گزارش مالی اپل در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶: تداوم کاهش فروش آیفون و درآمد در فصل دوم ۲۰۱۶

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
مطالعه 4 دقیقه
بامداد امروز اپل گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی را منتشر کرد. اپل در بهار سال جاری میلادی موفق شده تا درآمدی ۴۲.۲۵۸ میلیارد دلاری را کسب کند که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش شاهد کاهش ۱۱ درصدی داشته است. اپل در فصل دوم نیز با چالش بزرگی به نام کاهش رشد فروش آیفون‌هایش روبرو بوده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپل گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی خود را منتشر کرده که نشان‌دهنده‌ی چالش بزرگ اپل همچون فصل پیش برای فروش آیفون و جلوگیری از کاهش رشد فروش این گوشی‌هوشمند است. براساس اطلاعات ارائه شده اپل موفق شده تا درآمدی ۴۲.۳۵۸ میلیارد دلاری به جیب بزند که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن نشان از کاهش ۱۱ درصدی دارد. حاشیه‌ی سود اپل ۱۶.۱۰۶ میلیارد دلار است که در مقایسه با بهار سال ۲۰۱۵ که با کسب ۱۹.۶۸۱ میلیارد دلار همراه بوده، کاهش پیدا کرده است. سود عملیاتی اپل ۱۰.۱ میلیارد دلار اعلام شده که با نگاهی به سود عملیاتی ۱۴.۱ میلیارد دلاری این کمپانی در سه ماهه‌ی دوم ۲۰۱۵ کاهش زیادی به خود دیده است. سود خالص اپل نیز با کاهش ۳ میلیارد دلاری به ۷.۸ میلیارد دلار رسیده است. با وجود اینکه تمام شاخص‌های گزارش مالی اپل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته، اما بالا بودن این شاخص‌ها در مقایسه با پیش‌بینی‌های انجام شده باعث شد تا ارزش سهام کمپانی برای ساعاتی پس از اعلام گزارش مالی افزایش پیدا کند.

گزارش مالی فصل دوم ۲۰۱۶ اپل

اپل اعلام کرده که در بهار ۲۰۱۶ موفق شده تا بیش از ۴۰.۴ میلیون دستگاه آیفون به فروش برساند تا همچنان آیفون اصلی‌ترین منبع درآمد این کمپانی باشد. البته فروش آیفون در مقایسه با ۵۱.۲ میلیون دستگاه فصل پیش و ۴۷.۵ میلیون دستگاه به فروش رفته در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۵ میلادی، کاهش پیدا کرده، بطوریکه کاهش فروش در مقایسه با سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۵ قریب به ۱۵ درصد است. از نظر درآمد نیز اپل با فروش آیفون درآمدی ۲۴ میلیارد دلاری کسب کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش نشان از کاهش ۲۳ درصدی دارد.

آیپدهای اپل نیز همچنان به کاهش فروش ادامه می‌دهند. فروش‌ تبلت‌های اپل به کمتر از ۱۰ میلیون دستگاه در بهار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهشی ۹ درصدی دارد. اما درآمد اپل از فروش آیپد ۴.۹ میلیارد دلار گزارش شده که ۷ درصد افزایش پیدا کرده است و این موضوع به میانگین قیمت آیپد‌های اپل بازمی‌‌گردد. سال گذشته اپل آیپد‌های خود را با میانگین قیمت ۴۱۵ دلار به فروش می‌رساند، اما در فصل دوم سال ۲۰۱۶ میانگین قیمت آیپد‌های اپل به بیش از ۴۹۰ دلار رسیده است. کاهش فروش آیپدمینی‌های اپل در کنار فروش آیپدپرو گران قیمت باعث شده تا با وجود کاهش فروش، درآمد کسب شده افزایش پیدا کند.

گزارش مالی فصل دوم ۲۰۱۶ اپل

مک‌های اپل نیز نتوانسته‌اند فروش بسیار چشم‌گیری داشته باشند، بطوریکه تنها ۴.۲۵ میلیون دستگاه از این محصول به فروش رفته و کاهش ۱۱ درصدی فروش را در مقایسه با مدت مشابه سال پیش ثبت کرده است. درآمد کسب شده نیز با کاهش ۱۳ درصدی به ۵.۲۴ میلیارد دلار رسیده است. کاهش فروش مک‌های را می‌توان به عدم بروزرسانی مک‌بوک‌های اپل و انتظار کاربران برای رونمایی از سری جدید تعبیر کرد.

گزارش مالی اپل

سایر محصولات اپل که شامل اپل‌تی‌وی، اپل واچ، بیتس، آیپاد و لوازم جانبی می‌شود با کاهش ۱۶ درصدی درآمد روبرو بوده و ۲.۲۲ میلیارد دلار را عاید اپل کرده‌‌اند.

همچون فصل پیش یکی از بخش‌های اپل که شاهد رشد بوده، سرویس‌های اپل است. درآمد حاصل از ارائه‌ی سرویس‌های اپل در فصل دوم ۲۰۱۶ با افزایشی ۱۹ درصدی به ۵.۹۷۶ میلیارد دلار رسیده است. با نگاهی به درآمد کسب شده توسط بخش سرویس‌ها می‌توان به جرات گفت که این بخش از نظر درآمد فروش مک‌ و آیپد‌های اپل را پشت سر گذاشته است.

اپل برای دومین فصل پیاپی کاهش درآمد را تجربه کرده است. اپل برای سه ماهه‌ی جاری نیز پیش‌بینی کسب درآمد ۴۵.۵ تا ۴۷.۵ میلیارد دلار را با حاشیه‌ی سود ۳۷.۵ تا ۳۸ درصد ارائه کرده است که باز هم نشان از کاهش درآمد برای این کمپانی دارد. باید دید که آیا بروزرسانی آیفون‌های این کمپانی می‌تواند وضعیت را برای اپل بهبود بخشد یا خیر؟

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات