امنیت سیستم عامل مک و بررسی ابهامات آن

شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
آیا رایانه‌های مک نیاز به آنتی‌ویروس دارند؟ آیا سیستم عامل مک شرکت اپل ویروسی می‌شود؟ این‌ها سوالاتی هستند که از زمان معرفی سیستم عامل مک ذهن کاربران را به خود درگیر کرده است. زومیت را همراهی کنید تا پاسخی دقیق و قاطعی به این سوالات بدهیم.
تبلیغات

امنیت سیستم عامل مک و استفاده یا عدم استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی در رایانه‌های اپلی بحث چندان تازه‌ای نیست. بحث امنیت مک از زمان معرفی سیستم عامل مک ذهن همه‌ی کاربران را به خود درگیر کرده است. به عنوان نمونه شواهد تجربی ما نشان می‌دهد، با وجود این که رایانه‌ی PowerBook G4 اپل متعلق به سال ۲۰۰۶ است و یک دهه بدون استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی به اینترنت متصل بوده، اما خوشبختانه این دستگاه هنوز طعمه‌ی هیچ بدافزاری نشده است! با کسب این تجربه‌ی با ارزش ما تقریبا پاسخ درست سوالات خود را دریافت کردیم. اما چرا تقریبا؟ دلیل این تقریب را در ادامه‌ی مقاله شرح خواهیم داد. اگر به انجمن‌های (forum) موجود در وب‌سایت شرکت اپل هم سر بزنید، پاسخ‌های مشابهی با شواهد تجربی ما خواهید یافت.

دانشمندانی که در میان کاربران حضور دارند، این سردرگمی در علت و معلول را تشخیص داده و این مساله‌ی پیچیده را برای شما ساده‌سازی خواهند کرد. در این مقاله ابتدا استدلال‌های موافق و مخالف استفاده از آنتی‌ویروس و نرم‌افزارهای امنیتی در رایانه‌ی مک را بیان کرده و در بخش پایانی پاسخ نهایی خود را مشخص خواهیم کرد. امیدواریم با مطالعه‌ی این مقاله، به حکمی قطعی درباره‌ی امنیت سیستم عامل مک دست پیدا کنید.

چرا رایانه‌ی مک نیازمند نرم‌افزار امنیتی و ضد ویروس است؟

هیچ دلیل فنی در مورد چرایی این که سیستم عامل مک هدف حملات سایبری قرار نمی‌گیرد، وجود ندارد. با وجود این که به طور عمومی مشکلات امنیتی مربوط به تروجان‌ها است، اما آلودگی به چنین بدافزاری نیازمند اشتباه یک کاربر است تا در سیستم هدف نصب شود. حقیقت این است که همیشه در شرایط طبیعی سواستفاده وجود دارد.

ویندوز 8 و ویندوز 10 جزو ایمن‌ترین ویندوزهای موجود محسوب می‌شوند

درست است که تاکنون حملات سایبری علیه سیستم عامل مک در کم‌ترین میزان خود قرار داشته، مورد هدف قرار دادن آن سخت‌تر است و جامعه‌ی کاربری کوچک‌تری دارد؛ اما با گذشت زمان این وضعیت می‌تواند تغییر کند. سیستم عامل ویندوز درحال ایمن‌تر شدن است؛ به طوری که ویندوزهای 8 و 10 جزو ایمن‌ترین ویندوزهای موجود محسوب می‌شوند. سهم مک در بازار کشورهای ثروتمند غربی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد است. اگر در نظر بگیرید که رایانه‌های مک گران قیمت بوده و صاحبان آن‌ها به طور متوسط از کاربران رایانه‌های ویندوزی ثروتمندتر هستند، آن وقت است که به عنوان یک هدف جذاب به وسیله‌ی بدافزارها مورد حمله‌ی سایبری قرار خواهند گرفت. قصد نگران کردن شما را نداریم زیرا این تهدید فعلا در مقیاس قابل توجهی نیست. اما ممکن است روزی این مقیاس تغییر کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ارزشمندی در زمینه‌ی ضد ویروس‌ها ایجاد کند.

غیرفعال کردن تنظیمات ویندوز 10

به خاطر داشته باشید که همیشه کاربران نهایی ضعیف‌ترین حلقه‌ی زنجیر هستند. در بسیاری از موارد نرم‌افزارهای امنیتی مانع تصمیم گیری‌های نادرست کاربران می‌شوند. کلیک بر روی تبلیغات و نصب نرم‌افزارهایی که در وب‌سایت‌های مختلف تبلیغ می‌شوند درحالی که چیزی که تبلیغ می‌شود نبوده و در حقیقت ابزاری برای جاسوسی یا ویروس هستند، فقط یکی از تصمیم‌گیری‌های نادرست محسوب می‌شود. بنابراین حتی کاربران مک هم در این مورد می‌توانند قربانی این نوع از حملات سایبری باشند. از این رو به خاطر این که قیمت نرم‌افزارهای امنیتی معادل قیمت یک فنجان قهوه‌ی هفتگی شما است، بهتر است اقدام به نصب نرم‌افزارهای امنیتی کرده و همه‌ی مشکلات امنیتی یاد شده را فراموش کنید.

نرم‌افزارهای امنیتی مانع تصمیم گیری‌های نادرست کاربران می‌شوند

همکاران ما در وب‌سایت Macworld انگلیس راهنمایی جامع را برای انتخاب برترین ضد ویروس سیستم عامل مک تهیه کرده‌اند که به طور مداوم بروزرسانی می‌شود. در میان برترین ضدویروس‌های معرفی شده برای مک، گزینه‌های رایگانی هم وجود دارند. بنابراین، بدون شک نگاهی هرچند اجمالی به این راهنمای جامع خالی از لطف نخواهد بود. در حال حاضر رتبه‌ی اول فهرست نرم‌افزارهای امنیتی پیشنهادی برای مک متعلق به ضد ویروس بیت‌دیفندر بوده و رتبه‌ی دوم این فهرست به ضد ویروس نورتون تعلق دارد.

چرا رایانه‌ی مک بی‌نیاز از نرم‌افزار امنیتی و ضد ویروس است؟

پاسخ به این سوال کاملا ساده است؛ زیرا همه‌ی شواهد موجود درستی این موضوع را اثبات می‌کنند. ما حدودا به مدت ۱۵ سال از یک رایانه‌ی مک که به طور مستمر به شبکه‌ی جهانی اینترنت متصل بوده استفاده کرده‌ایم و خوشبختانه تاکنون با هیچ مشکل امنیتی روبه‌رو نشده‌ایم؛ با این حال، هنوز هم ارزش تحقیق و بررسی عمیق‌تر را دارد.

استدلالی که اغلب در این زمینه مطرح می‌شود اقتصاد بازار و قانون عرضه و تقاضا است! سهم محصولات اپل به خاطر گران قیمت بودن آن‌ها از بازار جهانی کم است؛ به همین دلیل مجرمان سایبری به دنبال جامعه‌ی کاربری بسیار بزرگ‌تری مانند کاربران رایانه‌های ویندوزی هستند. چیزی که برای همه آشکار است این است که به طور بالقوه همه‌ی نرم‌افزارهای مخرب موجود، به منظور کسب درآمد برای مجرمان سایبری طراحی و منتشر می‌شوند. کلاه‌برداران سایبری به عنوان سازنده‌ی نرم‌افزار یا مخترع شناخته شده نیستند؛ بنابراین بر روی بزرگ‌ترین و ساده‌ترین اهداف برنامه‌ریزی می‌کنند.

macOS به عنوان یک سیستم عامل مبتنی‌بر یونیکس به طور طبیعی امن است

عملا به خاطر این که تعداد کاربران سیستم عامل ویندوز بیش‌تر بوده و هنوز هک این سیستم عامل ساده‌تر از سیستم عامل مک (macOS) است، باندهای کلاه‌برداری سایبری به طور انحصاری بر روی ویندوز متمرکز هستند. macOS به عنوان یک سیستم عامل مبتنی‌بر یونیکس (Unix) به طور طبیعی ایمن بوده و دارای سازوکار حفاظتی جعبه‌ی شنی (sandbox) است. این سازوکار همانند داشتن یک سری از درب‌های آتشین عمل می‌کند! به این صورت که، حتی اگر بدافزاری به رایانه‌ی مک شما دسترسی داشته باشد، نمی‌تواند به قلب دستگاه نزدیک شود. در حقیقت، این قابلیت نرم‌افزارها را در یک محیط مجازی کاملا امنی اجرا می‌کند تا در صورت وجود کدهای مخرب، مانع آسیب دیدن هسته‌ی سیستم عامل شود. رایانه‌های مک غیرقابل هک هستند اما سواستفاده از آن‌ها به مراتب سخت‌تر از رایانه‌های ویندوزی است. برای مثال به عنوان یک سارق که می‌توانید وارد خانه‌ای با سیستم امنیتی یا بدون سیستم امنیتی شوید، قطعا خانه‌ی بدون سیستم امنیتی را انتخاب خواهید کرد! در دنیایی که فقط اهداف جذاب مورد حمله قرار می‌گیرند، سیستم عامل مک فعلا جذابیت کم‌تری میان کلاه‌برداران سایبری دارد.

امنیت رایانه مک

سازوکار حفاظتی sandbox مانع آسیب دیدن هسته‌ی سیستم عامل مک می‌شود

در نسخه‌های اخیر OS X شامل تمامی نسخه‌های معرفی شده بعد از OS X 10.8 Mountain Lion، سیستم امنیتی بیش از پیش قدرتمندتر شده است. این نسخه از سیستم عامل‌ها شامل عملکردی به نام محافظ دروازه (GateKeeper) هستند که به طور پیش‌فرض از نصب نرم‌افزارهایی غیر از نرم‌افزارهای تایید شده‌ی اپل، جلوگیری می‌کند. وجود فروشگاه نرم‌افزاری مک به این معنی است که کاربران رایانه‌های مک اپل با آرامش خاطر می‌توانند اقدام به نصب نرم‌افزار مورد نظر خود کنند.

علاوه‌بر این، عدم وجود پلاگین‌های جاوا و ادوبی فلش در سیستم عامل مک که قبلا به عنوان دریچه‌ی نفوذ مجرمان سایبری عمل می‌کردند، امکان نصب نسخه‌های تقلبی هردو پلاگین را از بین برده است.

پاسخ قطعی

اگر صرفا از رایانه‌ی مک خود در خانه و بیش‌تر برای مقاصد غیر تجاری استفاده می‌کنید، می‌توانید از مطالعه‌ی ادامه‌ی این مقاله صرف نظر کرده و بدون استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی به کار خود ادامه دهید! با این حال، انجام چنین کاری خطر خود را هم دارد. خطر بزرگ‌تر مربوط به استفاده از اینترنت بدون وجود نرم‌افزارهای امنیتی است. در مورد شواهد تجربی خود که در این مقاله بیان کردیم، باید اظهار کنیم که کاملا سنجیده بوده و از قبل بر روی آن فکر شده بود؛ به طوری که ما تاکنون با آگاهی کامل از مسائل امنیتی، تمامی جوانب احتیاط را در این زمینه رعایت می‌کردیم. اگر شما هم با رعایت کامل مسائل امنیتی از رایانه‌ی مک استفاده کنید، می‌توانید در مورد استفاده از نرم‌افزار ضد ویروس صرف نظر کنید. 

آنتی ویروس

با این حال، استثنا هم وجود دارد. اگر دارای کسب و کاری هستید که دارای تعداد زیادی از رایانه‌های مک بوده یا شبکه‌ای متشکل از رایانه‌های ویندوزی و مک دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از نرم‌افزارهای امنیتی استفاده کنید. با این که ممکن است رویکردی غیرقابل ضروری باشد، اما می‌توانید به منظور داشتن آرامش خاطر هزینه‌ی اندکی برای خرید نرم‌افزارهای امنیتی کرده یا از نرم‌افزارهای رایگان در این زمینه استفاده کنید.

اگر داده‌های حساسی در رایانه‌ی مک دارید، حتما باید از نرم‌افزارهای امنیتی استفاده کنید

همچنین در صورتی که به دلایل خاصی مانند دسترسی به داده‌های بسیار حساس و امنیتی، احتمال دارد مورد هدف حملات سایبری قرار بگیرید، بایستی از نرم‌افزارهای ضد ویروس در سیستم عامل مک خود استفاده کنید. اگر به دنبال خرید نرم‌افزار امنیتی هستید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت‌هایی مانند www.av-comparatives.org که نرم‌افزارهای امنیتی را مورد بررسی قرار می‌دهند، ضد ویروس مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آیا از نرم‌افزارهای امنیتی در رایانه‌ی مک خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات