موتور ویبره ابزار هوشمندی که صدایتان را می‌شنود

پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
در بین تمام چیز‌هایی که ممکن است به عنوان ابزاری بالقوه برای استراق سمع در نظر بگیرید موتور ویبره تلفن همراهتان احتمال جزو آخرین مظنونین خواهند بود. اما باور کنید آن‌ها هم می‌توانند مجرم باشند! با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

البته پیش‌تر از این با روش‌های استراق سمع دیگری آشنا شده‌اید که در نوع خود واقعا ترسناک به نظر می‌رسیدند. این بار اما به سراغ هک جالبی می رویم که هکرهای آن به فکر استفاده مناسب از آن هستند. ویبرافون ابزار اثبات مفهومی است که دو پژوهشگر در دانشگاه ایلینویز ساخته‌اند تا به همه نشان دهند که می‌توان موتور ویبره تلفن هوشمند یا دستبند سلامتی شما را به گونه‌ای دستکاری کرد که بتوان از آن به عنوان یک میکروفون مخفی بهره برد. البته مفهوم پشت این کار جالب بسیار ساده است. موتور ویبره از جریان الکتریکی برای تغییر میدان مغناطیسی استفاده می‌کند تا با تغییر مکان یک جرم حرکت ایجاد کند. میکروفون نیز این کار را درست در جهت عکس انجام می‌دهد در نتیجه می‌توان از این دو به طریقی مشابه هم بهره برد. به بیان دیگر امواج صوتی نیز نسخه‌ای از همین ویبره‌ها در بستر هوا محسوب می‌شوند که با دریافت آن‌ها می‌توان سیگنال‌های معادل را به هر نقطه‌ای ارسال کرد.

آنچه که در این پژوهش و اثبات مفهومی جالب توجه است کیفیت صدایی است که با این روش به دست آمده است. در حقیقت اینکه تا چه اندازه این اثبات موفقیت آمیز بوده است جای تعجب دارد. البته باید ذکر کرد که در این روش تنها اصوات با فرکانس زیر ۲ کیلوهرتز قابل دریافت‌ هستند ولی این تیم در حال کار بر روی روشی است که بتواند این گستره‌ی فرکانس را وسیع تر کند. همچنین اگر دوست داشته باشید می‌توانید نمونه‌ای از این اصوات را در سایت این پروژه بشنوید.

خب، قبل از اینکه به جان تلفن هوشمندتان بیافتید و موتور ویبره‌ی آن را – از سر کنجکاوی یا ترس از جاسوسی NSA یا دزدیده شدن اطلاعات شخصی خود- از جا دربیاورید! بهتر است بدانید که این روش هک هم اکنون نیاز به دستکاری سخت افزاری تلفن هوشمند برای اتصال موتور ویبره به سیستم صوتی تلفن هوشمند دارد ولی آن گونه که یکی از پژوهشگران می‌گوید از نظر تئوری می‌توان چیپ کنترل توان ابزار را به گونه دستکاری کرد که اطلاعات ولتاژی به دست آمده از موتور را به صورت امواج صوتی ترجمه کند ضمن اینکه می‌توان این کار را با دیگر ابزارهای دارای موتور ویبره -همچون دستبندهای سلامتی یا ساعت ها- نیز انجام داد.

این دو پژوهشگر تا کنون کاربری غیرقانونی از این روش نداشته‌اند و آن گونه که خود می‌گویند می‌خواهند در ادامه امکان استفاده از این روش جهت بازیابی توان صحبت افراد دارای مشکلات گفتاری با دریافت لرزش‌های کوچک تارهای صوتی استفاده کنند.

به نظر شما این روش چه کاربردهای دیگری می‌تواند داشته باشد؟ چه هک‌های جالب یا مشابه دیگری را می‌شناسید که ساده اما نبوغ‌آمیز به نظر می‌رسند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات