چرا SoftBank کمپانی ARM را خرید؟

پنج‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی ژاپنی SoftBank که در عرصه‌ی فناوری مشغول به کار است، اعلام کرده که کمپانی انگلیسی ARM را تصاحب می‌کند. احتمالا سافت‌بنک این کار را برای آماده شدن هرچه بهتر خود برای عصر ظهور روبات‌ها انجام داده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کمپانی ژاپنی سافت‌بنک که در عرصه‌ی فناوری مشغول به کار است، اخیرا اعلام کرده که کمپانی آرم، طراحِ معماریِ چیپ‌های موبایل را با پرداخت ۳۱.۴ میلیارد دلار پول نقد خریده است. توضیحات ساده‌ای برای چرایی انجام این معامله وجود دارد. خروج انگلستان از اتحادیه‌ی اروپا، موجب کاهش سریع ارزش پوند شده است. کمپانی آرم نیز با سودآوری‌های چند سال اخیر خود به سرعت رشد کرده و گزینه‌ی بسیار مناسبی برای خرید محسوب می‌شود. اما دلایل جالب دیگری نیز پشت این خرید وجود دارد.

ماسایوشی سان، بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی سافت‌بنک به خاطر انتخاب‌های گزیده و ریسک‌های بزرگ خود مشهور است. اگرچه بیشتر تمرکز کاری او بر روی بخش مخابرات است، اما خرید آرم توسط سافت‌بانک، موجب ورود جدی سافت‌بنک به حوزه‌ی سخت‌افزار نیز می‌شود. به دلیل پیشرفت بسیار سریع هوش مصنوعی، سیل عظیمی از محاسبات کامپیوتری در سال‌های آتی ایجاد خواهد شد و همین امر موجب قرار گرفتن سافت‌بنک در مسیر رسیدن به موفقیت‌های بسیار بزرگ می‌شود.

AI

سان، ماه گذشته و در گفتگو با Nikkei Asian Review گفت:

من فکر می‌کنم که ما در حال حاضر به بزرگ‌ترین تغییر در تاریخ بشر بسیار نزدیک هستیم. سینگولاریتی (رستاخیز تکنولوژی، حالتی که هوش مصنوعی بتواند خود را بدون دخالت انسان طراحی کند) در حال به وقوع پیوستن است. هوش مصنوعی بشر را نه‌تنها در آگاهی و دانش، بلکه در زمینه‌ی «هوش» نیز از میدان به در خواهد کرد. این اتفاق در همین قرن رخ خواهد داد.

این مفهوم از سینگولاریتی (تکینگی) نخستین بار توسط ری کورزویل، مخترع و محقق آینده‌نگری که هم اکنون در گوگل مشغول کار بر روی چت‌بات‌ها است بیان شد. این مفهوم توسط بزرگان دره‌ی سیلیکون همچون پیتر تیل و ایلان ماسک نیز تایید شده است. برای باور داشتن به این که آرم در آینده و در زمینه‌ی تلفیق هوش مصنوعی و دستگاه‌های موبایل به موفقیت‌های بزرگی می‌رسد، نیازی نیست که لزوما به چنین دیدگاهی در مورد آینده اعتقاد داشته باشید. دید پیشرفته‌ی کامپیوتری و هوش هیجانی به آرامی در حال ورود به روبات‌هایی همچون فانتوم ۴ کمپانی DJI و Cozmo کمپانی Anki است.

سافت بنک خود روباتی به نام Pepper توسعه داده که از هوش مصنوعی برای جستجو و یافتن احساس مناسب برای برقراری ارتباط با صاحبان انسان خود استفاده می‌کند!

pepper

هر دو کمپانی اپل و گوگل نیز هوش مصنوعی را در آخرین نسخه‌های نرم‌افزار موبایل خود تبدیل به یک زمینه‌ی کاری اصلی کرده‌اند، و چیپ‌های کمپانی آرم نیز قرار است در تعدادی از گوشی‌هایی که از این نرم‌افزارها بهره می‌برند به کار گرفته شوند. سان نیز همانند بسیاری از میلیاردر‌های دنیای فناوری، دید بسیار خوشبینانه‌ای به چگونگی وقوع این تحولات دارد. او در گفتگو با مجله‌ی Nikkei Asian Review گفته است:

به زودی شاهد جهانی عاری از موانع زبانی خواهیم بود. ما می‌توانیم به آینده بنگریم، و به زودی انسان‌ها خواهد توانست در عصری موفق‌تر زندگی کنند.

همین دید جالب سان به آینده است که موجب شده نه‌ تنها تمام کمپانی آرم را یکجا بخرد، بلکه بازنشستگی خود را نیز به تعویق بیندازد. او در این مورد می‌گوید: «من هنوز تجارت‌های تمام نشده‌ای دارم. می‌خواهم حداقل تا ۵ سال دیگر هم به کارم ادامه دهم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات