کاشت ۵۰ میلیون درخت در طول ۲۴ ساعت در هندوستان

پنج‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در هفته‌ی گذشته‌، صدها هزار نفر از مردم هندوستان در خیابان‌های ایالت اوتار پرادش در هند توانستند بیش از ۵۰ میلیون درخت را در ۲۴ ساعت بکارند. این کار در تلاش برای شکست رکورد جهانی انجام شده بود.
تبلیغات

با وجود اینکه شش مورد از ۱۰ شهر دنیا با بدترین کیفیت هوا در هند قرار دارند، اما به هر حال این کشور ۱.۲۵ میلیارد نفری در حال حرکت رو به جلو با تلاش برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی است.

 آنها نه تنها ۱۰۰ فرودگاه تمام خورشیدی نخست دنیا را در اختیار دارند، بلکه بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان نیز در این کشور قرار دارد. گفتنی است که انرژی خورشیدی به تازگی در هند به منبع ارزان‌تر نسبت به زغال سنگ تبدیل شده است.

 با این اوصاف شاید بهبود کیفیت هوا با این پروژه ۵۰ میلیون درختی، اندکی بلندپروازانه به نظر برسد. اما واقعیت این است که ماموریت اخیر تنها بخش کوچکی از اهداف هند برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را شامل می‌شود. وزیر ارشد اوتار پرادش، آخیلش یاداو (Akhilesh Yadav)، در یک سخنرانی به داوطلبان شهر کانوایی که در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مرکز ایالت لکنو واقع شده است، گفت:

جهان اکنون به این واقعیت پی برده است که تلاش‌های جدی برای کاهش انتشار کربن به منظور کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی جهانی مورد نیاز است. ایالت اوتار پرادش خود را به عنوان آغازگر این روند مطرح کرده است.

 در حال حاضر رکورد جهانی گینس برای بیشترین درختان کاشته شده در یک روز متعلق به کشور پاکستان است که این رکورد با کاشت ۸۴۷،۲۷۵ درخت در سال ۲۰۱۳ به ثبت رسیده است. اگر چه حساب‌رسان رکورد گینس هنوز بررسی نهایی تلاش اخیر مردم در هند را به اتمام نرسانده‌اند، اما به احتمال زیاد و به لطف تلاش ۸۰۰ هزار نفر به نظر می‌رسد که رکورد قبلی شکسته خواهد شد. آنیت موکرجی (Anit Mukherjee)، سیاست‌گذار مرکز توسعه جهانی در این باره گفت:

بیشترین سهم از این پروژه‌ی کاشت درخت، جدا از نمونه‌کاری و نمادین بودنش این است که روی موضوعات مهم تمرکز دارد. این رویداد در واقع به بسیاری از مسایل بزرگ در هند همانند آلودگی، جنگل‌زدایی، و استفاده‌ی نادرست از زمین اشاره دارد.

 دولت هند مبلغ ۶.۲ میلیارد دلار را برای کاشت درختان در ۱۵ سال آینده اختصاص داده است، زیرا اگر چه جنگل‌زدایی هم اکنون نقش کوچکی را در انتشار گازهای گلخانه‌ای در هند ایفا می‌کند، اما به هر حال افزایش تقاضا برای زمین‌های کشاورزی در مناطق روستایی بدان معنی است که کاشت درختان جدید برای منطقه مهم است.

 از سویی نیز مرحله‌ی کاشت تنها به عنوان یک چالش آغازین برای افراد درگیر با این پروژه به شمار می‌رود. بر پایه‌ی گفته‌ی مسئولان این پروژه به آسوشیتدپرس، در حدود ۶۰ درصد از نهال‌های جدید به علت بیماری یا کمبود آب به بار نخواهند نشست. ادوارد پارسون (Edward Parson)، یک استاد حقوق محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا در مصاحبه با پایگاه کریستین ساینس مانیتور گفت:

ما نمی‌توانیم صرفا با کاشتن درختان، منتظر رشد و پروش آنها بمانیم. البته این کار فوق‌العاده است که توانسته‌اند کاشت ۵۰ میلیون درخت را به انجام برسانند، اما آنها همچنین نیاز به مراحل دیگری نیز در محل‌های کاشته شده برای مراقبت از آنها دارند.

 سانجیو ساران (Sanjeev Saran) مقام ارشد جنگل‌داری در هندوستان اعلام کرده، سایت‌هایی که در آنها درخت کاشته شده، شامل مکان‌هایی همانند امتداد جاده‌های اصلی کشور، بزرگراه‌ها، مسیرهای راه آهن و مناطق جنگلی هستند و همواره با استفاده از عکس‌های هوایی مورد نظارت و کنترل قرار خواهند گرفت تا به این ترتیب بتوانیم مراقبت کافی را از نهال‌های کاشت شده انجام دهیم و به رشد و بقای آنها کمک کنیم.

 خواه این کار را به عنوان حرکتی نمادین تعبیر کنیم خواه اینکه هر تعبیر دیگری از این کار داشته باشیم، باید اذعان کنیم که عملکرد هند در زمینه‌ی مقابله با تغییرات آب و هوایی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنها بار نخست با انرژی خورشیدی و در حال حاضر با ده‌ها میلیون درخت ما را شگفت‌زده کرده‌اند. امیدواریم که سایر کشورهای موثر روی آب و هوا نیز بتوانند در مسیر حفاظت از آب و هوای کره‌ی زمین گام بردارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات