رنو پنج خودروی جدید در ایران می‌ سازد

یک‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بنا به گفته‌ی معاون توسعه‌ی سرمایه‌گذاری‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، بزودی قرارداد همکاری رنو با ایران خودرو و سایپا نهایی می‌شود و این شرکت فرانسوی پنج خودروی جدید را برای ارائه به بازار در ایران تولید کند. در این قرارداد، خودروسازان ایرانی خودروی یکسان تولید نخواهند کرد. همراهزومیت باشید.
تبلیغات

خودروسازان فرانسوی مانند قبل از تحریم‌ها می‌خواهند دوباره بازار خودروسازی ایران را از آن خود کنند. این خودروسازان در حال مذاکرات نهایی یا شروع همکاری در ایران هستند.

پژو با ایران خودرو شرکت ایکاپ (IKAP) را راه‌اندازی کرده و در حال فراهم کردن مقدمات برای تولید سه خودروی پژو 208، پژو 301 و پژو 2008 است.

سیتروئن نیز مذاکرات نهایی با سایپا را پشت سر می‌گذارد تا تولید خودرو در ایران را به زودی آغاز کند. به نظر می‌رسد قرارداد سیتروئن و سایپا مانند قرارداد پژو-ایران خودرو باشد و خودروهایی تولید کند که با خودروهای تولیدی در ایکاپ در یک پلتفرم قرار داشته باشند. بدین ترتیب باید منتظر ورود خودروهایی چون الیزه که پلتفرم مشترکی با پژو 301 باشد، بود.

البته شباهت قرارداد پژو و سیتروئن به خاطر قرارداشتن در هلدینگ پژو-سیتروئن چیز عجیبی به نظر نمی‌رسد.

رنو هم‌زمان با سایپا و ایران‌خودرو به همکاری می‌پردازد، ولی خودروهای متفاوتی با مشارکت این دو خودروساز ایرانی تولید کند. بدین ترتیب خودرویی که با مشارکت رنو و سایپا تولید شود دیگر در مشارکت رنو و ایران خودرو تولید نخواهد شد.

باید دید با توجه به نظر مدیران رنو مبنی بر همکاری با یک خودروساز در ایران، این شیوه‌ی همکاری میان خودروسازان ایرانی و این شرکت فرانسوی تا چه حدی جواب می‌دهد.

معاون توسعه‌ی سرمایه‌گذاری‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در رابطه با همکاری رنو با خودروسازان ایرانی اعلام کرد: «رنو پنج خودروی جدید را در طرح آینده‌ی خود برای ایران در نظر گرفته است که ۳ خودرو با مشارکت سایپا و ۲ خودروی دیگر با مشارکت ایران‌خودرو تولید خواهد شد. شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای ارتقای‌ کیفیت ساخت داخل در این همکاری هدف‌گذاری کرده‌اند.»

به گفته‌ی فرداد دلیری، رنو شریک اصلی سایپا خواهد بود و برای این همکاری، شرکت بنیان توسعه‌ی صنعت خودرو (بن‌رو) یکی از زیرمجموعه‌های گروه سایپا، انتخاب شده است.

کارخانه‌ی بن‌رو که در منطقه‌ی اقتصادی سلفچگان واقع شده است، هم اکنون خودروهای سایپا ۱۵۱ و آریو S300 را تولید می‌کند که باید خود را برای تولید خودروهای رنو آماده کند.

هنوز به صورت رسمی نامی از خودروهای تولیدی در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به میان نیامده است اما ماه گذشته پیمان کارگر مدیرعامل خاورمیانه‌ی رنو در گفتگویی به تولید سیمبل و داستر در سایپا و کوئید در ایران خودرو اشاره کرده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات