۱۰ ویژگی مورد انتظار در iOS 10

پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
به زودی کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان اپل موسوم به WWDC برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود طبق روال همیشه، نسخه جدید سیستم‌عامل iOS نیز در این کنفرانس معرفی شود. از جمله ویزگی‌های جدیدی که انتظار می‌رود به iOS 10 اضافه شود، حالت جدید رابط کاربری تیره و بهبودهای امنیتی است. در ادامه با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

شکی نیست که به زودی شاهد معرفی iOS 10 خواهیم بود. با معرفی این نسخه قطعا امکانات و تغییرات جدیدی را خواهیم دید، اما احتمالا عرضه عمومی این نسخه از سیستم‌عامل موبایلی اپل، در ماه سپتامبر انجام خواهد شد. با این حال شاید شانس تست نسخه عمومی آزمایشی این نسخه از iOS  را همانند iOS 9 داشته باشیم،

به نظر می‌رسد یک نقطه عطف در این بروزرسانی وجود داشته باشد، اما چه ویژگی‌هایی در این بروزرسانی به iOS  اضافه خواهد شد؟ بر اساس شنیده‌ها و اخبار مختلف در حال حاضر فقط می‌توانیم در مورد ویژگی‌های این نسخه از iOS حدس و گمان‌هایی بزنیم.

از جمله برخی از ویژگی‌هایی که احتمالا در این نسخه ارائه خواهد شد می‌توان به تم تیره و بهبود در اشتراک‌گذاری محتوا اشاره کرد. تاکنون لیستی از امکانات احتمالی iOS 10 بر اساس شایعات مختلف در دسترس است، اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم می‌توان گفت فقط احتمال ارائه چند مورد از آن‌ها در نسخه بعدی آی‌او‌اس وجود خواهد داشت. در ادامه ۱۰ ویژگی مورد انتظار برای iOS 10 را مرور می‌کنیم.

۱- قابلیت مخفی کردن اپلیکیشن‌ها

hidde apps in ios 10

مدارک زیادی وجود دارد که بر اساس آن‌ها احتمال اینکه اپل قابلیت مخفی کردن اپلیکیشن‌ها را به میلیون‌ها کاربر iOS ارائه دهد وجود دارد. یکی از دلایل مهمی که احتمال اضافه شدن این قابلیت را در iOS 10 بیشتر می‌کند، یک قطعه کد متنی است که حالا بخشی از هر کدام از اپلیکیشن‌های موجود در اپ‌استور است. رشته متنی یاد شده isFirstPartyHideableApp است که می‌تواند به منظور اضافه شدن قابلیت مخفی کردن اپلیکیشن‌ها بکار گرفته شود. به یاد داشته باشید کاربران iOS هم اکنون نیز می‌توانند برخی از اپلیکیشن‌ها نظیر iTunes Store، News، Podcasts و iBooks Store را مخفی کنند.

۲- حالت تم تیره

dark mode ui ios 10

اکنون مدتی است که شایعات مختلفی مبنی بر اینکه یک حالت تیره برای رابط کاربری iOS در نسخه‌های بعدی این سیستم‌عامل ارائه خواهد شد، منتشر می‌شود. اما چه چیزی باعث شده تا مطمئن شویم که این قابلیت در  نسخه ۲۰۱۶ سیستم‌عامل iOS اضافه خواهد شد؟ بنا به بسیاری از پیش‌بینی‌ها تم جدید خاکستری/آبی مورد استفاده برای اپلیکیشن رسمی WWDC 2016 به طور واضحی حاکی از آن است که iOS بعدی از یک رابط کاربری تیره نیز برخوردار خواهد بود. از آنجا که در سیستم‌عامل OS X 10 Yosemite نیز امکان مشابهی برای کاربران مک در نظر گرفته شده، بنابراین ارائه‌ی چنین ویژگی در iOS بعدی چندان دور از ذهن نیست.

۳- قابلیت لمس سه‌بعدی (3D touch) در همه جا

3d touch

بی شک می‌توان قابلیت 3D Touch را یکی از ویژگی‌های جدیدی دانست که اپل به منظور ارائه امکانات بیشتر در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد. یک راه منطقی گسترش دادن عملکرد‌هایی است که این قابلیت می‌تواند ارائه دهد. در حالی که هیچ مدرکی وجود ندارد که اضافه شدن این ویژگی در سایر بخش‌های سیستم‌عامل را تایید کند، اما احتمال داده می‌شود که قابلیت‌های جدید 3D Touch حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از نطق اصلی WWDC امسال را به خود اختصاص دهد.

۴- دستیار صوتی سیری

سیری

احتمال معرفی API دستیار صوتی شخصی سیری اپل برای توسعه دهندگان وجود دارد که باعث خواهد شد امکان استفاده از قابلیت‌های این دستیار صوتی در اپلیکیشن‌های شخص‌ ثالث نیز فراهم شود. علاوه بر این، گزارش‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه احتمال استفاده از Siri به عنوان یک بخش مهم در گجت‌های هوشمند خانگی در نسخه جدید iOS وجود خواهد داشت.

۵- افزایش امنیت

ios 10 security

یکی از تغییراتی که با اطمینان می‌توان گفت در iOS 10 اعمال می‌شود، اضافه شدن ویژگی‌های امنیتی جدید و نیز بهبود امنیت کلی این سیستم‌عامل است. پس از مسائل امنیتی بین اپل و اف‌بی‌آی در اوایل سال جاری، کوپرتینویی‌ها احتمالا سعی خواهند کرد تا نشان دهند که امنیت کاربران iOS همچنان یکی از مهمترین اولویت‌های این شرکت است. هنوز نمی‌دانیم که ویژگی‌های امنیتی جدیدی که به iOS 10 اضافه خواهند شد چه مواردی هستند. اما نکته مهم این است که قطعا امنیت یک بخش مهم در نسخه بعدی iOS خواهد بود.

۵- خانه

homekit in ios 10

شایعه دیگری که در مورد امکانات iOS 10 اعلام شده، در مورد خانه و اپلیکیشن اختصاصی HomeKit است. احتمال زیادی وجود دارد که این ویژگی به همراه iOS 10 ارائه شود و بر اساس گزارش‌های مختلف این قسمت به عنوان یک بخش مرکزی برای مواردی خواهد بود که به HomeKit مرتبط می‌شوند. قابلیت کنترل روشنایی، تشخیص‌دهنده‌های دود، قفل در‌ها، ترموستات‌ها، سیستم‌های تهویه هوا مطبوع، تلویزیون‌ها و مواردی از این قبل، از جمله قابلیت‌هایی هستند که انتظار می‌رود با HomeKit در اختیار کاربران iOS 10 قرار گیرند. در نهایت می‌توان به طور خلاصه گفت که این بخش دستگاه‌های مجهز به iOS 10 را به یک کنترلر راه‌دور برای بسیاری از گجت‌های هوشمند خانگی مبدل خواهد کرد.

۷- شکلک‌های ایموجی برای همه

new emojis ios 10

احتمالا شما به اندازه نوجوانان از شکلک‌های ایموجی استفاده نمی‌کنید، اما اپل قصد دارد تا تغییراتی در این بخش اعمال کند. احتمال دارد بیش از ۷۰ شکلک ایموجی جدید در iOS 10 اضافه شود. 

۸- تغییرات اپل موزیک

apple music ios 10

به احتمال زیاد اپل تغییرات چشمگیری را برای اپل موزیک در iOS 10 در نظر گرفته است. انتظار می‌رود رابط کاربری این بخش باز طراحی شود که باعث خواهد شد این اپلیکیشن کاربرپسندتر و ساده‌تر شود. البته ظاهر کنونی اپل موزیک به نحوی نیست که مورد پسند کاربران نباشد، اما مطمئنا اعمال تغییرات برای ساده‌تر کردن آن باعث می‌شود تا حس بهتری از کار با این اپلیکیشن به کاربران منتقل شود.

۹- تغییرات در اپ‌استور

appstore in ios 10

شایعاتی وجود دارد که بر اساس آن‌ها اعلام شده اپ‌استور در iOS 10 با تغییراتی همراه خواهد بود که جستجو در بین اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این شایعات دیگری حاکی از آن است که اپل قصد دارد یک تیم اختصاصی را برای ایجاد تغییرات جدید اپ‌استور بکار گرفته و انتظار می‌رود طی چند روز آینده اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر شود. لازم به ذکر است از سال ۲۰۱۳ که اپ‌استور از نظر ظاهری بروزرسانی شده، تا کنون تغییر دیگری در آن اعمال نشده است.

۱۰- ارائه نسخه آزمایشی عمومی

ios 10 public beta

سال گذشته، اپل نسخه آزمایشی عمومی سیستم‌عامل موبایلی خود را برای اولین بار منتشر کرد. بدین طریق کاربران می‌توانستند این نسخه از iOS را پیش از عرضه نسخه نهایی آن در ماه سپتامبر، روی دستگاه خود نصب کنند. در حالی که این ویژگی پیش از این فقط برای توسعه‌دهندگان امکان‌پذیر بود. ظاهرا ارائه نسخه آزمایشی عمومی باعث شده تا تیم توسعه‌دهندگان اپل بتوانند با استفاده از بازخوردهای دریافتی ویژگی‌های بهتری را برای سیستم‌عامل iOS ایجاد کنند. به همین دلیل امید می‌رود که اپل همین اقدام را برای iOS 10 نیز انجام دهد.

نظر شما در مورد iOS 10 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات