فیسبوک در حال تست رمزنگاری دو طرفه برای اپلیکیشن پیام رسان خود است

شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با ارائه قابلیت‌های رمزنگاری در سرویس‌های پیام‌رسان، حالا فیسبوک نیز قصد دارد این ویژگی را در اپلیکیشن پیام‌رسان شبکه اجتماعی خود اضافه کند و از همین رو در حال تست این ویژگی است. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فیسبوک قابلیت جدیدی را به صورت آزمایشی به اپلیکیشن پیام‌رسان فیسبوک اضافه کرده است. این ویژگی برای افرادی که علاقه دارند پیام‌ها و مکالمات آن‌ها امن باقی بماند مناسب خواهد بود. اگر شما هم یکی از افراد خوش‌شانسی باشید که برای تست این ویژگی انتخاب شده باشید، از این پس قادر خواهید بود تا پیام‌های کاملا رمزنگاری شده را در مکالمات خود با اپلیکیشن پیام‌رسان فیسبوک ارسال کنید. هر پیامی که با این قابلیت ارسال شود، یک لایه امنیتی اضافه خواهد داشت که باعث می‌شود فقط افرادی که قرار است پیام یاد شده را دریافت کنند، قادر به خواندن آن باشند. بنابراین حتی اگر دوست شما دو گوشی و نیز یک رایانه و یک تبلت داشته باشد، وی فقط قادر به دیدن پیام ارسالی شما در یکی از این دستگاه‌ها خواهد بود. بنا به آنچه فیسبوک در پست معرفی این ویژگی امنیتی بیان کرده، حتی این شرکت نیز قادر نیست به پیام‌های امن کاربران در حالت استفاده از این ویژگی دسترسی داشته باشد.

علاوه بر آنچه گفته شد، شما می‌توانید یک زمان‌سنج برای هر پیام تعیین کنید که با استفاده از این ویژگی، شخص دریافت کننده فقط به اندازه مدت زمانی که شما تعیین می‌کنید قادر به خواندن پیام خواهد بود و پس از اتمام زمان تعیین شده، پیام مورد نظر حذف خواهد شد. البته این ویژگی چندان هم بی‌نقص نیست زیرا شخص دریافت کننده پیامی که محدودیت زمانی دارد، می‌تواند در مدت زمان نمایش پیام، از صفحه دستگاه اسکرین‌شات بگیرد تا در آینده نیز بتواند پیام را مشاهده کند. از آنجا که با استفاده از این ویژگی جدید، پیام‌های ارسالی فقط در یکی از دستگاه‌های شخص دریافت کننده قابل مشاهده خواهد بود، و نیز ممکن است بسیاری از افراد از چنین حالتی چندان رضایت نداشته باشند، این ویژگی به صورت اختیاری در نظر گرفته شده است. این موضوع، گزارشی که در ماه می از جانب گاردین و در مورد قابلیت اختیاری رمزنگاری در پیام‌رسان فیسبوک منتشر شد را نیز تایید می‌کند.

متاسفانه، پیام‌رسانی امن از برخی محتوایی مثل تصاویر متحرک Gif یا ویدیوها پشتیبانی نمی‌کند. این ویژگی آزمایشی از پروتکلی که توسط Open Whisper Systems توسعه داده شده است، استفاده می‌کند. فیسبوک از این پروتکل در قابلیت رمزنگاری ارائه شده در پیام‌رسان واتساپ نیز بهره گرفته و جالب اینکه این همان تکنولوژی‌ مورد استفاده در پیام‌رسان Allo کمپانی گوگل است. همچنین سرویس پیام‌رسان Signal نیز از تکنولوژی یاد شده برای رمزنگاری پیام‌ها استفاده می‌کند. درحالیکه فعلا این ویژگی به صورت آزمایشی و فقط برای تعداد بسیار محدودی از کاربران فعال شده، اما فیسبوک اعلام کرده که در تابستان امکان رمزنگاری پیام‌ها را برای همه کاربران خود فعال خواهد کرد.

نظر شما در این مورد چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات