مریسا میر، با وجود مخالفت سهامداران یاهو در سمت خود ابقا شد

شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یاهو وضعیت مالی نامناسبی دارد و به دنبال پیدا کردن راهی برای بیرون آمدن از بحران است. در نشستی که هیات مدیره‌ی این کمپانی به تازگی برگزار کرده است، علی رغم مخالفت شدید سهامداران، مریسا میر همچنان در سمت مدیرعاملی این شرکت باقی ماند.
تبلیغات

یاهو مدتی است که با اوضاع بد مالی دست و پنجه نرم می‌کند. این غول آمریکایی، هفته‌ی پیش میزبان جلسه‌ی گردهمایی سالانه‌ی سهامدارانش در مقر این شرکت بود. انتظار می رفت که افراد زیادی در این مراسم شرکت نکنند، اما برعکس انتظارات، استقبال سهامداران چشمگیر بود و راه حل‌های بسیار زیادی از جمله فروش کمپانی در حضور همه بررسی شد. یکی از مواردی که در این جلسه به رای‌گیری گذاشته شد، انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره بود. این کار به سادگی انجام شد، اما در خلال آن پیام پنهان سهامداران به مریسا میر مدیرعامل کمپانی رسید: «ما از عملکردت راضی نیستیم».

یاهو اعلام کرده است که علی‌رغم تایید صلاحیت تمامی نامزدها در این رای‌گیری، کسی نتوانست میر را شکست دهد و او مجددا به عنوان مدیرعامل کمپانی انتخاب شد. بیش از ۵۵۴ میلیون رای موافق، چاره ای به جز انتصاب مجدد او به عنوان مدیرعامل برای هیات مدیره باقی نگذاشت. در این میان ۱۰۴ میلیون رای مخالف نیز به چشم می‌خورد. در مقام مقایسه باید گفت که حدود ۱۸ درصد از سهامداران، مخالف ابقای میر بودند، اما طبیعتا در مقابل ۸۲ درصد دیگر حرفی برای گفتن نداشتند. گرچه صبر سهامداران تمام شده است، اما ظاهرا کسی را بهتر از میر سراغ ندارند و هنوز فکر می‌کنند او مناسب‌ترین فرد برای تکیه زدن بر کرسی ریاست یاهو است.

۵۶۴ میلیون عدد بزرگی است، اما نسبت به تعداد آرای دفعات قبل، این کمترین آرایی است که میر تاکنون برای مدیرعامل شدن در یاهو کسب کرده است. او هنوز ۱۰ میلیون رای بیشتر از جفری اسمیت دریافت کرده است. اسمیت رکورد دومین تعداد کم آرا را در بین مدیرعاملان یاهو دارد. در این مراسم، اعضای هیئت مدیره نیز مجددا انتخاب شدند. در جدول زیر می‌توانید تعداد آرای کسب شده توسط اعضای مختلف هیئت مدیره را مشاهده کنید.

Yahoo Board of Directors

با نگاهی به مدارک بایگانی شده توسط سهامداران در سال ۲۰۱۵، می‌توان دریافت که سال گذشته، آرای مربوط به انتخاب میر به عنوان مدیرعامل یاهو، بر خلاف امسال دوپهلو و مبهم نبود. در حقیقت سال گذشته میر موفق شده بود ۵۱۸ میلیون رای مثبت و تنها ۶ میلیون رای منفی دریافت کند. در رای‌گیری سال ۲۰۱۴ نیز او توانست فوق‌العاده ظاهر شده و در برابر ۶۳۵ میلیون رای مثبت، تنها ۳.۵ میلیون رای منفی دریافت کند و با قاطعیت بر کرسی ریاست کمپانی تکیه زند.

اکنون ۵ سال از زمانی که میر هدایت کمپانی مشهور و پر بحث و هیاهوی یاهو را بر عهده گرفت می‌گذرد. در آن زمان استقبال فوق‌العاده‌ای از او شده و همه از آمدن او به یاهو خوشحال بودند، مخصوصا افراد بسیاری که گمان می‌کردند او تنها کسی است که می‌تواند یاهو را نجات دهد. عملکرد یاهو تحت مدیریت مریسا میر ابتدا خوب بود، اما پس از مدتی روند رو به رشد آن، جای خود را به رکود و سپس سقوط داد. به اعتقاد کارشناسان، تنها عاملی که در حال حاضر یاهو را سر پا نگه داشته است، سهام آن در علی بابا و یاهوی ژاپن است.

میر در حال حرکت رو به جلو و تلاش برای احیای کمپانی است، اما به طور قطع سهامداران از عملکرد او راضی نیستند. در این اوضاع و احوال، به دلیل بدتر شدن شرایط مالی یاهو، زمینه برای تصاحب این کمپانی توسط یکی دیگر از غول‌های تکنولوژی فراهم است. خواه ورایزون باشد یا هر شرکت دیگری.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات