کارت حافظه های سریع UFS سامسونگ احتمالا جایگزین کارت های میکرو اس دی می شوند

پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ از اولین کارت‌های حافظه بسیار سریع UFS قابل تعویض خود رونمایی کرد، اما این در حالی است که هنوز درگاه این نوع کارت‌ها در دستگاه‌ها وجود ندارد. گفته می‌شود که این کارت‌ها می‌توانند جایگزینی برای کارت‌ها حافظه میکرو اس‌دی کنونی باشند. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

سامسونگ از کارت‌حافظه بسیار سریع و قابل تعویض جدید خود رونمایی کرده که روزی می‌توانند جایگزین کارت‌حافظه‌های میکرو اس‌دی در دستگاه‌های مختلف شوند.

کارت‌های حافظه جدید UFS بر پایه فرمت استاندارد Universal Flash Storage 1.0 ساخته شده‌اند و در ظرفیت‌های مختلفی از ۳۲ گیگابایت تا ۲۵۶ گیگابایت، تولید می‌شوند. این کارت‌های حافظه جدید را می‌توان در دوربین‌ها، پهپادها، ربات‌ها، هدست‌های واقعیت مجازی و دستگاه‌های دیگری از جمله موبایل‌های هوشمند بکار گرفت.

اکنون به کارت‌های حافظه با ظرفیت بالا و با سرعت زیاد نیاز داریم که قابل تعویض هم باشند و کارت‌های جدید UFS سامسونگ همین نیاز را رفع خواهند کرد. این کارت‌ها نسبت به کارت‌های حافظه میکرو اس‌دی کنونی قادر هستند تا اطلاعات را با سرعت بسیار بیشتری جابجا کنند.

سامسونگ اعلام کرده، کاربران قادر خواهند بود چیزی در حدود ۵ گیگابایت اطاعات یا یک فایل فیلم با کیفیت بسیار بالا را تنها در ۱۰ ثانیه از یک کارت UFS بخوانند.برای مقایسه بد نیست بدانید یک کارت حافظه میکرو اس‌دی UHS-1 برای همین کار نیاز به ۵۰ ثانیه یا زمانی در همین حد خواهد داشت.

دوربین‌های امروزی قادر به ثبت فیلم‌هایی با کیفیت 4K بوده و کارت‌های UFS را می‌توان به عنوان یک حافظه داخلی بسیار سریع برای همین منظور استفاده کرد. این کارت‌های حافظه جدید قادر هستند تا فایل‌های ویدیویی را بدون هیچ لگ و مشکلی اکسترکت کرده و فایل ویدیو را بر روی کارت حافظه ذخیره کنند. این دقیقا موضوعی است که در کارت‌های حافظه میکرو‌ اس‌دی کنونی با مشکلاتی همراه خواهد شد، بخصوص زمانی که از میکرو‌ اس‌دی در دوربین‌های سطح بالا استفاده شود.

اما کارت‌های UFS را فقط می‌توان در درگاه مخصوص به خود آن‌ها استفاده کرد، که این نوع درگاه‌ها نیز هنوز در دستگاه‌ها وجود ندارند. سامسونگ مشخص نکرده که چه زمانی می‌توان از کارت‌های حافظه UFS در دیوایس‌های مختلف بهره گرفت، اما برای دستیابی به این هدف باید کمی صبر کرد. تولید‌کنندگان دستگاه‌های مختلف باید اسلات‌های مخصوص کارت‌ حافظه‌های UFS را ساخته و سازندگان پردازنده‌ها نیز باید مدارها و کنترلرهای مورد نیاز را ایجاد کنند.

سوالی که باقی می‌ماند اما این است که UFS به عنوان محلی برای ذخیره‌سازی اطلاعات مالتی‌مدیا، چگونه عمل خواهد کرد؟ سرعت بیشتر ممکن است به تولید کنندگان محصولات مختلف دلیلی بدهد تا یک اسلات کارت UFS را به جای درگاه همیشگی میکرو اس‌دی در دستگاه تولیدی خود بگنجانند. در هرحال، در زمان نوشته شدن این مطلب، کارت‌های حافظه میکرو‌ اس‌دی ظرفیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار داده و امروزه شاهد تولید کارت‌هایی از این خانوانده با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت نیز هستیم.

سامسونگ بر این باور است که سرعت خواندن مدوام اطلاعات در یک کارت‌حافظه UFS با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، ۵۳۰ مگابایت در هر ثانیه است. این سرعت مشابه سرعتی است که دیسک‌درایوهای بر پایه SATA ارائه می‌دهند. سرعت خواندن ۲۰ برابر سرعت خواندن اطلاعات در یک کارت حافظه میکرو اس‌دی است.

سرعت متوالی نوشتن اطلاعات در کارت‌ حافظه‌های جدید مورد اشاره، ۱۷۰ مگابایت در هر ثانیه بوده که سامسونگ آن را دوبرابر سریع‌تر از کارت‌های میکرو اس‌دی می‌داند. علاوه بر این، بنا به اعلام سامسونگ سرعت نوشتن نیز تا ۳۵۰ برابر سریع‌تر از یک کارت میکرو اس‌دی است.

همانطور که اشاره شد کارت‌های حافظه UFS بر پایه فرمت استاندارد Universal Flash Storage (UFS) 1.0 توسعه یافته که پیش‌تر در ماه مارس شاهد تایید این استاندارد بودیم. این استاندارد یک استاندارد منشعب شده از UFS 2.0 محسوب می‌شود که برای حافظه‌های فلش در نظر گرفته شده و در سال ۲۰۱۳ نهایی شد. استاندارد مورد اشاره به منظور جایگزینی با استاندارد eMMC ایجاد شد. از eMMC قبلا در لپ‌تاپ‌ها و کروم‌بوک‌های ارزان قیمت استفاده می‌شد.

سامسونگ هنوز در مورد قیمت یا زمان عرضه کارت‌حافظه‌های جدید UFS خود هیچ اطلاعاتی را اعلام نکرده است. کمپانی توشیبا نیز کارت‌‌حافظه‌هایی از نوع UFS را تولید می‌کند، اما کارت‌های این شرکت بر پایه استاندارد UFS 1.0 نیستند.

نظر شما در مورد کارت حافظه‌های UFS جدید سامسونگ چیست؟ آیا واقعا این نوع کارت‌ها جایگزین کارت‌های میکرو‌ اس‌دی کنونی خواهند شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات