فروشگاه های اپل در چین، هدف تظاهرات ضد آمریکایی قرار گرفتند

دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فروشگاه‌های اپل در کشور چین، طی هفته‌ی جاری در معرض یک تظاهرات کوچک ضد آمریکایی قرار گرفتند. کاربران شبکه‌های اجتماعی چین نیز در این هفته تلاش زیادی کردند تا مردم را به استفاده نکردن از این محصول آمریکایی تشویق کنند. کارشناسان معتقدند با وجود کوچک بودن این تظاهرات، تأثیرات بلندمدت آن بر فروش اپل در چین زیاد است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

چین همواره به‌عنوان یکی از بازارهای خوب برای اپل شناخته شده است. آمار فروش بالای گوشی‌های هوشمند و محصولات اپل، این کشور را به هدفی اصلی برای شرکت آمریکایی تبدیل کرده است. اما چین همواره در اتفاقات بین‌المللی با مشکل مواجه بوده و تحریم‌ها و مشکلات مختلفی، برای این کشور بوجود آمده است. به‌تازگی نیز به دلیل ادعاهای ارضی این کشور، دادگاه‌های بین‌المللی دولت چین را محکوم کرده‌اند و به همین علت، تظاهرات ضد آمریکایی در این کشور برگزار شده و تأثیرات آن بر محصولات آمریکایی و فروشگاه‌های اپل نیز مشاهده شده است.

بازار چین، بزرگ‌ترین بازار مصرف گوشی‌های هوشمند است و اپل تلاش می‌کند تا حضور پررنگی در این بازار داشته باشد. این شرکت به‌تازگی تلاش کرده تا محصولات ارزان‌قیمت را نیز به این بازار عرضه کند و به رقابت با شرکت‌هایی مانند شیائومی و هواوی بپردازد که سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار دارند. اما علاوه بر مشکلاتی که رگولاتوری‌ها برای اپل ایجاد می‌کنند، سرویس‌های کتاب و فیلم این شرکت نیز در ابتدای سال جاری در کشور چین مسدود شده‌اند و ماه گذشته نیز اپل به خاطر نقض یک پتنت محلی در چین محکوم شد. به خاطر همین مشکلات پیش آمده و فروش بالای رقیبان، فروش اپل در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۶ با کاهش ۲۵ درصدی مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود آمار فروش این شرکت در سه‌ماهه‌ی دوم نیز رشد خوبی نداشته باشد.

بازار چین

کاربران شبکه‌های اجتماعی چین تلاش می‌کنند تا مردم را از استفاده از محصولات آمریکایی و به‌خصوص اپل منع کنند و به‌تازگی تصاویری از نابود کردن محصولات این شرکت منتشر کرده‌اند. پس از رای اخیر دادگاه‌های بین‌المللی علیه چین، این کاربران اپل را به‌عنوان نمادی از بی‌عدالتی بین‌المللی، محکوم می‌کنند.

اگرچه تظاهرات برگزار شده در ابعاد کوچکی بوده است، اما کارشناسان معتقدند که این اتفاقات در طولانی‌ مدت مشکلاتی را برای اپل ایجاد خواهد کرد. پیش از این نیز، خودروهای ژاپنی به دلیل مشکلات دیپلماتیک ایجاد شده بین چین و ژاپن، با کاهش فروش زیادی مواجه شدند. برخی کارشناسان معتقدند که اگرچه اپل و دیگر شرکت‌ها نمی‌توانند کاری برای مقابله با این اعتراضات انجام دهند، این حرکات نیز تأثیر زیادی بر فروش محصولات شرکت‌ها نخواهند داشت و چنین اعتراضاتی هر چند سال یک بار در این کشور رخ می‌دهند. اپل نیز تاکنون از اظهارنظر در مورد این اتفاق خودداری کرده است.

دلیل اصلی برگزاری این تظاهرات ضد آمریکایی، دادگاهی بوده که در ابتدای ماه جاری برگزار شده و چین را در ادعاهای ارضی دریای جنوب چین محکوم کرده است. مقامات چین، معتقدند آمریکا در تحریک فیلیپین برای برگزاری چنین دادگاهی نقش داشته است و به همین دلیل تظاهراتی کوچک در اعتراض به دخالت دولت آمریکا برگزار شده است.

در خلال این تظاهرات، ۱۰۰ نفر از معترضان به ۴ فروشگاه غیررسمی اپل در ایلت جیاگ‌سو وارد شدند وبا سر دادن شعارهایی از مردم می‌خواستند که محصولات آمریکایی را تحریم کنند و اپل را از چین اخراج کنند. البته این تظاهرات پس از ۳ ساعت، بدون خشونت و خسارت پایان یافت.

چین و آمریکا

علاوه بر این، در شبکه‌های اجتماعی چینی مانند Weibo نیز تصاویر و ویدیوهایی از نابود کردن محصولات اپل به دست کاربران منتشر شده است. یک کارمند دادگاه چین معتقد است که انتشار این تصاویر، تأثیری نداشته و این اعمال را احمقانه می‌داند. از طرفی، یکی از کاربرانی که تصویر گوشی خرد شده را در شبکه‌ی اجتماعی منتشر کرده، پس از آن عنوان کرده این تصویر جعلی بوده و تنها برای تحریک اذهان عمومی آن را منتشر کرده است. همین کاربر در ادامه به خبرنگار رویتر می‌گوید که تحریم محصولات اپل، افراد زیادی را در چین بیکار خواهد کرد و عمل شایسته‌ای نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات