اِی اِم دی مصرف انرژی بیش از حد سری Radeon RX 480 را اصلاح می کند

سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کارت‌های گرافیک جدید Radeon RX 480 کمپانی ای‌ام‌دی، بیش از آن مقدار که باید انرژی مصرف می‌کنند. این مشکل می تواند برای مادربوردهای ضعیف و پایین‌رده بسیار خطرناک باشد و حتی منجر به سوختن آن ها شود. به همین خاطر ای‌ام‌دی قول داده است که به زودی این مشکل را برطرف کند.
تبلیغات

هفته‌ی پیش، مهندسان ای‌ام‌دی پس از مواجه شدن با مشکل مصرف انرژی بالای کارت‌های گرافیک Radeon RX 480 این کمپانی، آخر هفته‌ی بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. مشکل مصرف بالای انرژی، بسیار جدی است و برای مادربوردهای پایین‌رده می تواند از بسیاری جهات خطرناک باشد.

علی‌رغم درج عدد ۱۵۰ وات در دفترچه‌ی راهنمای این محصولات از سوی ای‌ام‌دی، وبسایت معتبر Tom's Hardware در بررسی خود از کارت‌های گرافیک این متوجه شد که مصرف انرژی آن‌ها تحت بار کاری، حدود ۱۶۸ وات است. این وبسایت از تجهیزات جالبی برای تست این کارت‌های گرافیک استفاده کرد تا بفهمد که کارت گرافیک Radeon RX 480، چه میزان توان را از اسلات PCI-E مادربورد می‌کشد و کانکتور شش پین کارت که مستقیما به منبع تغذیه متصل شده است نیز خود چه مقدار توان مصرف می‌کند. در نتیجه‌ی این آزمایشات، Tom's Hardware به آماری بسیار نگران کننده دست یافت. متخصصان این وبسایت متوجه شدند که کارت گرافیک Radeon RX 480، توانی برابر با ۹۰ وات را از اسلات PCI-E مادربورد می‌کشد، در حالی که سقف این میزان نباید از ۷۵ وات تجاوز کند!

وبسایت TechLab و وبسایت آلمانی Golem.de نیز در بررسی‌ها و آزمایشات خود بر روی این کارت به نتایج مشابهی دست یافتند و همگی بر مصرف انرژی بیش از حد این کارت تاکید کردند.

مدتی پس از وبسایت‌های مذکور، وبسایت PCPerspective آزمایشی دقیق‌تر و مفصل‌تر بر روی این کارت انجام داد. این وبسایت یافته‌های Tom's Hardware را تایید کرد. PCPerspective در آزمایش خود بر روی این کارت، با آن به انجام بازی Witcher 3 پرداخت و اعلام کرد که این کارت گرافیک در حالت اورکلاک، ۱۹۰ وات توان مصرف می‌کند که ۹۵ وات آن از طریق اسلات PCI-E مادربورد تامین می‌شود! این وبسایت دریافت که کارت گرافیک جدید ای‌ام‌دی، ۷ آمپر جریان را از اسلات PCI-E مادربورد می‌کشد، در حالی که ماکزیمم این جریان نباید از ۵.۵ آمپر تجاوز کند. بالا رفتن جریان می‌تواند موجب گرم شدن بیش از حد و سوختن قطعات مادربورد شود. این کارت گرافیک، از کانکتور ۶ پین سیستم نیز توانی بیش از حد مجاز را می‌گذراند. البته این مورد کمتر جای نگرانی دارد، چرا که کانکتور در خارج از مادربورد کار گذاشته شده است و آسیب دیدن آن موجب خرابی مادربورد و قطعات سوار بر روی آن نخواهد شد.

PCI-E slots

PCPerspective مدعی شده است که در این مورد با سخنگوی یکی از سازندگان مادربورد گفتگو کرده است. سخنگوی این شرکت سازنده که نامش فاش نشده اظهار داشته است که شاید این ۹۵ وات توان کشیده شده از اسلات PCI-E مادربورد در نظر کاربران مقدار خیلی بزرگی نباشد، اما باید توجه داشت که این میزان نرخ انتقال انرژی در ثانیه می‌تواند موجب داغ شدن پین‌های مادر بورد و کانکتور و حتی پیش‌رفتن آن‌ها تا سرحد ذوب شدن می‌شود. این اظهارات موجب وحشت دارندگان این کارت گرافیک شده است، اما باید توجه داشت که این‌ مصرف‌های بالا، تنها در شرایط آزمایشگاهی سنگین دیده شده است، و هنوز از درستی آن‌ها در شرایط واقعی اطمینان نداریم. از طرفی شاید بتوان تا زمانی که ای‌ام‌دی چاره‌ای برای رفع این مشکل بیابد با استفاده‌ی سبک از این کارت گرافیک،‌ مادربورد را سالم نگه داشت.

این سازنده‌ی مادربورد، سال‌هاست که به شدت کیفیت بالای قطعات خود را تبلیغ می‌کند. سخنگوی این کمپانی می‌گوید کارت گرافیک Radeon RX 480 را به عنوان کارتی عرضه کرده است که کیفیت بالای بازی را به کاربران بسیاری هدیه می‌دهد. احتمال بالایی وجود دارد که این کارت در مادربوردهای پایین‌رده و ارزان قیمت استفاده نشود، چرا که ممکن است مصرف انرژی و توان بالای آن موجب خرابی مادربورد شود. 

خوشبختانه ای‌ام‌دی در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کرده، اعلام کرده است که به زودی برای رفع این مشکل یک آپدیت نرم‌افزاری ارائه خواهدد کرد. در این بیانیه آمده است:

همان گونه که می‌دانید، ما پردازنده‌های گرافیکی خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که بتوانند بیشترین بازدهی و بهترین عملکرد ممکن را با توجه به توان دریافتی و سرعت حافظه‌ی رم سیستم از خود نشان دهند که مورد آخر در این کارت گرافیک قدرتمند، به طرز بی‌سابقه‌ای بالا بوده و به ۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. ما اخیرا متوجه شده‌ایم که تنظیمات برخی از کارت‌های گرافیک Radeon RX 480 مطلوب و بهینه نبوده است. خوشبختانه ما از طریق ارائه‌ی یک بسته‌ی نرم‌افزاری قادر به برطرف کردن کامل این مشکل هستیم. ما هم‌اکنون در ال آزمایش یک درایور جدید هستیم که با نصب بر روی سیستم می‌تواند این مشکل را برطرف کند. این درایور را از طریق یک بسته‌ی بروزرسانی در روز سه‌شنبه پنجم جولای (پانزدهم تیر ماه) برای کاربرانمان منتشر خواهیم کرد.

به زودی خبرهای بیشتری در این مورد خواهیم شنید. اگر مصرف انرژی بیش از حد Radeon RX 480 با ارائه‌ی بسته‌ی بروزرسانی نرم‌افزاری مذکور حل شود، به احتمال بسیار زیاد شاهد افت عملکرد این کارت گرافیک نیز خواهیم بود، چرا که این کارت بر اساس معماری پولاریس (Polaris) ساخته شده است، و عملکرد محصولات ساخته شده با این معماری، به شدت به توان دریافتی توسط آن‌ها وابسته است.

AMD Radeon Rx 480

اما این مشکل از کجا نشات گرفته است؟ از‌ آن‌جا که این کمپانی معتبر به جای استفاده از یک کانکتور ۸ پین یا دو کانکتور ۶ پین، تنها از یک کانکتور ۶ پین استفاده کرده است. انتظار می‌رود بسیاری از شرکای ای‌ام‌دی که محصولات این کمپانی را به بازار عرضه می‌کنند، تعداد پین‌های این کارت را افزایش دهند، چرا که با این کار هم می‌توان توانایی کارت برای اورکلاک کردن را بالا برد و هم مشکل مصرف انرژی بیش از اندازه‌ی آن را حل کرد. استفاده از تنها یک کانکتور ۶ پین موجب مصرف انرژی بالای این کارت شد و کمپانی بزرگ و معتبری همچون ای‌ام‌دی را در مقابل رقبا سرافکنده کرد.

اما اگر بخواهیم از نکات مثبت Radeon RX 480 سخن بگوییم، باید گفت که این کارت گرافیک، کارت‌های ۲۰۰ دلاری را از نو تعریف کرد و نسبت به مدل قدیمی Radeon R9 390/390X، قیمت عاقلانه‌تر و مصرف انرژی بسیار کمتری دارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات