تقاضای بالا، ارزش هر سهم لاین را در عرضه اولیه ۵۰ درصد افزایش داد

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
لاین روز پنجشنبه و جمعه‌ی گذشته سهام خود را برای اولین بار در تالار بورس نیویورک و توکیو عرضه کرد که همچون پیش‌بینی کارشناسان شروع قدرتمندی برای این سرویس ژاپنی بود. براساس اطلاعات ارائه شده پس از عرضه‌ی اولیه سهام لاین، ارزش این سرویس به بیش از ۸.۶ میلیارد دلار افزایش یافت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

لاین را باید سومین سرویس ارتباطی دنیا از نظر تعداد کاربران عنوان کرد. عرضه‌ی اولیه سهام این کمپانی در تالار بورس نیویورک زنگ خطر را برای رقبا به صدا درآورد، چراکه لاین درصدد است تا پس از درنوردیدن بازار ژاپن و کشورهای جنوب شرق آسیا، وارد بازارهای جهانی شده و خود را به عنوان یک سرویس پیام‌رسان محبوب مطرح کند. هرچند با نگاهی به آمار ۲۱۸ میلیونی کاربران فعال ماهیانه‌ی لاین نمی‌توان آن را با سرویس‌ یک میلیاردی واتس‌اَپ و ۹۰۰ میلیونی مسنجر که هر دو در اختیار فیسبوک است، چندان مقایسه کرد. همچنین نباید رقبای هم قاره‌ای را نیز از یاد برد، چراکه WeChat‌ با در اختیار داشتن بیش از ۶۹۷ میلیون کاربر فعال ماهیانه در چین جزو رقبای سرسخت لاین به شمار می‌رود.

تامشی ایدزاوا، مدیر اجرایی لاین در جریان کنفرانس مطبوعاتی این کمپانی چنین اظهار نظر کرد:

ما در حال توسعه‌ی سرویسی مشابه فیسبوک و گوگل هستیم که دو غول بزرگ دنیای فناوری هستند.

سهام لاین پس از بازگشایی تالار بورس به علت تقاضای بالای بازار برخلاف اعلام پیشین با افزایش ۴۸.۵ درصدی قیمت به ۴۶ دلار رسید. قیمت اولیه سهام این کمپانی ۳۶ دلار تعیین شد و در پایان روز به ارزش ۴۱ دلار مبادله می‌شد.

عرضه‌ی اولیه سهام لاین در تالار بورس توکیو پس از عرضه‌ی سهام این کمپانی در نیویورک انجام شد که طی آن خریداران ۷۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی به خرید سهام لاین پرداختند. قیمت سهام این کمپانی در نیویورک ۲۶.۶ درصد بالاتر از قیمت اولیه مبادله شد.

سرویس پیام‌رسان لاین پس از اختلال در سیستم‌های ارتباطی ژاپن که در اثر سونامی ۲۰۱۱ از بین رفته بودند، برای تسهیل ارتباطات تاسیس شد که پس از آن به بزرگ‌ترین پلتفرم ارسال پیام در این کشور تبدیل شد. کنترل لاین در دستان سرویس دهنده‌ی اینترنت کره‌ای با نام Naver Corp‌ است که هم اکنون بیش از ۸۰.۸ درصد از سهام لاین را در اختیار دارد.

میزان سهام شناور این کمپانی ژاپنی با وجود ارزش بالای بازار آن بسیار محدود است. لاین کانال‌های درآمد متنوعی دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به فروش استیکر، بازی و کالاهای فیزیکی برگرفته از استیکرها اشاره کرد، اما همچون فیسبوک و گوگل بخش بزرگی از درآمد لاین که شامل یک سوم درآمد این کمپانی است از طریق تبلیغات تامین می‌شود.

لاین در کشورهایی نظیر ژاپن و تایلند به دلیل نوپا بودن صنعت تبلیغات آنلاین درآمد بسیار خوبی را به جیب می‌زند. عمده کاربران این سرویس از کشورهای اندونزی، تایوان، تایلند و ژاپن هستند.

سال گذشته لاین خبر از افزایش ۲۸.۳ درصدی درآمد و سود عملیاتی خود داد، با این حال سود خالص این کمپانی منفی بود و لاین ضرر خالص ۷۵ میلیون دلاری را به جای گذاشت. درآمد این کمپانی در سال گذشته‌ی میلادی ۱.۱۴ میلیارد دلار گزارش شده است.

لاین انتظار دارد تا در سال آینده میلادی سود خالص ۲۵۵ میلیون دلاری را به جیب بزند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات