پردازنده Helio X30 به همراه چیپ گرافیکی PowerVR و با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید خواهد شد

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
همانطور که می‌دانید مدیاتک برخی از مشخصات Helio X30، تراشه‌ی جدید و قدرتمند خود را که اخیرا بسیار خبرساز شده، تایید کرده است. ژو شانگزو، مدیر عملیاتی مدیاتک نیز در جریان مصاحبه‌‌ی خود، اطلاعات بیشتری را در خصوص تراشه‌ی این شرکت به اشتراک گذاشته است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مدیاتک در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۵، هلیو ایکس ۲۰، نخستین پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای دنیا را معرفی کرد. این شرکت بعدها با معرفی هلیو ایکس ۲۵ که نسخه‌ای اوورکلاک شده از ایکس ۲۰ بود، به این روند ادامه داد، اما عملکرد و قدرت هیچکدام از این پردازنده‌ها با اسنپدراگون ۸۲۰ برابری نمی‌کرد. بنابراین مدتی بعد، شرکت تایوانی مدیاتک خبر از توسعه‌ی نسل جدید پردازنده‌های ۱۰ هسته‌ای خود با نام هلیو ایکس ۳۰ داد.

ژو شانگزو، مدیر عملیاتی این شرکت طی مصاحبه‌‌ای، ابراز امیدواری کرده است که پردازنده‌های سری X و سری P امسال بهبود قابل توجهی را در بهره‌وری مصرف‌کنندگان از برند MTK به وجود خواهد آورد. از این رو شرکت تایوانی مدیاتک در تلاش برای ساخت تراشه‌های رده بالا و توانمندی است که قابلیت بهره‌گیری از آنها در تلفن‌های پرچمدار وجود داشته باشد.

همچنین، شانگزو تایید کرده است که تراشه‌ی هلیو ایکس ۳۰ توسط شرکت TSMC و به کمک فرایند ساخت ۱۰ نانومتری تولید خواهد شد. این پردازنده قابلیت ترکیب سه فرکانس کاری اپراتورها را دارد و از Cat.12 LTE نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین، مدیاتک تصمیم گرفته است تا در این پردازنده به جای واحد پردازش گرافیکی ARM Mali از تراشه‌ی PowerVR بهره بگیرد که به گفته‌ی این شرکت تایوانی، عملکرد بهتری داشته و مصرف انرژی آن پایین‌تر است.

به طور خلاصه، هلیو ایکس ۳۰ جدید‌ترین نسخه از نسل دوم پردازنده‌های ۱۰ هسته‌ای مدیاتک به شمار می‌رود که از چهار هسته‌ی جدید A73 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز و اسم رمز آرتمیس، ۲ هسته A73 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز، ۲ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز و ۲ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱ گیگاهرتز تشکیل شده است.

از لحاظ حافظه، هلیو ایکس ۳۰ از چهار کانال رم LPDDR4، حداکثر ۸ گیگابایت ماژول حافظه‌ی رم و استاندارد فنی UFS 2.1 پشتیبانی می‌کند.

ما به زودی شاهد تلفن‌های مجهز به هلیو ایکس ۳۰ نخواهیم بود، چرا که مدیاتک تولید انبوه هلیو پی ۲۰، جدیدترین نسخه از پردازنده‌های سری پی خود که نخستین تراشه‌ی این شرکت با فرایند ساخت ۱۶ نانومتری نیز محسوب می‌شود را از ماه نوامبر آغاز خواهد کرد. بنابراین با توجه به این موارد بسیار دور از ذهن است که هلیو ایکس ۳۰ تا پیش از اواسط سال آینده‌ی میلادی در تلفن‌های هوشمند به کار رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات