آیا هواوی به دلیل نقض تحریم‌های ایران و کره شمالی به سرنوشت زد تی ای دچار می‌شود؟

شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
در حالی که ریچارد یو، مدیر اجرایی هواوی در مصاحبه‌ی اخیر خود از برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ی این غول چینی صحبت کرده اما گفته می‌شود این کمپانی به دلیل نقض تحریم‌های ایران و چند کشور دیگر به سرنوشت زدتی‌ای در بازار آمریکا دچار خواهد شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

وال‌استریت ژورنال در گزارش جدیدی اعلام کرده هواوی قصد دارد در یک برنامه‌ی پنج ساله با عبور از سامسونگ و اپل به بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در دنیا تبدیل شود. قطعا هواوی برای رسیدن به این هدف باید حضور قدرتمندی در بازار آمریکا داشته باشد. اما گفته می‌شود هواوی به دلیل نقض تحریم‌های ایران، کره‌شمالی، کوبا، سودان و سوریه با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و امکان دارد سرنوشتی چون زدتی‌ای در انتظار این کمپانی باشد.

دپارتمان تجارت و بازرگانی آمریکا از هواوی خواسته تا تمام اطلاعات مربوط به صادرات فناوری‌های آمریکایی به کشورهای مورد نظر را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین این دپارتمان به دنبال این است که ببیند آیا هواوی با استفاده از کمپانی‌های اصلی یا واسطه تحریم صادرات به کشورهای مذکور را نقض کرده یا خیر. با اینکه هواوی معتقد است هیچ اشتباهی رخ نداده ولی این ارزیابی دقیق تعیین می‌کند که آیا این غول چینی قوانین صادرات آمریکا را نادیده گرفته یا خیر.

پل هسول از شرکت حقوق بین‌الملل Pinsent Masons معتقد است این موقعیت می‌تواند لحظه‌‌ای سرنوشت‌ساز برای هواوی باشد. او می‌گوید:

احتمالا این احضاریه اولین قدمی است که آمریکا پیش از هر اقدام جدی نسبت به انجام ان مصر است. این شانس آخر هواوی است که بتواند پیش از هر تصمیمی از سوی آمریکا، به اشتباه خود اعتراف کرده و درصدد جبران آن برآید. هواوی باید خیلی سریع و دقیق نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. احتمال دارد هواوی بدون در نظر گرفتن موقعیت یا ضوابط اقدام به نقض محدودیت‌ها کرده باشد.
ریچارد یو

البته در شرایط فعلی هیچ مدرکی علیه اقدام غیرقانونی هواوی وجود ندارد ولی ماه مارس بود که آمریکا کمپانی زدتی‌ای را به دلیل همکاری و صادرات به ایران به نقض قوانین صادرات و تحریم‌ها محکوم کرد. همین موضوع باعث شد تا دیگر کمپانی چینی با محدودیت‌های شدید در صادرات روبرو شده سه مدیر ارشد زد‌تی‌ای این کمپانی را ترک کنند.

در واقع ارزیابی این دو موقعیت از جنبه‌های زیادی با هم ارتباط دارد. دولت آمریکا در طول ارزیابی خود از زد‌تی‌ای به این نتیجه رسیده بود که آنها رفتار هواوی را مدلسازی کرده‌اند. اگر مشخص شود که هواوی نیز قوانین کنترل صادرات را نقض کرده، باید منتظر عواقب مشابهی باشد. نیویورک تایمز در این باره می‌نویسد:

هر اقدام مهمی از سوی آمریکا برای متوقف کردن فروش تجهیزات فناورانه آمریکایی به هواوی می‌تواند روی شبکه‌های ارتباطی دنیا تاثیر بسزایی داشته باشد. بسیاری از محصولات هواوی از قطعات آمریکایی بهره می‌برند یا با تکنولوژی‌های آمریکایی کار می‌کنند.

هواوی اعلام کرده این کمپانی همواره تحت قوانین و مقررات موجود در بازارهای مختلف فعالیت می‌کند. آنها اعلام کرده‌اند که نسبت به سیاست‌های دقیق و سخت‌گیرانه مربوط به کنترل صادرات پایبند هستند و به طور فعال با نماینده‌های دولت‌های مختلف در ارتباط هستند.

به نظر شما هواوی به سادگی می‌تواند بازارهای پرسودی چون ایران و کشورهای در حال توسعه را رها کند یا به فکر آینده‌ی خود در بازارهای غربی خواهد بود؟ شاید این یک بازی سیاسی دیگر از سوی آمریکا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات