تصاحب اوبر توسط اپل چه مزایایی برای کوپرتینویی ها دارد؟

دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
اپل در تلاش برای تولید خودروی هوشمند است، اما در برابر فعالیت کمپانی‌هایی نظیر تسلا، مرس‌دس‌بنز و گوگل به نظر می‌‌رسد در حال از دست دادن زمان است، بنابراین باید این عقب‌ماندگی را جبران کند. شاید خرید اوبر، یکی از این راهکار‌ها است که در ادامه به بررسی مزایای این تصاحب برای هر دو کمپانی خواهیم پرداخت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در سال‌های گذشته اخبار متعددی در خصوص ورود اپل به حوزه‌ی خودرو‌های هوشمند منتشر شده است. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که اپل همزمان با تکمیل تیم طراحی و توسعه‌ی خود برای ساخت اولین خودروی هوشمند، برنامه‌هایش را به پیش می‌برد. اما اپل در این وادی تنها نیست، چراکه کمپانی‌های دیگری نظیر گوگل نیز وجود دارند که از سال‌ها پیش با سرمایه‌گذاری عظیم، به دستاوردهای خوبی نیز در این حوزه دست یافته‌اند. هرچند گوگل محصولی را بصورت تجاری راهی بازار نکرده، اما تسلا موتورز، کمپانی تحت تملک ایلان ماسک، چند مدل از خودروهای الکتریکی خود را با بهره‌گیری از قابلیت‌های هوشمند روانه‌‌ی بازار کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد اپل کمی از رقبایش عقب افتاده و در بازاری که نام‌های شناخته‌شده‌ای نظیر مرسدس بنز، تسلا و سایر کمپانی‌های قدر خودروسازی وجود دارند، تاخیر باعث از دست دادن بازار خواهد شد.

در کنار کمپانی‌های قدیمی فعال در حوزه‌ی فناوری که گوشه چشمی نیز به دنیای خودروهای هوشمند دارند، استارتاپ‌هایی نیز وجود دارند که با ایده‌های خلاقانه در همین راستا فعالیت می‌کنند. از جمله‌ی قوی‌ترین این استارتاپ‌ها می‌توان به اوبر اشار کرد که هم‌اکنون پس از چند سال فعالیت در حوزه‌ی ارائه‌ی سرویس‌های اشتراکی خودرو، ارزشی ۶۲.۵ میلیارد دلاری دارد. براساس اطلاعات ارائه شده این کمپانی موفق شده تا هفته‌ی گذشته‌ی سرمایه‌ای ۳.۵ میلیارد دلاری را از جانب دولتمردان سعودی با برداشت از حساب ذخیره‌ی ارزی این کشور جذب کند.

اوبر در حال حاضر ۱۱ میلیارد دلار پول نقد را برای پیشبرد اهداف خود و رشد بیشتر در دست دارد. اما مساله‌ای که در این بین مطرح بوده و می‌تواند چالشی در راه پیشرفت هر چه بیشتر اوبر باشد، سرمایه‌گذاران اولیه این کمپانی درصدد کسب درآمد از اوبر از طریق عرضه‌ی اولیه سهام یا طرق دیگر هستند. سهام‌داران اولیه این کمپانی در صورتی که خواستار انتقال سهام خود باشند، باید به انتظار عرضه‌ی اولیه سهام بنشینند. 

آیا اوبر وارد بازار بورس شده و سهام اولیه این کمپانی بصورت عمومی عرضه خواهد شد؟ به نظر می‌رسد این موضوع در آینده‌ی نزدیک محقق نمی‌شود، چراکه تراویس کالانیک، مدیر عامل اوبر، عرضه‌ی اولیه سهام این کمپانی را در برنامه‌ی مدیریت آینده‌ی خود نمی‌بیند. اما در این بین گزینه‌ی دیگری نیز مطرح است؛ تصاحب اوبر توسط یک کمپانی دیگر.

برآوردهای انجام شده ارزش اوبر را بیش از ۸۰ میلیارد دلار تخمین زده است

براساس برآوردهای صورت گرفته ارزش اوبر برای تصاحب توسط سایر کمپانی‌ها رقمی قریب به ۸۰ میلیارد دلار خواهد بود. برای درک ارزش اوبر بهتر است بدانید که ارزش بازار تسلا موتورز در مجموعه قریب به ۳۰ میلیارد دلار می‌رود. جنرال موتورز و فورد، دو کمپانی خودروساز کهنه‌کار آمریکایی نیز به ترتیب دارای ارزش بازار ۴۶ و ۵۲ میلیارد دلاری هستند.

با توجه به ارزش کمپانی‌هایی که از آن‌ها اسم بردیم، نمی‌توان این کمپانی‌ها را دارای پتانسیل خرید اوبر خواند. تنها یک کمپانی قادر است تا اوبر را با ارزش قریب به ۸۰ میلیارد دلاری مال خود کند و این کمپانی اپل است. براساس اطلاعات ارائه شده اپل بیش از ۲۰۰ میلیارد پول نقد در اختیار دارد که باید سایر دارایی‌های این کمپانی را نیز به این میزان از سرمایه اضافه کرد. با توجه به حجم عظیم نقدینگی اپل، این کمپانی قادر است بدون پرداخت مالیات زیاد، اوبر را مال خود کند، حال آنکه گزینه‌های دیگر خرید نظیر استفاده از سهام نیز برای تصاحب اوبر متصور است.

اما چرا تصاحب اوبر توسط اپل برای هر دو کمپانی می‌تواند یک بازی دو سر برد باشد؟

اپل در حوزه‌ی خودروسازی از کمپانی‌های رقیب بسیار عقب مانده است

اخبار منتشر شده در سال‌های اخیر نشان از این دارد که کوپرتینویی‌ها در حال کار روی یک خودروی هوشمند هستند. البته شاید این چنین نیست و اپل در تلاش است تا ابعاد دیگری از صنعت حمل و نقل را توسعه دهد. اپل در حال حاضر یکی از معدود توسعه دهندگانی است که سیستم نرم‌افزاری را برای تسهیل ارتباط گجت‌های هوشمند با خودرو‌ها با نام کارپلی توسعه داده است.

در سوی مقابل، اوبر قرار دارد که سیستم به اشتراک گذاشتن خودرو را از نو تعریف می‌کند. این کمپانی با مدل جدید ارائه‌ی سرویس حمل و نقل این امکان را در اختیار کاربران قرار داده تا با استفاده از اپلیکیشن این کمپانی از روی آیفون اقدام به اجاره‌ی یک خودرو با راننده برای رسیدن به مقصد کنند. در این بین خودروسازان سنتی نیز در حال ورود به حوزه‌ی خودروهای هوشمند هستند که از این جمله می‌توان به جنرال موتورز و فولکس واگن اشاره کرد. اپل از نظر توسعه‌ی خودروهای هوشمند نیز بسیار عقب‌تر از گوگل قرار دارد. تسلا نیز از جمله‌ی کمپانی‌هایی است که همزمان با عرضه‌ی خودروهای الکتریکی به بازار، قابلیت‌های هوشمند خودروهای خود را بیش از پیش تقویت می‌کند.

با تصاحب اوبر، اپل پیشرفتی چند پله‌ای را در حمل و نقل تجربه می‌کند

از جمله‌ی دلایلی را که نشان از علاقه‌ی اپل به حوزه‌ی فعالیت اوبر دارد، می‌توان به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در رقیب چینی اوبر با نام Didi Chuxing اشاره کرد. تصاحب اوبر توسط اپل می‌تواند باعث طی چند پله به یکباره توسط اپل شود. اپل با تصاحب اوبر، دارای جامعه‌ی کاربران گسترده‌ای می‌شود که می‌توانند در زمان عرضه‌ی خودروی هوشمند اپل از آن استفاده کنند.

اپلیکیشن اوبر روی آیفون

فرصتی برای تثبیت استارتاپ اوبر

آیا اوبر با مشکلاتی روبرو شده است؟ پاسخ این سوال هرچند با نگاهی به وضعیت کمپانی منفی است، اما باید به این نکته اشاره کرد که همه شرایط نیز برای استارتاپ پولساز دره‌ی سیلیکون بر وفق مراد نیست. اوبر همواره با توجه به منابع مالی که از طریق سرمایه‌گذرانش به دست آورده، اقدام به صرف هزینه‌های زیادی کرده است. این کمپانی با وجود گسترش سیستم خود در بسیاری از کشور‌های جهان، از جمله اروپا با مشکلاتی روبرو شده و رقبای آمریکایی این کمپانی نیز اقدام به همکاری با شماری از خودروسازان مطرح کشور کرده‌اند. برای مثال می‌توان به سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری جنرال موتورز در لیفت اشاره کرد.

پس از فیسبوک، اوبر را باید یک استارتاپ با پیشرفت چشم‌گیر خواند، حال آنکه برخلاف فیسبوک، اوبر سرویسی است که در تعامل با دنیای واقعی قرار داشته و افرادی که با آن در تعامل هستند شامل مسافران، رانندگان، قانون‌گذاران بعضا نامهربان و خودروهایی هستند که یکی از آمارهای بالای مرگ و میر در جوامع انسانی را به خود اختصاص داده‌اند.

وضعیت کنونی اوبر، یادآور تسلا در سال ۲۰۰۸ میلادی است

وضعیت کنونی اوبر، تاحدودی یادآور کمپانی تسلا در سال ۲۰۰۸ میلادی است. تسلا در سال ۲۰۰۸ میلادی هنوز وارد بازار بورس نشده بود، اما این کمپانی با اقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده بود. تسلا به سرعت تمام منابع مالی را که در اختیار می‌گرفت، خرج می‌کرد، بطوریکه حتی دولت آمریکا نیز برای حمایت از این کمپانی خصوصی که در حال پیشرفت بود، کمک‌های مالی را راهی تسلا کرد. ایلان ماسک پیش از عرضه‌ی اولیه سهام برای در اختیار گرفتن منابع مالی بیشتر، از کمپانی‌های بزرگی نظیر تویوتا و دایملر نیز یاری گرفت که این دو کمپانی پس از آنکه تسلا وارد بازار بورس شد، سهام خود را در عوض مبلغ بسیار خوبی واگذار کردند.

تسلا در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز وضعیت خوبی را پشت سر نمی‌گذاشت و ورشکستی در فاصله‌ی بسیار نزدیکی با این کمپانی بود، تا اینکه اواخر ماه دسامبر، دوباره منابع مالی جدیدی در اختیار تسلا قرار گرفت و این کمپانی به راه خود ادامه داد.

هرچند وضعیت مالی اوبر به اندازه‌ی تسلا در سال ۲۰۰۸ میلادی بد نیست، اما این کمپانی هنوز نتوانسته وارد فاز درآمدزایی در حد و اندازه‌ی خود شود. هدف این کمپانی تبدیل شدن به یک کمپانی بزرگ و گسترده در سراسر جهان است. اوبر هم‌اکنون در بازار آمریکا سهم عمده‌ای را در اختیار داشته و موفق شده تا مرزهای سرویس دهی خود را به تمام خاک آمریکا گسترش دهد، اما دستاورد اوبر در کشور خود کافی نیست.

در صورتی که منابع مالی اوبر محدود یا قطع شود، این کمپانی باید برای مدیریت خود و جلوگیری از بحران‌های آتی، از سرویس‌دهی در کشور‌هایی نظیر چین چشم پوشی کرده و از این کشور خارج شود که این موضوع به معنای از دست دادن یک درآمد بزرگ است. در این مرحله اپل می‌تواند وارد گود شده و در نقش یک قهرمان، اوبر را در چالش‌های پیش رو یاری داده و کوه مشکلات را برای این کمپانی بسیار کوچک‌ کند.

Apple Car

تصاحب اوبر، تشکیل یک امپراطوری بزرگ

آیا تصاحب اوبر توسط اپل اهمیتی برای کاربران کوپرتینویی‌ها، به عنوان با ارزش‌ترین سرمایه‌ی این کمپانی دارد؟ در صورتی که اپل در حال کار روی خودروهای هوشمند بوده و در نظر دارد تا ناوگانی از خودروهای خودران را در قالب سرویس اشتراکی در اختیار کاربران قرار دهد، در این صورت ترکیب اپل با اوبر می‌تواند یک زوج بسیار قدرتمند و شکست ناپذیر را شکل دهد که نتیجه‌ی نهایی آن به نفع کاربران اپل است. با توجه به اینکه قیمت خودروهای خودران بسیار بالا بوده و قابلیت هوشمندی در اختیار گرفتن یک خودرو را برای تمام ۲۴ ساعت امری غیر ضروری می‌کند، پس در اختیار داشتن یک ناوگان مجهز برای سرویس دهی به کاربران، گزینه‌‌ای کاربردی است.

از سویی دیگر افول فروش گوشی‌های هوشمند آیفون، اپل را بر آن داشته تا در پی ارائه‌ی یک محصول انقلابی برای ایجاد یک کانال درآمدی بالا باشد. اپل واچ یا ارائه‌ی سرویس تلویزیونی نتوانسته آنچنان که باید به رکوردهای فروش آیفون نزدیک شود، حال آنکه بسیاری ورود به حوزه‌ی خودروسازی را شانس بزرگ اپل برای رهایی از وابستگی به درآمد آیفون می‌دانند.

هر اندازه‌ که جذب سرمایه‌ی اوبر افزایش یابد، شکست این کمپانی نیز ابعاد بیشتری داشته و دره‌ی سیلیکون را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. تولد استارتاپ‌هایی که مشخصاتی شبیه به اوبر داشته باشند، بسیار نادر است، چراکه مدل فعالیت این کمپانی انقلابی را در دنیای حمل و نقل ایجاد کرده و در صورت توجه دقیق‌تر می‌توان به جرات گفت که اوبر تغییری را در دنیای حمل و نقل ایجاد کرده که اپل با آیفون در دنیای گوشی‌های هوشمند رقم زد. یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کرد، گسترش دامنه‌ی فعالیت اوبر در ابعاد دیگر حمل و نقل در آینده است که می‌توان افق‌های روشنی را برای آن پیش بینی کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا اپل با تصاحب اوبر می‌تواند به یک سرویس بلامنازع در حوزه‌ی حمل و نقل تبدیل شود؟ تا چه حد می‌توان خودروهای هوشمند را ترند اصلی در سال‌های آینده‌ی دنیای فناوری خواند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات