ورقه‌های الکترواستاتیک در ساخت اسکلت های فوق سبک استفاده می‌شوند

دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
با پیشرفت علم، اسکلت‌های خارجی تولید شدند که می‌توان از آن‌ها برای توان‌بخشی به معلولان و کارهای دیگر استفاده کرد. اخیرا محققان موفق به ساخت نوعی از این اسکلت‌ها شده‌اند که چالش‌های پیش روی مدل‌های قدیمی را پشت سر گذاشته‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین دلایل فراگیر نشدن استخوان‌بندی‌های بیرونی، وزن بالای آن‌ها است. حتی نرم‌ترین و سبک‌ترین استخوان‌بندی‌های بیرونی نیز به ماشین آلات بزرگ نیاز دارند. اما در دانشگاه کارنی ملون این گونه نیست! محققان این دانشگاه موفق به ساخت یک استخوان‌بندی‌های بیرونی پا شده‌اند که به سختی می‌توان آن را دارای وزن دانست! این اسکلت الکترو ادهسیو (Electroadhesive) یا چسبنده‌ی الکتریکی، همان گونه که از نام آن برمی‌آید، برای کنترل حرکات فرد در حین دویدن، متکی به چسبندگی الکتریکی بین ورقه‌های الکترود است.

electronic exoskeleton clutch

هر جفت از این الکترودها تنها ۰.۰۵ اونس یا ۱.۴۱ گرم است! این الکترودها ۳۰ برابر سبک‌تر از نمونه‌های کنونی بوده و ۷۵۰ برابر انرژی کم‌تری مصرف می‌کنند. حتی اگر صدها عدد از این الکترودها را نیز به خود متصل کنید، باز هم وزن آن‌ها چندان زیاد نمی‌شود، اما در عوض کمک روباتیکی که دریافت می‌کنید، بار سنگینی را از روی دوش شما بر خواهد داشت. این محصولات سه برابر چگالی گشتاور بیشتری نسبت به محصولات کنونی بازار دارند.

این تکنولوژی می‌تواند به افراد معلول کمک کند که بدون نیاز به حمل یک وسیله‌ی سنگین و بزرگ که دائما یادآور وضعیت آن‌ها است، حرکت کنند. البته می‌توان از این فناوری در توسعه‌ی روبات‌ها نیز استفاده کرد، جایی که هر ذره از وزن و توان مصرفی دستگاه برای مهندسان اهمیت دارد. حتی ممکن است در آینده‌ای نزدیک شاهد عرضه‌ی لباس‌های مکانیکی و اتوماتیک باشیم، لباس‌هایی که معلوم است از زیر دست خیاطان عادی نگذشته‌اند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات