پاداش معدن کاوی در بیت کوین به نصف کاهش یافت

دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سیستم بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که در نهایت تنها پذیرای ۲۱ میلیون بیت کوین خواهد بود. روند انتشار بیت کوین‌های جدید از طریق اعطای پاداش به معدن‌کاوانی است که صحت تبادلات بیت کوین موجود را تایید می‌کنند، حال آنکه با نزدیک شدن به مرز ۲۱ میلیون بیت کوین، پاداش معدن کاوی نیز به نصف کاهش پیدا می‌کند. اکنون این پاداش از ۲۵ بیت کوین به ۱۲.۵ بیت کوین کاهش پیدا کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

به گزارش رویترز، براساس ساز و کار کدنویسی شده‌ی بیت کوین، پاداش معدن کاوی در سیستم پول رمزنگاری شده از ۹ جولای یا ۱۹ تیرماه به نصف کاهش یافته است. پاداش معدن کاوی در بیت کوین تا پیش از این تاریخ ۲۵ بیت کوین بود که بالغ بر ۱۶٫۰۰۰ دلار می‌شد. این مبلغ هر ۱۰ دقیقه یکبار با تایید مبادلات جدید به حساب معدون کاوی که یک بلوک را پردازش می‌کرد، واریز می‌شد، اما از این پس معدون‌کاوان باید برای دریافت ۱۲.۵ بیت کوین با یکدیگر رقابت کنند. بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که هر چهار سال یکبار پاداش معدون کاوی در آن به نصف کاهش پیدا می‌کند که این موضوع برای کنترل تورمی صورت می پذیرد که دو عامل تاثیرگذار در آن دخالت دارند: افزایش تعداد معدن‌کاوان و همچنین رایانه‌هایی که روز به روز سریع‌تر شده و از این رو حل مساله برای آن‌ها ساده‌تر می‌شود.

به طور حتم کاهش پاداش معدن‌کاوی تاثیرات مستقیمی را روی عملکرد سیستم بیت کوین خواهد داشت، چراکه معدن‌کاوان باید برای دریافت مبلغ پیشین دو برابر روزهای قبل زحمت کشیده و انرژی بیشتری را صرف کنند. افراد و کمپانی‌هایی که از رایانه‌های مخصوص معدن‌کاوی غیربهینه استفاده می‌کنند، باید برای جبران نصف شدن پاداش، اقدام به تغییر زیرساخت‌های خود کرده و سخت‌افزار بهینه‌تری را مورد استفاده قرار دهند. معدن‌کاوانی می‌توانند در چنین شرایطی همچنان به کار خود ادامه دهند که هزینه‌های خود را از طریق مصرف محدود انرژی و همچنین استخدام نیروی کار کمتر پایین نگه داشته باشند.

معدون کاوان بصورت روزانه بیش از ۲۲۵,۰۰۰ تراکنش بیت کوین را تایید می‌کنند و در ازای این تایید‌ها بیت‌کوین‌های جدید وارد چرخه‌ی بیت کوین می‌شود بطوریکه ارزش کل چرخه بیت کوین بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

البته نصف شدن پاداش دریافتی برای هر تایید را می‌توان از جهتی برای معدن‌کاوانی که زیرساخت بهینه‌ای دارند، بسیار کارساز خواند، چراکه سایر معدن‌کاوان چاره‌ای جز خروج از این بازار نداشته و در نتیجه سهم افرادی که زیرساخت بهینه‌تری دارند، بیش از پیش خواهد شد. البته در کنار کاهش پاداش معدن‌کاوی باید به ورود چینی‌ها به این حوزه نیز اشاره کرد که فشار مضاعفی را به معدن‌کاوان غربی وارد می‌‌کنند. هزینه‌های بالای تجهیزات در کنار تامین انرژی الکتریکی برای استفاده از این رایانه‌ها و همچنین تجهیزات خنک سازی در قیاس با هزینه‌هایی که چینی‌ها برای معدن‌کاوی پرداخت می‌کنند، حاشیه‌ی سود بیشتری را متوجه چینی‌ها می‌کند.

شاید در ظاهر قدرت رایانه‌هایی که در قالب شبکه‌ی بیت کوین به فعالیت می‌پردازند بسیار کوچک به نظر برسد، اما باید به این موضوع اشاره کرد که قدرت این شبکه ۴۳٫۰۰۰ برابر بیشتر از مجموع قدرت ۵۰۰ ابررایانه‌ای است که هم‌اکنون در جهان فعالیت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات