تماشا کنید: آدیداس با ضایعات پلاستیکی موجود در اقیانوس ها کفش تولید می کند

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سال گذشته آدیداس و موسسه‌ی Parley for the Oceans با استفاده از ضایعات پلاستیکی اقیانوس‌ها، کفشی را با پرینت سه بعدی تولید کرد. حال این دو کمپانی مسابقه‌ای را به راه انداخته‌اند که طی آن به ۵۰ نفر از افراد برگزیده، یک جفت از این کفش‌ها را جایزه خواهند داد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سال گذشته آدیداس از کفش‌هایی رونمایی کرد که با استفاده از چاپ سه بعدی و بهره‌گیری از ضایعات پلاستیکی به دست آمده از آب اقیانوس‌ها تولید شده بود. این کفش با همکاری Parley for the Oceans که یک موسسه‌ی زیست محیطی در تلاش برای حفظ اقیانوس‌ها است، تولید شده بود. پس از گذشت چندین ماه از رونمایی کفش مورد نظر، حال آدیداس با همکاری Parley، رقابتی را به راه انداخته که در جریان آن به ۵۰ نفر از برندگان یک جفت از همین کفش‌ها را اهدا خواهد کرد. با توجه به ظاهر این کفش به نظر می‌رسد کفش‌های جدید تولید شده همچون نمونه‌ی اول حاصل پرینت سه بعدی نیستند، چراکه نمونه‌های پرینت شده، بسیار سخت بودند، حال آنکه تغییرات اعمال شده این کفش‌ها را بسیار کاربردی‌تر از پیش کرده است.

براساس اطلاعات ارائه شده رویه کفش‌ها با استفاده از شیشه‌های پلاستیک جمع‌آوری شده از اقیانوس‌ها و تورهای ماهیگیری پلاستیکی قدیمی ساخته شده است. کلی جورج، از پارلی به این موضوع اشاره کرده که تورهای ماهی پلاستیکی قدیمی مورد استفاده که به صورت عمومی در دریاها برای صید ماهی مورد استفاده قرار می‌گرفته، پس از خروج از آب حاوی بقایایی از موجودات دریایی و سایر زباله‌ها بوده که از این‌رو آدیداس پیش از تبدیل کردن این ضایعات به نخ‌های پلاستیکی، آن‌ها را پاکسازی کرده است.

فرآیند تبدیل ضایعات پلاستیکی به موادی که بتوان از آن‌ها در تولید کفش استفاد کرد، فرآیند بسیار پرزحمتی است، اما به گفته‌ی کریل گوتش، وقتی که این فرآیند برای یک بار انجام شود، می‌توان آن را برای دفعات دیگر نیز تکرار کرد.

وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ما استاندارد، فناوری و مواد جدیدی را ایجاد می‌کنیم که در مقایسه با مواد مورد استفاده در صنعت تولید لوازم ورزشی بسیار متفاوت است. این یک چالش بزرگ است که ما موفق شده‌ایم در آن اولین قدم را موفقیت برداریم. حال ما می‌توانیم پلاستیک مورد استفاده را با موادی که حاصل بازیافت ضایعات دریایی است، جایگزین کنیم.

هرچند کمپین ایجاد شده توسط دو کمپانی آدیداس و پارلی هنوز یک حرکت تبلیغاتی به منظور افزایش آگاهی در مورد زباله‌های دریایی است، اما کمپانی آلمانی در نظر دارد تا سهم مواد بازیافتی در تولیدات خود را بیش از پیش افزایش دهد. براساس اطلاعات ارائه شده از نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی، بخشی از کفش‌های رده بالای آدیداس با استفاده از مواد حاصل از ضایعات دریایی تولید خواهد شد. آدیداس اعلام کرده که استفاده از مواد حاصل از ضایعات رفته رفته در محصولات کمپانی افزایش خواهد یافت، بطوریکه نهایتا دیگر از پلاستیک آماده در محصولات این کمپانی استفاده نخواهد شد.

در صورتی که در نظر دارید تا یکی از شانس خود را برای برنده شدن یکی از همین کفش‌ها آزمایش کنید، پس بهتر است ویدیویی را بسازید که در آن برنامه‌ی خود را برای جلوگیری از بکارگیری مواد پلاستیکی یکبار مصرف و پشتیباتی از برنامه‌ی پارلی در اقیانوس‌ها تشریح کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید صفحه‌ی ایسنتاگرام آدیداس مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات