مصاحبه استخدامی و سوالاتی که بهتر است در ابتدای مصاحبه بپرسید

شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مصاحبه‌ی استخدامی معمولا مهم‌ترین بخش یک فرایند استخدام است و اکثر افراد با این جلسات با استرس زیادی برخورد می‌کنند. تصور غالب بر این است که داشتن پاسخ‌های صحیح در این مصاحبه، می‌تواند تضمین‌کننده‌ی فرایند استخدام باشد درحالی‌که پرسیدن سؤال‌های صحیح و مناسب نیز نقش مهمی در موفقیت یک فرد در مصاحبه استخدامی دارند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کارشناسان نیروی انسانی نظریه‌ی مهمی درباره‌ی مصاحبه‌ی استخدامی دارند. آن‌ها بر این باورند که مصاحبه‌ی استخدامی یک جلسه‌ی دو طرفه است و هر دو طرف باید با پرسیدن سوالات مناسب، نتیجه‌ی دلخواه خود را از این جلسه بدست بیاورند.

زمانی که شما برای یک مصاحبه‌ی استخدامی دعوت می‌شوید، باید به اندازه‌ی فرد مصاحبه کننده، آماده‌ی سؤال پرسیدن باشید و سوالاتی مناسب برای کسب اطلاع از شرایط همکاری سازمان مورد نظر، آماده کرده باشید. به هر حال این جلسه باید طوری باشد که هر دوطرف، فرد و شغل مناسب را برای جایگاه مورد نظر پیدا کنند.

در پایان هر مصاحبه‌ی استخدامی، فرد مصاحبه کننده از شما می‌خواهد تا سوالات احتمالی خود را در مورد کار و جایگاه مورد نظر بپرسید. بهتر است منتظر این لحظه نباشید و برخی سوالات مهم خود را در ابتدای جلسه بپرسید.

لین تیلور (Lynn Taylor) یک کارشناس محیط کاری و کسب‌و‌کار است که تعدادی از سوالات مهمی که فرد مصاحبه شونده باید در ابتدای جلسه‌ی استخدامی بپرسد، جمع‌آوری کرده است. در ادامه با تعدادی از این سوالات و دلایل پرسیدن آن‌ها آشنا می‌شویم.

این موقعیت شغلی چگونه ایجاد شده است؟

این سؤال، برای شروع مکالمه بسیار مناسب است. تیلور در توضیح این سؤال می‌گوید: "این پرسش، کنجکاوی شما را نشان می‌دهد و بعلاوه، عجله یا سرزدگی در آن مشاهده نمی‌شود. این سؤال باعث می‌شود تا مسئول استخدام نیز شروع به صحبت کند تا شما بتوانید اطلاعات لازم در مورد سازمان و موقعیت شغلی را بدست بیاورید. در نهایت شما متوجه می‌شوید که این موقعیت شغلی به خاطر تغییر رویه‌ی شرکت ایجاد شده یا این که شرکت یا سازمان مورد نظر قصد پیشرفت دادن به فضای کاری خود را دارد."

استخدام

شغل من چه تأثیری در پیشرفت کلی شرکت خواهد داشت؟

سعی کنید در ابتدای مصاحبه، تصویری کلی از شرکت بدست بیاورید و اهداف و برنامه‌های کلان آن‌ها را متوجه شوید. این آگاهی به شما کمک می‌کند تا پاسخ‌های خود را نیز در جهت مناسب ابراز کنید. زمانی که بتوانید مهارت‌های خود را مرتبط با اهداف کلان شرکت عنوان کنید، این مهارت‌ها جذابیت بیشتری برای مصاحبه کننده خواهند داشت.

چرا شما به کار در این شرکت علاقه دارید؟

این سؤال رابطه‌ای تقریبا دوستانه با فرد مصاحبه کننده ایجاد می‌کند. تیلور در این مورد می‌گوید: "شما با پرسیدن این سؤال، فرد مصاحبه کننده را بهتر خواهید شناخت و بعلاوه، یک رابطه‌ی دوستانه با او شروع می‌کنید. با توجه به پاسخ‌هایی که فرد مصاحبه کننده به شما می‌دهد، می‌توانید سیاست‌های کلی شرکت را کشف کنید و یک دید کلی نسبت به رفتار مدیران در قبال کارمندان داشته باشید."

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات