خلق پلتفرم متن بازی که قدرت بینایی را به کامپیوتر می‌دهد

سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
یک توسعه دهنده‌ی روسی موفق به ساخت پلتفرم متن بازی شده است که امکان دیدن را برای کامپیوتر، ماشین یا ربات‌ها فراهم می‌کند. گوگل و فیسبوک در حال آزمایش این پلتفرم هستند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ویژن‌لبس که در زمینه‌ی دید کامپیوتر، تجزیه و تحلیل دیتا و رباتیک فعالیت می‌کند موفق شده است تا پلتفرم متن باز کامپیوتری خلق کند که امکان دیدن را به کامپیوترها می‌دهد. وی توسط فیسبوک و گوگل حمایت می‌شود. 

ویژن‌لبس دو پلتفرم محبوب با نام‌های OpenCV و Torch را یکپارچه کرده است. پروژه‌ی مشترک آن‌ها با گوگل و فیسبوک سال پیش رسما شروع به کار کرد. دو غول دنیای فناوری عمیقا به مطالعه و تحقیق در باره‌ی شبکه‌ی عصبی و هوش مصنوعی می‌پردازنند و از این پروژه پشتیبانی می‌کنند. 

دو کتابخانه‌ی OpenCV در زمینه‌ی دید کامپیوتر و دیگری Torch برای محاسبات علمی در حال حاضر نیز بصورت گسترده و در زمینه‌ی الگوریتم‌های یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرند و هزاران کاربر فعال دارند. ویژن‌لبس با ترکیب این دو کتابخانه توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا ماشین‌ها را به قابلیت دیدن مجهز کنند و ربات‌های پیشرفته‌تری بسازند. 

ویژن‌لبس یکی از سه شرکت برتر دنیا در زمینه‌ی تشخیص تصویر و آنالیز اشیاء موجود در تصویر است و در این زمینه تجربه‌ی بسیاری دارد. حال تمام این تجربیات در قالب یک پروژه‌ی متن باز در اختیار عموم قرار می‌گیرد. 

مدیر ارشد بخش هوش مصنوعی و زبان ماشین فیسبوک در این باره گفته است که متن باز بودن پلتفرم باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان بیشتری جذب آن شوند و پروژه با سرعت بیشتری توسعه یابد. این پروژه هرچند توسط گوگل و فیسبوک از نظر مالی تامین بودجه شده است اما قرار نیست بصورت تجاری عرضه شده و از آن درآمد مستقیم کسب شود.

عرضه‌ی پلتفرم دید ماشین، باعث می‌شود تا تحولات جدیدی در روبات‌های آینده اعمال شود و توانایی روبات‌ها را برای تشخیص محیط و انجام امور پیچیده‌تر فراهم می‌کند. اطلاعات بیشتر در باره‌ی این پروژه به همراه متن کامل کدهای آن در وب‌سایت torch.ch عرضه شده است و مثال‌هایی از نرم‌افزار تشخیص تصویر آن در اختیار عموم قرار گرفته است. در حال حاضر جامعه‌ای ۱۵ هزار نفری از برنامه نویسان در این پروژه عضو هستند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات