از SSD استفاده می‌کنید، قابلیت TRIM باید به صورت خودکار در رایانه‌ی شما فعال باشد. اما در صورتی که نگران فعال بودن این ویژگی در رایانه‌ی ویندوزی خود هستید، در ادامه‌ی مقاله راهکار اطلاع از فعال بودن یا نبودن، همراه با نحوه‌ی فعال کردن آن بیان خواهیم کرد.

هنگام فعال بودن TRIM سیستم عامل ویندوز در هر بار پاک کردن یک فایل از درایو حالت جامد، یک دستورالعمل را به حافظه‌ی اس‌اس‌دی شما ارسال می‌کند. سپس حافظه‌ی اس‌اس‌دی به طور خودکار محتویات آن فایل را پاک می‌کند. انجام این کار برای حفظ کارایی و سرعت اولیه‌ی درایو حالت جامد در نوشتن اطلاعات، امری بسیار حیاتی محسوب می‌شود.

بررسی فعال یا عدم فعال بودن TRIM

برای بررسی TRIM، نیازمند استفاده از خط فرمان ویندوز در حالت ادمین خواهید بود. برای باز کردن پنجره‌ی خط فرمان در حالت ادمین در ویندوز 10 یا 8.1، روی دکمه‌ی شروع کلیک راست کرده و گزینه‌ی (Command Prompt (Admin را انتخاب کنید.

فعال کردن TRIM در SSD

در ویندوز 7 هم، پس از باز کردن منوی شروع (Start menu)، عبارت Command Prompt را جستجو کرده و پس از کلیک راست روی آیکون میان‌بر مربوطه، گزینه‌ی Run as Administrator را بزنید.

در ادامه، فرمان زیر را در پنجره‌ی خط فرمان اجرا کنید.

fsutil behavior query DisableDeleteNotify

پس از انجام این کار، یک یا دو نتیجه برای شما قابل مشاهده خواهد بود. اگر عبارت “DisableDeleteNotify = 0” را مشاهده کردید، بیان کننده‌ی این است که TRIM در رایانه‌ی شما فعال بوده و همه چیز روبه‌راه است! اما در صورت مواجه شدن با پیام “DisableDeleteNotify = 1”، اگر از حافظه‌ی (SSD (Solid State Drive استفاده می‌کنید، باید به سرعت اقدام به فعال کردن قابلیت TRIM کنید.

فعال کردن TRIM در SSD

نحوه‌ی فعال کردن قابلیت TRIM

اگر کاربر ویندوز هستید و از حافظه‌ی اس‌اس‌دی مدرنی استفاده می‌کنید، سیستم عامل ویندوز باید به طور خودکار دستور TRIM را فعال کند. اما با این وجود، اگر قابلیت TRIM در رایانه‌ی شما غیرفعال است، امکان دارد ویندوز اطلاعاتی داشته باشد که شما از آنها بی‌خبر هستید؛ در نتیجه این قابلیت باید در همان حالت غیرفعال باقی بماند. به عنوان مثال ممکن است درایو SSD شما قدیمی بوده و از TRIM پشتیبانی نکند. احتمال این هم که عاملی باعث ایجاد اختلال در فرآیند تشخیص خودکار به منظور فعال کردن قابلیت TRIM شود، دور از ذهن نیست که در این حالت باید حتما این قابلیت را فعال کنید.

اگر دستور TRIM در رایانه‌ی شما فعال نشده و قصد فعال کردن آن را دارید، به طور موثر می‌توانید با اجرای فرمان زیر با کسب اجازه از ادمین در محیط خط فرمان ویندوز، این کار را عملی کنید.

fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0

فعال کردن TRIM در SSD

اگر به هر دلیلی قصد غیرفعال کردن دستور TRIM را داشتید، می‌توانید دستور بالا را با قرار دادن عدد ۱ به جای صفر در خط فرمان اجرا کنید.

بررسی زمان‌بندی اجرای دوباره‌ی دستور TRIM در ویندوز

در ویندوزهای 10 و 8، سیستم عامل به طور خودکار درایو SSD را در یک زمان‌بندی مشخص و با اجرای عملیات retrim (اجرای دوباره‌ی دستور TRIM) بهینه‌سازی می‌کند. انجام این کار بسیار ضروری است؛ زیرا اگر به یک‌باره دستورهای TRIM زیادی به درایو حالت جامد ارسال شود، ممکن است صف طولانی از دستورها ایجاد شده و سپس همگی از بین بروند. سیستم عامل ویندوز بهینه‌سازی از طریق عملیات retrim را به طور منظم اجرا می‌کند تا از پردازش صحیح همه‌ی دستورهای TRIM ارسال شده به حافظه‌ی اس‌اس‌دی اطمینان حاصل کند. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه، می‌توانید به وبلاگ رسمی Scott Hanselman که از کارکنان شرکت مایکروسافت است مراجعه کنید.

قابلیت retrim فقط در ویندوزهای 10 و 8 موجود بوده و نیازی نیست که کاربران ویندوز 7 نگران آن باشند! برای بررسی این که آیا ویندوز با اجرای دستور retrim اقدام به بهینه‌سازی اس‌اس‌دی در برنامه‌ی زمانی مشخص می‌کند یا خیر، نرم‌افزار داخلی Optimize Drives را باز کنید. برای این کار، عبارت Optimize Drives را در منوی شروع جستجو کرده و روی آیکون میان‌بر آن تحت عنوان Defragment and Optimize Drives کلیک کنید.

فعال کردن TRIM در SSD

روی دکمه‌ی Change Settings کلیک کرده و از فعال بودن گزینه‌ی (Run on a Schedule (Recommended اطمینان حاصل کنید. به طور پیش‌فرض، عملیات retrim در یک برنامه‌ی هفتگی اجرا می‌شود.

فعال کردن TRIM در SSD

این کار موردی نیست که بخواهید نگرانی زیادی به خرج دهید. اگر رایانه‌ی شما دارای حافظه‌ی اس‌اس‌دی جدیدی باشد، سیستم عامل ویندوز باید به طور خودکار قابلیت TRIM و زمان‌بندی عملیات retrim را برای کاربر فعال کند. این گزینه‌ها باید فقط به صورت پیش‌فرض فعال باشند. اما بدون شک ارزش دارد که از اجرای صحیح این قابلیت اطمینان حاصل کنید.

آیا قابلیت TRIM در رایانه‌ی شما فعال بود؟ لطفا تجربیات خود را در این خصوص با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آموزش های ویندوز 10 به صفحه‌ی آموزش ویندوز 10 مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات