تماشا کنید: پمپ کوچکی که به پمپاژ بهتر قلب ضعیف شده کمک می کند

دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران، سیستمی تشکیل شده از حلقه‌های کوچکی با خواص الکتریکی منحصربفرد را توسعه داده‌اند که با قرارگیری در پیرامون شاهرگ آئورت، به پمپاژ بهتر قلب‌های ضعیف شده کمک می‌کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

قلب عضوی است که گاهی اوقات در دوره‌ی نقاهت یک بیماری خاص یا در دوره‌ی انتظار برای انجام عمل پیوند قلب، تضعیف می‌شود. پژوهشگران لابراتوار عملگر‌های یکپارچه در موسسه‌ی پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL) جهت کمک به فرایند پمپاژ قلب در چنین وضعیتی، راهکار هوشمندانه‌ای را مطرح کرده‌اند. دستگاهی که این پژوهشگران توسعه داده‌اند، متشکل از سه حلقه‌ی کوچک با خواص الکتریکی منحصربفرد است. این دستگاه که پلیمر دی‌الکتریک الکترو اکتیو (DEAP) نام گرفته، در زمان اعمال جریان، منبسط شده و در حالت غیر فعال، منقبض می‌شود. از آنجا که واکنش‌ها بسیار سریع رخ می‌دهند، بنابراین می‌توان حرکات عقب و جلو را بصورت آنی و در زمان واقعی کنترل کرد.

نوآوری پژوهشگران در این است که حلقه‌های یاد شده را پیرامون آئورت (شاهرگ اصلی بدن) و دقیقا در محل اتصال به بطن چپ، جاگذاری کرده‌اند. هر حلقه دارای دو الکترود است که هنگام فعال شدن میدان الکتریکی، توسط یک نیروی الکترواستاتیکی به سوی یکدیگر کشیده می‌شوند.

جاناتان چاوان، دانشجوی PhD در این لابراتوار، می‌گوید:

این الکترودها با نزدیک شدن به هم، باعث فشرده شدن پلیمر می‌شوند، با این حال از آنجه که این ماده تراکم ناپذیر است، حجم آن ثابت می‌ماند. بنابراین سطح آن افزایش یافته و انرژی الاستیک در آن ذخیره می‌شود.

پالس الکتریکی دستگاه، توسط القای مغناطیسی تامین می‌شود. هر یک از این سه حلقه به نوبه‌ی خود، طی حرکتی که تداعی‌گر کرم خاکی است، منقبض می‌شود. این مجموعه‌ی انقباض‌ها که حرکات لوله گوارشی یا پریستالسی نامیده می‌شود، موجی را ایجاد می‌کند که باعث حرکت مایع در داخل شریان می‌شود. این حرکت دوگانه (بطور همزمان، عمودی و افقی) به عمل پمپاژ قلب و در نتیجه جابجایی خون کمک می‌کند.

ایوز پریارد، مدیر لابراتوار، می‌گوید:

در این روش، نیازی به ورود به داخل قلب نیست، این به مفهوم آن است که روش یاد شده به طور قابل توجهی نسبت به سایر سیستم‌های رفع نارسایی قلب که مبتنی بر نصب سوپاپ یا پمپ در داخل بطن هستند، پیچیدگی کمتری دارد.

علاوه بر این، راهکار جدید با اجتناب از تماس مستقیم با خون، خطر خون‌کافت یا همولیز بیش از حد را نیز از بین برد که در طی آن، گلبول‌های قرمز خون به اندازه‌ای از بین می‌روند که نیاز به تزریق منظم خون وجود داشته باشد. همچنین از آنجایی که این سیستم به کمک القای مغناطیسی کار می‌کند، به هیچ وجه سیمی از داخل بدن خارج نخواهد شد.

این اختراع در حال حاضر در مرحله‌ی آزمایش نمونه‌ی اولیه قرار داشته و باید موانع بیشتری را از پیش رو بردارد. پژوهشگران در نظر دارند تا قبل از تست دستگاه روی مایع با خواص شبیه خون، مانند گلیسرول، عملکرد آن را بهبود دهند. این تیم به منظور انجام آزمایشات بالینی، همکاری خود را با بیمارستان دانشگاه برن آغاز کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات