تولید آنتی بیوتیکی جدید برای کنترل ابرباکتری ها

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از خطرات پیشروی بشر، باکتری‌های مقاوم به آتنی بیوتیکی است که درمان‌های کنونی نسبت به آن‌ها پاسخگو نیستند و کنترل آن‌ها با مشکلات جدی روبه رو است.
تبلیغات

همانطور که می‌دانید یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های کنونی بشر به بحث آلودگی‌های میکروبی و ابرباکتری‌ها و ویروس‌های مقاوم به انواع درمان‌ها مربوط می‌شود. حقیقت این است که تکامل این موجودات می‌تواند حکم پایانی غم انگیز برای عصر تمدن بشری را داشته باشد. البته خوشبختانه تا کنون راه حل‌های مختلفی برای مقابله با این موجودات توسط دانشمندان ابداع شده است تا در صورت بروز فاجعه بتوان تا اندازه‌ای ابعاد آن را تحت کنترل داشت.

این بار دانشمندان سنگاپوری اقدام به ارائه‌ی راه حلی کرده‌اند که در آن ماده‌ی تولیدی آن‌ها نه تنها می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد بلکه می‌تواند از رشد درجای ابرباکتری‌ها نیز جلوگیری کند. این ماده که الیگومر ایمدازولیوم نام دارد در مرکز زیست مهندسی و نانوفناوری سازمان علوم، فناوری و تحقیقات سنگاپور توسعه داده شده است. این ماده قادر است به شکلی شگفت آور، در عرض ۳۰ثانیه تا حدود ۹۹.۷ درصد باکتری‌های‌ای کولای را از بین ببرد!

البته این ماده تنها یک ماده‌ی کشنده‌ی قوی نیست و به واسطه‌ی ساختار زنجیره‌ای مولکول خود، الیگومر ایمیدازول می‌تواند به درون غشای سلولی باکتری نفوذ کرده و آن را نابود کند. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که ابرباکتری‌های مقاوم نیز در برابر این ماده مغلوب شده و نتوانند رشد و تکثیر کنند. این ماده همچنین، در مقایسه با دیگر باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک همچون استافیلوکوس ائورئوس، سودوموناس آئروجینوسا و .... نیز تا ۹۹.۹ درصد کشندگی خود را تنها در عرض ۲ دقیقه به نمایش می‌گذارد.

به گفته‌ی سرپرست این گروه، این ماده می‌تواند باکتری‌ها را به سرعت کشته و از رشد باکتری‌های مقاوم نیز جلوگیری کند. همچنین محاسبات شیمی رایانشی ما نیز به خوبی تاییدی بر عملکرد این ماده در عمل دارند و با توجه به اینکه این ماده از اجزایی با بار مثبت تشکیل شده است، تنها باکتری‌های با بار منفی را مورد تهاجم قرار می‌دهد در نتیجه سلول‌های گلبول قرمز خون در مواجه با این ماده در معرض خطر نخواهند بود و استفاده از این ماده بی خطر محسوب می‌شود.

ترکیب شیمیایی ابداعی این گروه در حقیقت طی پروژه‌ی توسعه‌ای برای جایگزین کردن تریکلوسان تولید شد. ماده‌ی تریکلوسان یکی از مواد معمولی است که در تولید مواد بهداشتی همچون صابون‌ها یا خمیردندان‌ها به کار می‌رود و نشان داده شده است استفاده از آن  می‌تواند به ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی (تولید ابرباکتری‌های مقاوم) بیانجامد. به گفته‌ی این گروه، ماده‌ی جدید که به شکل پودری سفید رنگ و محلول در آب است می‌تواند به عنوان جایگزینی مناسب در این دست کاربردها به کار برده شود ضمن اینکه می‌توان از آن به صورت اسپری همراه با الکل جهت استریل کردن منازل یا اماکن عمومی یا بیمارستان‌ها بهره برد.

خطر این باکتری‌ها اگرچه ممکن است در حال حاضر جدی به نظر نیاید ولی مطمئنا در آینده‌ای نزدیک نیاز به چنین موادی که بدون ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی بتوانند بهداشت اماکن عمومی و منازل را تامین کنند بسیار ضروری به نظر می‌رسد چرا که با رشد باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، درمان‌های کنونی اثر خود را از دست خواهند داد و این منجر به بازگشت بیماری‌های عفونی به صدر بیماری‌های خطرناک بشری خواهد شد.

جزییات این پژوهش در نشریه‌ی علمی Small به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات