ایلان ماسک برنامه ۱۰ ساله تسلا را منتشر کرد

جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ده سال پیش ایلان ماسک اولین برنامه‌ی تسلا را با عنوان Master Plan اعلام کرد. در طول ده سال اخیر تسلا به تمام آنچه که ماسک در نظر داشت رسید، حال این مدیر جاه طلب برنامه‌ی ده ساله‌ی دیگری را ارائه کرده که نشان از عرضه‌ی سرویس خودروهای هوشمند اشتراکی برای استفاده‌ی عموم دارد. Master Plan آینده‌ی ماسک نیز به اندازه‌ی برنامه‌ی پیشین جاه طلبانه است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ده سال پیش ایلان ماسک اولین برنامه‌ی ۱۰ ساله‌ی تسلا را ارائه کرد که در آن زمان بسیاری آن را غیرممکن و جاه طلبانه می‌خواندند، حال آنکه ماسک موفق شد به اغلب مواردی که اشاره کرده بود، رسیده و تسلا را به جایگاه تعیین شده برساند. این شرکت کار خود را با تولید تیراژ پایین خودروهای الکتریکی آغاز کرد و سپس از درآمد حاصل شده را برای توسعه‌ی هرچه بیشتر خودروهای ارزان قیمت الکتریکی صرف کرد تا این خودروها را به تعداد بیشتری به فروش برساند. همانطور که اشاره کردیم پس از گذشت یک دهه، تسلا تقریبا به تمام چیزهایی که تعیین کرده بود رسیده است، از این‌رو وی دومین ابربرنامه‌ی خود را نیز اعلام کرده است. در ادامه به تشریح برنامه‌ی ده ساله‌ی ماسک می‌پردازیم.

تسلا

این روزها تسلا با مشکلات عدیده‌ای روبرو است که از جمله‌ی آن می‌توان مشکلات سیستم خودران اتوپایلوت در کنار توانایی تسلا برای پاسخگویی به ۴۰۰٫۰۰۰ پیش خرید مدل ۳ این شرکت اشاره کرد. ماسک در برنامه‌ی آینده‌ی خود به گسترش استفاده از سلول‌های خورشیدی و سیستم انرژی منازل اشاره کرده و همچنین وعده‌ی ارائه‌ی سرویسی را داده که در آن مالکان خودروهای هوشمند می‌توانند زمانی که خودروی خود را استفاده نمی‌کنند، به اجاره‌ی آن‌ها بپردازند.

ماسک اعلام کرده که برنامه‌هایی را برای تصاحب سولارسیتی توسط تسلا در سر می‌پروراند. سولارسیتی یکی دیگر از شرکت‌هایی است که ماسک نقش کلیدی در مدیریت آن دارد؛ از این‌رو ماسک در پی آن است تا این دو شرکت را که در زمینه‌ی استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی‌های پاک فعالیت می‌کنند، در هم ادغام کند. به طور حتم فناوری‌های سولارسیتی برای تولید و ذخیره‌سازی انرژی‌ خورشیدی می‌توان با قرار گرفتن در کنار سیستم Powerwall تسلا به مدیریت و مصرف بهینه‌تر انرژی الکتریکی کمک کند.

تسلا

در حال حاضر تسلا محصولاتی را نظیر مدل S و مدل ایکس در کنار مدل ۳ راهی بازار می‌کند، هرچند تسلا در پی آن است تا طیف گسترده‌تری از خودروهایی را که فروش بالایی را دارند، روانه‌ی بازار کند. در کنا مدل ۳ باید در انتظار یک شاسی‌بلند کوچک‌تر و یک وانت پیکاپ نیز از سوی تسلا باشیم. تسلا در نظر دارد تا علاوه بر تولید خودروهای شخصی، به خودروهای تجاری نظیر اتوبوس نیز وارد شود.

ماسک اشاره کرده که خودروی جدیدی که هم‌اکنون با عنوان پروتوتایپ Tesla Semi شناخته می‌شود، سال آینده‌ی میلادی در کنار یک اتوبوس هوشمند رونمایی خواهد شد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط ایلان ماسک این اتوبوس را می‌توان با استفاده از گوشی‌های هوشمند یا کلیدهای تعبیه شده روی ایستگاه اتوبوس فراخواند. تسلا در پی آن است تا با افزایش ظرفیت اتوبوس خود، امکان استفاده‌ی تعداد بیشتری مشتری را از یک اتوبوس فراهم کرده و در نتیجه استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهد. اتوبوس هوشمند تسلا قادر است تا بصورت خودکار شتاب و ترمزگیری خودرو با توجه به ترافیک پیرامون کنترل کرده و تجربه‌ی خوبی را از سفر ایجاد کند.

تسلا

البته در حال حاضر تسلا باید به هدف ایلان ماسک برای رسیدن به آمار تولید ۵۰۰٫۰۰۰ خودرو در سال تلاش کند. برای رسیدن به این هدف ایلان ماسک به سراغ استفاده از روبات رفته و ایده‌ی ماشینی که ماشین می‌سازد را پیاده خواهد کرد. این هدف با استفاده از دستگاه تولید نسخه‌ی ۳ تسلا که تولید مدل ۳ را برعهده خواهد داشت، محقق می‌شود که البته ماسک این نسخه را ۰.۵ خوانده است.

تسلا در پاسخ به انتقادات در قبال سیستم اتوپایلوت تسلا، این سیستم را بسیار امن‌تر از رانندگی انسان‌ها خوانده است. وی همچنین به این نکته اشاره کرده که سیستم اتوپایلوت تسلا در زمان عرضه تحت عنوان نسخه‌ی بتا منتشر شد و علت این امر این است که سیستم خودران تسلا ۱۰ بار از رانندگی یک انسان امن‌تر نیست.

تسلا

ماسک اعلام کرده که در زمان عرضه‌ی نسخه‌ی اصلی سیستم خودران تسلا، نهادهای نظارتی و قانون گذار امکان استفاده از خودروهای هوشمند خودران را در جاده‌های عمومی فراهم آورده و اجازه‌ی این کار صادر خواهد شد. ماسک پیش‌بینی کرده که در آینده مالکان خودروهای تسلا می‌توانند خودروی خود را زمانی که از آن استفاده نمی‌کنند، به اشتراک گذاشته و در زمان نیاز بصورت خودکار خودرو را فراخوانی کنند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط ماسک در حال حاضر افراد تنها در ۵ تا ۱۰ درصد از زمان روز خودروهای شخصی را مورد استفاده قرار می‌دهند. وی همچنین اعلام کرده که تسلا می‌تواند در صورت نبودن مشتری برای خودروها، ناوگانی شامل خودروهای هوشمند خود را به اشتراک بگذارد.

شاید ۱۰ سال پیش هیچ کس تصور ظهور شرکت کوچکی از دره‌ی سیلیکون را نداشت که بتواند چنین پیشرفتی را شاهد بوده و به نوعی پیشرو خودروهای هوشمند کنونی باشد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات