هر آنچه که باید در مورد فاش شدن اطلاعات مشترکان ایرانسل بدانید

شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ایرانسل دوباره با چالش لو رفتن دیتابیس اطلاعات مشترکان خود روبرو شده است. این زخم کهنه با راه‌اندازی ربات ایرانسل در تلگرام دوباره تازه شد. اما قضیه از چه قرار است و چه اقداماتی در این زمینه شده است؟ همراه زومیت باشد.
تبلیغات

فاش شدن دیتابیس ایرانسل قضیه‌ی تازه‌ای نیست. هر چند ربات دیتابیس ایرانسل دوباره این زخم کهنه‌ را تازه کرد، اما این موضوع پیش از این وجود داشته است و حتی پلیس فتا را مجبور به عملیات‌های زیاد و هشدار به سایت‌های مختلف کرده است.

فاش شدن اطلاعات مشترکان ایرانسل از کجا آغاز شد؟

از آغاز فروش یا دانلود دیتابیس اطلاعات کاربران ایرانسل در فضای مجازی بیش از ۲ سال می‌گذرد. البته این موضوع در ابتدا به منبع درآمدی برای سودجویان تبدیل شد اما پس از گذشت زمان، سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی اقدام به انتشار رایگان اطلاعات کاربران ایرانسل کردند.

این دیتابیس تنها شامل مشترکان کدهای ۰۹۳۵، ۰۹۳۶، ۰۹۳۷، ۰۹۳۸ و ۰۹۳۹ که قبل از سال ۹۳ سیم‌کارت خریدند، بود. 

بدین‌ ترتیب نسخه‌های ویندوزی، اندروید و حتی فایل‌های دیتابیس Access شامل اطلاعات کاربران ایرانسل در اینترنت منتشر شد و در اختیار بسیاری از افراد قرار گرفت. 

البته در این میان افرادی با کسب درآمد ازفروش این دیتابیس لو رفته، مبالغ زیادی درآمد کسب کردند و راه چند ساله را یک شبه رفتند. 

البته موضوع جالب در این میان این است که آن زمان هم منشاء لو رفتن اطلاعات ایرانسل مشخص نشد.

موضوع اطلاعات لو رفته مشترکان ایرانسل هر چند وقت یکبار به موضوع اصلی برخی از سایت‌ها و بلاگ‌های دانلود و البته برخی از رسانه‌ها تبدیل می‌شود و این روند در ۲ سال گذشته ادامه داشته است.

طرح مجدد موضوع

موضوع مسکوت مانده و فراموش شده اطلاعات لو رفته از مشترکان ایرانسل، دوباره با راه‌افتادن رباتی در تلگرام با نام mtnprobot دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و اطلاعات مشترکان ایرانسل به راحتی در اختیار کاربران تلگرام قرار گرفت.

این ربات در گروه‌ها و کانال‌ها دست به دست چرخید تا رسانه‌ای شده و مسئولان را وادار به واکنش و اقدام کرد.

نکته جالب اینجاست که در این دیتابیس نیز شماره‌های ۰۹۳۰، ۰۹۳۳، ۰۹۰۱، ۰۹۰۲ و ۰۹۰۳ وجود ندارد و این نشان می‌دهد که همان دیتابیس ۲ سال قبل دوباره منتشر شده است که شامل اطلاعات مشترکان کدهای ۰۹۳۵، ۰۹۳۶، ۰۹۳۷،۰۹۳۸ و ۰۹۳۹ وجود دارد.

اقدامات انجام شده قبلی

با انتشار اولیه دیتابیس و فروش اطلاعات مشترکان ایرانسل، پلیس فتا و مرکز ساماندهی وزارت ارشاد به سایت‌هایی که دیتابیس ایرانسل را برای دانلود گذاشته بودند، اخطار دادند و بیشتر این سایت‌ها لینک دانلود یا مطالب خود را حذف کردند. 

البته پلیس فتا توانست عوامل اپلیکیشنی که در گوگل‌پلی منتشر شده بود را پیدا کرده و این اپلیکیشن‌ را نیز مسدود کرده و از انتشار اطلاعات در گوشی‌های اندروید جلوگیری کنند.

اقدامات انجام شده‌ فعلی

پس از انتشار مطالب مربوط به ربات اطلاعات مشترکان ایرانسل در گروه‌ها و کانال‌های تلگرام و علنی شدن این موضوع، مسئولان وزارت ارتباطات در ارتباط مستقیم با تلگرام توانستند این بات را از دسترس خارج کنند. با تست‌هایی که ما انجام داده‌ایم دیگر در ایران و خارج از ایران هیچ کاربر تلگرامی نمی‌تواند به این ربات دسترسی داشته باشد و به طور کلی این ربات از شبکه‌ی تلگرام حذف شده‌است.

دیروز فرنقی زاد، از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: «براساس دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هدف صیانت از اطلاعات کاربران، ربات فاش کننده اطلاعات کاربران یکی از اپراتور تلفن همراه با اقدامات انجام شده مسدود شد پس کاربران نگران نباشندتلاش های صورت گرفته باعث شد این ربات شناسایی و مسدود شود و اطلاعات کاربران این اپراتور تلفن همراه کشور دیگر از سوی این ربات افشا نخواهد شد»

او در ادامه افزود: «قطعاٌ اپراتور مذکور با همکاری پلیس فتای کشور و دستگاههای مسئول پیگیری های لازم را برای شناسایی فرد یا افراد متخلف را انجام داده و  اطلاعات آن متعاقبا در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.»

پیگیری‌های زومیت از ایرانسل

نکته‌ی جالب این موضوع این است که در این چندسال ایرانسل این موضوع را در ظاهر خیلی جدی نگرفته و اطلاعاتی در این زمینه در اختیار رسانه‌ها و مشترکان خود قرار نداده است. حتی مدیران و مسئولان این اپراتور از مشترکانشان بابت لو رفتن اطلاعات عذرخواهی نکرده‌اند.

زومیت نیز برای پیگری این موضوع از صبح امروز با روابط عمومی ایرانسل ارتباط داشته است اما آنها برای پاسخگویی کمی وقت خواسته‌اند. البته ایرانسلی‌ها پیش از این اعلام کرده‌ بودند در جلسه‌ای که برای این موضوع تشکیل شده‌است هستند.

زومیت هنوز منتظر پاسخ مسئولان ایرانسل است و پس از دریافت اطلاعات رسمی از ایرانسلی‌ها آن را منتشر خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات