کونیخزگ One:1 در پیست نوربرگرینگ به شدت تصادف کرد

یک‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از کمیاب‌ترین و گران‌ترین خودروهای سوپراسپرت دنیا، زمانی که قصد داشت یکی از رکوردهای جهانی را جابه‌جا کند، به شدت تصادف کرد. خودروی کونیخ‌زگ One:1 که تنها ۷ عدد از آن ساخته شده است، پس از قفل شدن چرخ‌ها هنگام رانندگی در پیست نوربرگ‌رینگ آلمان، به محافظ‌های کنار مسیر برخورد کرد. بررسی آثار ترمز این خودروی ۳.۱ میلیون دلاری از نقص در قسمت ترمز‌ها حکایت دارد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از حذف کامل محدودیت‌های سرعت پیست نوربرگ‌رینگ، کونیخ‌زگ وارد عمل شد تا به وسیله‌ی ابرخودروی فوق‌العاده توانمند One:1، رکورد سریع‌ترین خودروی پیست را به خود اختصاص دهد. اما متاسفانه تلاش‌های این شرکت مطرح سوئدی، نه تنها هزینه‌ای در برنداشت، بلکه باعث شد تا ۳.۱ میلیون دلار هزینه رو دست آن بماند. کونیخ‌زگ One:1 در قسمت Nordschleife نوربرگ‌رینگ از مسیر خارج شده و پس از برخورد شدید به دیواره پیست متوقف شده است. یک شاهد عینی می‌گوید:

با توجه به گفته‌های یک عکاس، خودرو هنگام ورود به پیچ سرعت بالایی داشته و ترمزهای آن نیز قفل شده بود. پس از آن نیز خودرو از مسیر خارج شد و با دیواره برخورد کرد و در حاشیه پیست متوقف شد.

در ویدیو زیر مشاهده خواهید کرد که خط ترمز یکپارچه این خودرو قبل از تصادف چگونه بوده است. مطمئنا خودروهایی که از فناوری ترمز ضدقفل بهره می‌برند (همانند این خودرو)، خط ترمزهای قطعه قطعه از خود به جا می‌گذارند.

به گفته دیل لوماس، متخصص سایت Bridge to gantry، دو فرضیه برای علت این تصادف وجود دارد:

۱- راننده به شدت ترمز کرده و سیستم ضدقفل نتوانسته به خوبی عمل کند و از کار افتاده است. راننده هم نتوانسته به موقع ترمز را رها کرده و در نتیجه تصادف رخ داده است.۲- مشکلی در قطعات مکانیکی خودرو باعث شده تا هر دو چرخ عقب قفل شوند و این حادثه اتفاق افتد. با توجه به شواهد، چنین حادثه‌ای در خودروهای دیفرانسیل عقب می‌تواند نتیجه وجود ایراد در محور عقب باشد. معمولا ایرادات محور جلو منجر به ایجاد خط ترمز ممتد نمی‌شود.

کونیخ‌زگ نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که راننده‌ی One:1 در سلامت کامل به سر می‌برد. راننده‌ در حال تلاش برای ثبت رکورد جدیدی در این پیست بوده است:

شرکت خودروسازی کونیخ‌زگ اخبار موجود مبنی بر تصادف یک دستگاه سوپراسپرت One:1 که در پیست نوربرگ‌رینگ تحت آزمایش Industry Pool بوده است، را تایید می‌کند. راننده این حادثه برای بررسی‌های معمول پزشکی، به بیمارستان منتقل و عصر همان روز مرخص شده است. کونیخ‌زگ در دو ماه اخیر در آزمایش‌های Industry pool شرکت داشته است. این شرکت در کنار آزمایش برای توسعه خودروهای در حال ساخت خود، سعی داشته است تا رکورد جدیدی را نیز در این پیست ثبت کند.

ثبت رکورد سرعت در این پیست به دلیل وجود محدودیت‌های سرعت منع شده بود. این محدودیت‌های سرعت در نتیجه حادثه‌ای مرگبار در قسمت Nordschleife در این پیست، اعمال شده بود. اما پس از انجام تغییرات در قسمت‌های مختلف پیست که منجر به افزایش امنیت می‌شد، این محدودیت‌ها برداشته شدند و رانندگان بار دیگر این اجازه را پیدا کردند که در مبارزه‌ای با زمان، رکورد‌های این پیست را جا‌به‌جا کنند.

پس از بررسی‌های کونیخ‌زگ، این شرکت اعلام حادثه‌ی رخ داده و علت آن را بدین صورت شرح داد:

۱۸ جولای یک دستگاه مونیخ‌زگ One:1 در پیست نوربرگ‌رینگ آلمن دچار حادثه شد. این خودرو که مشغول به زمان‌گیری بود، در سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ناگهان دچار مشکل در سیستم ترمز می‌شود و چرخ‌های آن قفل می‌شود. به همین دلیل خودرو تعادل خود را از دست می‌دهد و با سرعت ۱۱۰ کیلومتر به فنس‌های کنار جاده برخورد کرده به ۲۲ متر خارج از پیست پرتاب می‌شود. پس از بررسی خودرو، مشخص شد مشکل از سنسور سیستم ABS چرخ جلو سمت چپ بود و پس از نقص در کارکرد آن، سیستم مذکور از کار افتاده بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات